Travelplanet sprzedał 30 procent więcej wakacji

AFP

O 30 procent wzrosła sprzedaż wyjazdów z biurami podróży w porównaniu z zeszłym rokiem. Najbardziej zyskały Egipt i Albania. Najmocniej podrożały wakacje w Turcji – podaje sieć agencyjna Travelplanet

Travelplanet.pl podsumował całą swoją sprzedaż, prowadzoną od zeszłego roku, ofert na jeden miesiąc wakacji – lipiec. Okazuje się, że „obserwowany od początku ogromny wzrost rezerwacji przełożył się na imponujący wzrost wyjazdów z biurami”, który wyniósł 30 procent.

Pierwsza czwórka najchętniej wybieranych wakacyjnych kierunków nie zmieniła się od zeszłego roku. Nadal najważniejszym dla polskich turystów krajem na zagraniczny wypoczynek jest Grecja, chociaż jej udział znacznie się zmniejszył od zeszłego roku – z 41 do 37,1 procent. Za Grecją plasują się Bułgaria i Hiszpania. Grecję z Bułgarią wybiera w sumie ponad połowa (53,4 procent) klientów sieci Travelplanet. A jeśli policzyć sumę pięciu najważniejszych (z Turcją i Egiptem) krajów, okaże się, że zgarniają one 80,8 procent polskich turystów (rok wcześniej 83,4 proc.).

Najbardziej zyskały w tym roku Egipt, którym zainteresowanie wzrosło o 231 procent i Albania, której przybyło 143 procent zwolenników.

„Zasadnicza zmiana preferencji i przeorientowanie się na europejskie kierunki w basenie Morza Śródziemnego i Morza Czarnego dokonała się po wydarzeniach w krajach arabskich, jakie miały miejsce w 2015 roku. Tegoroczne statystyki potwierdzają trwałość tej zmiany, a największym jej beneficjentem jest Albania, która cieszyła się w lipcu ogromnym wzrostem popularności. Zwłaszcza że wakacje w tym kraju, choć podrożały o ponad 200 złotych, wciąż nie należą do najdroższych” – zauważa Travelplanet w komunikacie. Przy czym jego uwaga nie jest precyzyjna, bo właśnie wzrost znaczenia Egiptu pokazuje, że opisywany trend nie jest już aktualny w wypadku tego kierunku.

Wzrost zainteresowania wakacjami w Egipcie Travelplanet przypisuje niskim cenom wycieczek do tego kraju. Na pewno jest w tym dużo racji, wydaje się jednak, że równie duże znaczenie ma zmiana nastawienia do kierunku. Nie jest on już postrzegany tak mocno jak rok temu, jako niebezpieczny dla turystów.

Dokąd i za ile kupowali wyjazdy klienci Travelplanet.pl

Ceny w tym roku – porównując dwa lipce – były nieco wyższe, w sumie o 4,6 procent (110 złotych). Średnia to 2490 złotych wobec 2380 złotych rok temu.

Tę podwyżkę zrobiły głównie dwa kraje: Grecja i Turcja. Wyjazdy do pierwszego z nich były droższe średnio o 9,2 procent (221 zł), a do drugiego o 21, czyli o 451 złotych. Ta ostatnia zmiana nie dziwi, bo wynika głównie z bardzo niskich cen na podróże do Turcji przed rokiem, kiedy Turcja nie była tak chętnie wybieranym kierunkiem.

Ponad średnią więcej kosztowały też jeszcze wakacje w Albanii – o 11,3 procent, czyli 227 złotych, i w Bułgarii – o 6 procent, czyli o 114 złotych.

Trzy kierunki wyjazdów obniżyły ceny w stosunku do zeszłego roku: Egipt (- 6,2 procent), Chorwacja (-13,9 procent) i Portugalia (-17,5 procent). W wypadku Chorwacji obniżka średniej może wynikać ze wzrostu procentowego udziału w sprzedaży samych noclegów.

Travelplanet zwraca też uwagę, że częściowo w podwyżce średniego kosztu wakacji za granicą z biurem podróży mają udział składki wnoszone przez turystów na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. W wypadku podróży lotniczych odbywanych samolotami czarterowymi jest to 15 złotych od osoby.

Więcej ludzi wybierało też wypoczynek o wyższym niż rok wcześniej standardzie. W lipcu tego roku aż 63 procent klientów biur podróży spędziło wakacje w hotelach 4-5-gwiazdkowych, podczas gdy rok temu było to 59 procent. Za to zmniejszyła się frekwencja w hotelach 3-gwiazdkowych – z 36 do 31,5 procent.

Jakie noclegi kupowali klienci Travelplanet

O kosmetycznej poprawie można mówić w wypadku wyżywienia, jednak kupowanie oferty all Inclusive przez trzech na czterech turystów świadczy i tak o wyśrubowanym poziomie oczekiwań, co do komfortu wypoczynku.

Jakie wyżywienie wybierali klienci Travelplanet

Wszystkie tabele: Travelplanet

Podsumowując, Travelplanet podaje, że „zaskakujący może być spadek liczby wyjeżdżających z rodzicami dzieci. Efektu 500+, bardzo wyraźnego w ubiegłym sezonie (wówczas wzrost liczby turystów i towarzyszących im dzieci był podobny i oscylował w okolicach 15 procent), nie było widać w statystykach dotyczących wczesnych rezerwacji, nie widać ich również po podsumowaniu lipcowych wakacji klientów biur podróży”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Katowice Airport – padł rekord w przewozach czarterowych

Ponad 2 miliony pasażerów samolotów wyczarterowanych przez biura podróży obsłużyło w ubiegłym roku lotnisko ...

Zima w Rainbow sprzedaje się lepiej niż rok temu

Biuro podróży Rainbow podało, że sprzedało już 23 tysiące wyjazdów na zimę 2018/2019 Wielkość ...

Grecos Holiday: Już wkrótce milionowy klient

Uruchomienie nowego systemu rezerwacyjnego, nowa struktura działu sprzedaży, więcej wakacyjnych zajęć dla dzieci i ...

Horała: Przyspieszamy z wykupem ziemi pod CPK

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zapewnia, że do końca marca przygotuje ...

Aplikacja zastąpi ręcznik

“Plazz” to aplikacja uruchomiona przez Marketing Greece, która pozwala turystom zarezerwować leżak na plaży, ...

W TUI można już zarezerwować konkretny pokój

Koncern TUI, podobnie jak wcześniej Thomas Cook, umożliwia klientom odpłatne rezerwowanie konkretnego pokoju w ...