Wizz Air nauczył Polaków latać

Ponad 300 kierunków, 50 samolotów, 16 baz w całej Europie i 69 milionów pasażerów - Wizz Air podsumowuje swoje dokonania w dziesięć lat od pierwszego rejsu

Publikacja: 19.05.2014 15:54

Wizz Air nauczył Polaków latać

Foto: Bloomberg

Ze statystyk wynika, że linia przewiozła przez ten czas 69 milionów pasażerów. Korzysta z prawie 100 lotnisk w 35 krajach.

Szef linii, József Varadi, zwraca uwagę na szczególne znaczenie polskiego rynku. W tej chwili w naszym kraju znajduje się pięć baz. Większość pracowników przewoźnika pochodzi z Polski.

Prezes podkreśla też, że Polska to bardzo chłonny rynek, a nasi rodacy chętnie podróżują, by odkrywać świat, pracować i studiować.

Pierwszym lotniskiem, które nawiązało współpracę z przewoźnikiem był port w Katowicach. W 2006 roku linia otworzyła bazę w Gdańsku. Prezes portu imienia Lecha Wałęsy Tomasz Kloskowski uważa, że tak zwani przewoźnicy niskokosztowi przyczynili się do wzrostu mobilności Polaków i rozpoczęli rewolucję na rynku. Wejście Polski do Unii Europejskiej oraz wejście na rynek nowych przewoźników lotniczych nauczyło nas latania i przemieszczania się po Europie.

Przewoźnik w tej chwili korzysta z portów lotniczych w Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu oraz w Warszawie.

- To oni nauczyli Polaków latać - mówi z kolei o tanich liniach lotniczych ekspert lotniczy Marek Serafin.

Ekspert przypomina, że Polska po wejściu do Unii Europejskiej nie przyjęła żadnych okresów przejściowych, co oznaczało wolną konkurencję na naszym rynku. Przyznaje, że ucierpiał na tym narodowy przewoźnik. Jako odpowiedź na zagraniczną konkurencję PLL LOT powołał linię Centralwings, która po kilku latach zbankrutowała. W opinii Serafina nie było wystarczających środków, dobrych pomysłów i planu działania. Brakowało też przekonania, że sukces jest możliwy.

Wizzair przez kilka lat był jedynym dużym i tanim przewoźnikiem na polskim rynku. Sytuacja zmieniła się po wejściu do naszego kraju linii Ryanair.

Marek Serafin uważa, że w tej chwili mamy do czynienia z prawdziwą konkurencją na polskim niebie. Ryanair bez Wizzaira stałby się monopolistą dyktującym ceny, na czym straciliby pasażerowie. Słabą pozycję negocjacyjną miałyby także porty lotnicze negocjujące stawki za postój i serwis. W tej chwili panuje na naszym rynku lotniczym zdrowa konkurencja - podsumowuje ekspert.

Ze statystyk wynika, że linia przewiozła przez ten czas 69 milionów pasażerów. Korzysta z prawie 100 lotnisk w 35 krajach.

Szef linii, József Varadi, zwraca uwagę na szczególne znaczenie polskiego rynku. W tej chwili w naszym kraju znajduje się pięć baz. Większość pracowników przewoźnika pochodzi z Polski.

Pozostało 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością