Upadek Air Berlina niegroźny dla agentów

AFP

Skoro nawet niemiecki rząd nie spodziewał się upadku Air Berlina, także zwykły agent turystyczny nie mógł przewidzieć jego bankructwa. Tym samym nie musi zwracać pieniędzy poszkodowanym klientom – twierdzi ekspert

Postawienie Air Berlina w stan upadłości budzi wiele pytań branży turystycznej. Na razie – dzięki rządowemu wsparciu – przewoźnik lata według planu. Agenci boją się jednak, czy jeśli linia ostatecznie zawiesi działalność, będą musieli oddawać pieniądze jej klientom. W niemieckim sądownictwie był już bowiem wyrok obligujący biuro agencyjne do zwrotu należności pasażerom upadłego przewoźnika. Wówczas – według sędziego – informacje o niepewnej sytuacji finansowej owego przedsiębiorstwa agent mógł pozyskać z informacji prasowych.

Na łamach portalu branżowego Travel Talk mecenas Ronald Schmid wyjaśnia, że skoro szef przewoźnika i rząd mówią, że są mocno zaskoczeni zawieszeniem wsparcia finansowego przez Eithad, można przyjąć, że także pracownicy biur podróży nie mogli mieć na ten temat odpowiedniej wiedzy. Jeszcze wiosną tego roku przewoźnik z Abu Zabi obiecywał bowiem pomoc dla Air Berlina liczoną w milionach euro. Agenci nie zaniedbali więc ciążącego na nich obowiązku sprawdzenia swojego usługodawcy.

Kwestia gwarancji dla linii lotniczych poruszana jest w Niemczech już od jakiegoś czasu. Problemy Air Berlina ponownie wywołały temat, o którym wcześniej mówili m.in. branżowe stowarzyszenie asr, organizacja ochrony konsumentów i minister sprawiedliwości Niemiec. Zdaniem tego ostatniego regulacje takie powinny obowiązywać we wszystkich krajach europejskich, a prace nad nimi można powiązać z procesem legislacyjnym przepisów o ochronie pasażerów lotniczych.

– Linie lotnicze mogłyby odprowadzać po dwa do trzech euro na fundusz – opisuje zaś szef asr Jochen Szech. Dodaje, że w ten sposób szybko by zebrano pieniądze na wypadek bankructwa przewoźnika.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czterech zachodnich turystów zamordowano w Tadżykistanie

Śmierć grupy zachodnich turystów w Tadżykistanie nie była efektem wypadku drogowego, jak początkowo przypuszczano, ...

Iwona Białobrzycka dyrektorem ZOPOT-u w Londynie

Konkurs na stanowisko dyrektora Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Londynie wygrała Iwona Białobrzycka. ...

Pendolino wraca powoli na trasy

Trzy pendolina z sześciu, które zostały wycofane na przegląd ze względu na uszkodzenia podwozi ...

Ponad 600 tysięcy ludzi w Muzeum Powstania Warszawskiego

Ponad 600 tysięcy zwiedzających, w tym 600 grup obcojęzycznych; 1,6 tysiąca nowych eksponatów, 70 ...

Ruszył „Bezpieczny autokar – ferie 2017”

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) zaczęli kontrolować pojazdy i kierowców wiozących uczniów na zimowy ...

Lotnisko w Modlinie: Najlepszy lipiec w historii

W zeszłym miesiącu Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin odprawił 297,2 tysiąca pasażerów. Był to najlepszy ...