Bankructwa nie wystraszyły turystów

Zagrożone upadłością mogą być małe, nieznane na rynku biura podróży. Za to tym dużym powodzi się z roku na rok coraz lepiej

Publikacja: 14.06.2013 12:03

Bankructwa nie wystraszyły turystów

Foto: AFP

Biura podróży nie mogą narzekać: sprzedaż wakacyjnych wycieczek podskoczyła mocno w górę. Według Polskiego Związku Organizatorów Turystyki (PZOT), ubiegły tydzień należał do najlepszych od początku roku. W porównaniu z tym samym okresem rok temu liczba klientów poszła w górę o prawie 70 proc. A liczba rezerwacji o przeszło 65 proc. – Skumulowana sprzedaż lata, do niedawna słabsza niż przed rokiem, przekroczyła wreszcie ubiegłoroczny poziom o 2,4 proc. – podkreśla Krzysztof Piątek, prezes PZOT.

W dużych biurach jest jeszcze lepiej. – Na koniec ubiegłego tygodnia mieliśmy 21,5 procent wzrostu sprzedaży rok do roku – mówi Remigiusz Talarek, wiceprezes Rainbow Tours. Ten trzeci pod względem przychodów touroperator sprzedał na okres wakacyjny grubo ponad 100 tys. miejsc.

Z kolei największy na polskim rynku touroperator – Itaka – prognozuje na ten rok przychody na poziomie ponad 1,3 mld zł w porównaniu z 1,14 mld zł w 2012 r. oraz liczbę klientów na przeszło pół miliona. – Sprzedaż tegorocznej oferty letniej w okresie od listopada do końca maja była wyższa niż rok wcześniej o 12–13 proc. Ale w pierwszych dziesięciu dniach czerwca podskoczyła o 60 proc. – zaznacza Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

Touroperatorzy poprawią też swoje finanse. – Polepszyła się jakość sprzedaży. Marże są wyższe niż przed rokiem, a biura lepiej przygotowane pod względem organizacyjnym – twierdzi Marek Andryszak, prezes TUI Poland. Na poziom marż wpływa korzystniejszy w tym roku kurs złotego. A także stabilne i niższe niż przed rokiem ceny paliw. Nieco wyższe są ceny wycieczek.

1,3 mld zł przychodów spodziewa się w 2013 roku lider rynku – Itaka

Ale tymi lepszymi wynikami cieszą się przede wszystkim duże biura podróży. Korzystają bowiem na obawach turystów przed bankructwem organizatora wyjazdu. Od ubiegłych wakacji, w czasie których splajtowało aż 15 biur podróży, udział najbardziej rozpoznawalnych na rynku marek w sprzedaży wycieczek systematycznie rośnie.

– Ludzie boją się kupować imprezy w małych i nieznanych firmach. W tym roku te obawy jeszcze zwiększyła niewypłacalność biura podróży GTI Travel Poland – mówi Marzena Zarzycka, szefowa branżowych „Wiadomości Turystycznych". Szacuje się, że dziesięć największych biur może zgarniać z rynku nawet 80 proc. przychodów całego sektora zagranicznej turystyki wyjazdowej.

W warunkach takiej konkurencji małe firmy mogą mieć coraz większe kłopoty. Przeprowadzone na początku roku badanie wywiadowni gospodarczej D&B Bisnode Polska pokazało, że przeszło połowa małych biur podróży znajduje się w słabej i bardzo złej kondycji finansowej. – Wśród biur zatrudniających od 10 do 25 osób przeszło jedna piąta zagrożona jest bankructwem, a jedna trzecia ma poważne problemy z utrzymaniem płynności – ostrzegał Tomasz Starzyk, specjalista w D&B. W porównaniu z ubiegłym rokiem przybyło zadłużonych biur podróży i agencji turystycznych w Krajowym Rejestrze Długów: na koniec maja widniały tam 454 firmy z niespłacanymi długami na łączną kwotę prawie 8,9 mln złotych.

Zdaniem ekspertów, w tym roku nie będzie jednak takiej spektakularnej fali upadłości jak przed rokiem. – Kilku można się spodziewać. Ale ten rok będzie dla branży lepszy niż poprzedni – uważa Andrzej Betlej, współzałożyciel firmy Travel Data monitorującej rynek turystyki wyjazdowej. Z drugiej strony, tegoroczne dwie plajty – GTI Travel oraz R'Tour – miały miejsce już na początku czerwca. Tymczasem ubiegłoroczne zaczęły się dopiero w lipcu. Można dopatrywać się w tym złego prognostyku.

Biura podróży nie mogą narzekać: sprzedaż wakacyjnych wycieczek podskoczyła mocno w górę. Według Polskiego Związku Organizatorów Turystyki (PZOT), ubiegły tydzień należał do najlepszych od początku roku. W porównaniu z tym samym okresem rok temu liczba klientów poszła w górę o prawie 70 proc. A liczba rezerwacji o przeszło 65 proc. – Skumulowana sprzedaż lata, do niedawna słabsza niż przed rokiem, przekroczyła wreszcie ubiegłoroczny poziom o 2,4 proc. – podkreśla Krzysztof Piątek, prezes PZOT.

Pozostało 86% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek