Instytut wziął pod lupę 16 portali sprzedających ofertę turystyczną i 9 stron touroperatorów, informuje serwis Gloobi. Średnia ocena dla wszystkich to zaledwie dostateczny.

Analiza oparta była o kilka kryteriów, w tym ceny. W grupie sprzedawców agencyjnych różnice kosztów przy identycznym produkcie (ten same daty podróży, usługi i hotel) wyniosły nieco ponad 7 procent, maksymalnie 19 procent. Inaczej było u touroperatorów, gdzie średnio ceny różniły się o 26 procent, a w ekstremalnych przypadkach nawet o 50 procent.

Analitycy zbadali też jakość obsługi klienta. Do badanych dzwoniono i wysyłano mejle z zapytaniem ofertowym (po 10 na każdą firmę). Przy ocenie zwracano uwagę na wartość przekazanych informacji, uprzejmość, transparentność i bezpieczeństwo. Na 25 przedsiębiorstw 11 otrzymało ocenę dobrą, 7 natomiast – mierną. Najwięcej problemów pojawiło się przy korespondencji mejlowej. 5 portali w ogóle nie zareagowało na połowę elektronicznych zapytań (łącznie ponad 25 procent z nich pozostało bez odpowiedzi). O wiele lepiej wypadła obsługa telefoniczna, gdzie miła i kompetentna załoga to raczej reguła niż wyjątek. Jednak i tu dopatrzono się pewnych niedociągnięć. W ponad 44 procentach rozmów telefonicznych dzwoniącym udzielono niepełnych informacji, sprzedawcy nie dopasowywali też oferty do indywidualnych wymagań klientów.

W teście wśród agentów najlepiej wypadła firma Travelscout24, której pracownicy nie tylko personalizowali ofertę, lecz także odpowiadali szybko i kompetentnie na zapytania mejlowe. Na drugim miejscu znalazł się portal Weg.de, na trzecim Thomascook.de. Ranking zamknęli Ebookers.de, Sonnenklar.tv i 1-2-Fly.com.

Wśród touroperatorów ocenę dobrą otrzymali zaś: Tropo, Neckermann i Alltours. Zwycięzca ma zdaniem oceniających dobrze przeszkoloną załogę i oferuje korzystne ceny. W 9 na 10 przypadków koszt jego produktów był poniżej średniej dla analizowanej grupy, a w 5 przypadkach był tańszy niż u całej konkurencji. Ranking zamykają ITS (marka DER Touristik), FTI i HLX.