Niemiecki UOKiK ostrzega przed agentami turystycznymi

Bloomberg

Niemiecki Urząd Ochrony Konsumenta ostrzega przed korzystaniem z usług biur agencyjnych. Uważa, że z powodu zaostrzenia przepisów mogą oni uchylać się od odpowiedzialności w razie niewypłacalności

Ekspert do spraw prawnych z Niemieckiego Urzędu Ochrony Konsumenta (Bundesverband der Verbraucherzentralen, VZBV) Felixa Methmanna ostrzega na łamach gazety „Neuen Osnabrücker Zeitung” przed rezerwowaniem wyjazdów u agentów turystycznych – donosi portal branżowy Travel Talk. Zdaniem eksperta sprzedawcy mogą próbować „uciec od odpowiedzialności”. Szczególną uwagę należy zwrócić – radzi – jeśli agent będzie wystawiać oddzielne rachunek za przelot i za hotel lub za hotel i samochód. W takiej sytuacji, jego zdaniem, będzie to oznaczać, że biuro nie chce przejąć na siebie obowiązków i odpowiedzialności touroperatora. Co prawda według nowych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 lipca, agenci turystyczni nie mają odpowiedzialności organizatora, jeśli klient zgodzi się na opłacenie poszczególnych usług oddzielnie, ale według Methmanna to tylko „prawnicze dzielenie włosa na czworo”.

Kwestia płatności była jednym z punktów spornych w debacie o dyrektywie unijnej o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z nowymi przepisami, agenci przejmują na siebie odpowiedzialność touroperatorską, jeśli klient będzie miał poczucie, że kupuje cały pakiet, nawet, jeśli w rzeczywistości będą to oddzielne usługi złożone w jedną całość. Ucieczką przed odpowiedzialnością finansową agenta miałoby być wystawianie osobnych rachunków za każdy sprzedany produkt pochodzący od innego dostawcy. Tak radzi robić między innymi Niemiecki Związek Turystyczny (Deutscher ReiseVerband, DRV). Methmann uważa, że to byłoby oszukiwanie klienta.

Ekspert jeszcze mocniej krytykuje w wywiadzie całą reformę. Jak sam mówi, nie jest przekonany, czy nowa ustawa faktycznie będzie chronić konsumenta. Co więcej, prognozuje, że klienci będą zasięgać porad u agentów, a później samodzielnie rezerwować w internecie.

Na wypowiedź tę zareagowała jedna z organizacji branżowych – Niemieckie Stowarzyszenie Niezależnych Przedsiębiorców Turystycznych (Allianz selbständiger Reiseunternehmen – Bundesverband, ASR). Jej prezes, Jochen Szech, mówi, że po pierwsze Methmann generalizuje, wszystkich agentów ocenia w ten sam sposób. Po drugie, przypomina, konsument jest najlepiej zabezpieczony właśnie w biurze agencyjnym. Ponieważ wielu turystów to stali klienci, żaden sprzedawca nie będzie próbował uniknąć odpowiedzialności choćby „z taktycznych powodów”. Jeśli by tak zrobił, zwyczajnie straciłby klienta. Winfried Schulze, członek zarządu ASR dodaje, że ubezpieczyciele przygotowali już dla agentów polisy zabezpieczające ich od odpowiedzialności, gdyby przytrafiła im się niewypłacalność.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Accor pozbywa się plastiku

Do 2022 roku Grupa Accor chce usunąć ze wszystkich swoich hoteli plastikowe produkty jednorazowego ...

Nowa Alitalia z małą flotą

Włoski rząd zamierza przejąć mniej więcej za miesiąc kontrolę nad Alitalią i stworzyć nową ...

USA: Kolejnych 100 dni bez wypływania w rejsy

Ameryka przedłużyła zakaz wypływania w rejsy obowiązujący wszystkie statki wycieczkowe. Zakaz wydany przez Amerykańskie ...

Lotnisko Chopina z milionem pasażerów w lutym

W lutym na podróż z lub do Warszawy zdecydowało się 1,06 miliona ludzi. Rok ...

Turyści z dalekich krajów bardziej zainteresowani Polską

Prawie sześciokrotnie wzrosła liczba wyszukiwań wakacyjnych lotów do Polski z Korei Południowej, które zarejestrował ...

Emilewicz: Pracujemy nad 1000+ dla turystyki

Pracujemy z Polską Organizacją Turystyczną nad programem 1000+, w postaci bonów o wartości tysiąca ...