W biurach podróży ceny trzymają się mocno

Hamuje zainteresowanie klientów biur podróży wyjazdami na wakacje. Ostatni tydzień przyniósł spory spadek… mimo wzrostu

Publikacja: 12.07.2017 12:42

W biurach podróży ceny trzymają się mocno

Foto: PZOT

Jak podaje Polski Związek Organizatorów Turystki w najnowszym raporcie, ilustrującym przebieg sprzedaży wyjazdów w 27. tygodniu tego roku, czyli w okresie od 3 do 9 lipca, do biur podróży przyszło o 4,9 procent więcej klientów niż o tej samej porze rok wcześniej. To dobra wiadomość. Zła jednak jest taka, że o 4,3 procent spadła liczba zainteresowanych wyjazdami samolotowymi, czyli najważniejszymi z punktu widzenia biznesu touroperatorów. Spadła też sprzedaż wycieczek autokarowych – o 15,6 procent. Wzrosły jedynie, i to potężnie, bo o 287,8 procent, rezerwacje tak zwanego dojazdu własnego, czyli samych noclegów.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

W efekcie wynik ten spowodował spadek skumulowanego wyniku sprzedaży dla całego roku turystycznego (1 listopada 2016 r. – 31 października 2017 r.).

Według raportów PZOT szczyt wzrostu sprzedaży przypadł na początek kwietnia, kiedy to po 14 tygodniu tego roku skumulowana jego wartość sięgnęła 33,1 procent w porównaniu z zeszłym sezonem. Potem mniej lub bardziej gwałtownie ta przewaga topniała. Po ostatnim tygodniu wynosiła już tylko 24 procent. To naturalnie nadal bardzo dużo, prawie jedna czwarta, ale jeśli tendencja spadkowa się utrzyma, zsumowany wzrost spadnie zapewne poniżej 20 procent.

Przed branżą turystyki wyjazdowej jeszcze ponad połowa sezonu turystycznego, w tym sam jego szczyt, czyli tygodnie między połową lipca a połową sierpnia. Pokażą one, czy potencjał wzrostu się wyczerpał, czy też jeszcze jakiś dżemie w społeczeństwie.

W zeszłym tygodniu nadal utrzymywała się dobra passa Bułgarii (czytaj też: „W biurach podróży dobra passa Bułgarii”). Burgas było najlepiej sprzedającym się kierunkiem podróży wakacyjnych, a Warna uplasowała się na miejscu siódmym. Dzięki temu Bułgaria była po Grecji drugim krajem najczęściej wybieranym przez klientów biur podróży.

Za nimi znalazły się tradycyjnie Hiszpania, Turcja i Włochy. Drugą piątkę otwierał Egipt. Albania, która w rankingu zajęła miejsce za nim, wyprzedziła Chorwację, Portugalię i Cypr.

Zadziwiającą stabilność wykazują ceny ofert biur podróży. Nie widać wpływu na nie przecen (last minute). Ostatni tydzień nie przyniósł większych zmian w średnich kosztach wyjazdów, a jeśli już to raczej w górę. Lekko podrożały w porównaniu z poprzednim tygodniem takie kierunki jak Zakintos (+5,3 procent, do 2902 zł), Heraklion (+4,4 procent, do 2783 zł), Hurghada (+4,9 procent, do 2144 zł), Marsa Alam (+4,4, procent, do 2202 zł) i Kos (+4,2 procent, do 3046 złotych).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 26. tydzień roku, czyli okres od 26 czerwca do 2 lipca 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Jak podaje Polski Związek Organizatorów Turystki w najnowszym raporcie, ilustrującym przebieg sprzedaży wyjazdów w 27. tygodniu tego roku, czyli w okresie od 3 do 9 lipca, do biur podróży przyszło o 4,9 procent więcej klientów niż o tej samej porze rok wcześniej. To dobra wiadomość. Zła jednak jest taka, że o 4,3 procent spadła liczba zainteresowanych wyjazdami samolotowymi, czyli najważniejszymi z punktu widzenia biznesu touroperatorów. Spadła też sprzedaż wycieczek autokarowych – o 15,6 procent. Wzrosły jedynie, i to potężnie, bo o 287,8 procent, rezerwacje tak zwanego dojazdu własnego, czyli samych noclegów.

Biura Podróży
Agent turystyczny chce zatrudnić 200 osób. Poprosił o pomoc sztuczną inteligencję
Biura Podróży
Traveldata ujawnia najnowsze dane o zmianach cen wakacji - pierwszy raz 33 kierunki
Biura Podróży
TUI wykorzysta sztuczną inteligencję. Załoga się zgadza, bo nie będzie zwolnień
Biura Podróży
Coral Travel wskazuje kierunek ekspansji – chce wysyłać więcej klientów na Kanary
Biura Podróży
Młodsi klienci biur podróży wolą kupować wakacje u agentów turystycznych