TUI Poland wyprzedził Rainbow

Filip Frydrykiewicz

1,38 miliarda złotych wyniósł w 2017 roku przychód ze sprzedaży imprez turystycznych biura podróży TUI Poland. Ten wynik dał mu drugie po Itace miejsce wśród polskich touroperatorów

Jak podaje prezes TUI Poland Marcin Dymnicki w rozmowie z branżowym dwutygodnikiem „Wiadomości Turystyczne” (na nasze pytania w tej sprawie, nie odpowiedział), jego firma miała w zeszłym roku obrachunkowym (zaczyna się w listopadzie 2016 r., a skończył w październiku 2017 r.) 1,38 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych. W porównaniu z przychodami z poprzedniego roku, które miały wynieść 932 mln złotych* dało mu to 48 procent wzrostu. To ogromny skok, zważywszy na i tak duże rozmiary biznesu TUI. Również w liczbie klientów organizator zanotował podobny wzrost – o 49 procent, z 318 tysięcy do 476 tysięcy.

Za tymi zmianami nie szedł jednak równomiernie wzrost zysku. O ile w zeszłym roku spółka miała 8,8 miliona zysku netto, o tyle teraz podaje, że było to 12 milionów złotych, ale zysku skonsolidowanego dwóch spółek – TUI Poland i TUI Dystrybucja. Ta druga firma zajmuje się sprzedawaniem biletów w samolotach czarterowanych przez tę pierwszą. Jeśli przyjąć, że są to wartości porównywalne, wzrost sięga 36,4 procent.

Tak duży wzrost pozwolił TUI osiągnąć pozycję drugiej w kraju firmy turystycznej pod względem obrotów i liczby obsłużonych turystów. Wcześniej zajmowała ona trzecie miejsce za biurem podróży Rainbow. Rainbow miał w całym 2017 roku (od stycznia do grudnia) przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wielkości 1,271 miliarda złotych, a razem z przychodami ze sprzedaży miejsc w samolotach 1,406 miliarda złotych. Liczba jego klientów to 412 tysięcy, a zysk netto 38 milionów złotych (więcej: „Rainbow zwiększył zysk o 40 procent”).

Liderem polskiego rynku pozostaje od 2009 roku Itaka. Jej zeszłoroczne wyniki to 2,19 miliarda złotych przychodu ze sprzedaży imprez turystycznych i 766 tysięcy klientów („Itaka: Uciekamy konkurencji”).

Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata przystąpił już na prośbę Turystyki.rp.pl do badania wyników największych biur podróży w 2017 roku, żeby aktualizować ich ranking i nadać im nowe ratingi (oceny). Ogłoszenie wyników nastąpi w połowie kwietnia.

*Rok temu TUI podawał jako sumę przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych 879 mln złotych i taka liczba widnieje w tabeli przygotowanej przez Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata. ZOBACZ TABELĘ. Jeśli odnieść 1,38 miliarda złotych do 879 milionów złotych, wzrost w 2017 roku wyniesie 57 procent.

Mogą Ci się również spodobać

Grecos zmniejsza prowizje, agenci protestują

Biuro podróży Grecos zmienia warunki prowizyjne swoim agentom. – Dostosowujemy je do rynku – ...

Rekordowe wakacje wrocławskiego lotniska

W sierpniu z wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 22 procent pasażerów więcej niż przed rokiem. ...

Małopolska z milionem nowych turystów

W 2017 roku Małopolskę odwiedziło 15,9 miliona ludzi, o milion więcej niż rok wcześniej. ...

Betlej: Turyści przegapili nadejście wakacji

Agenci turystyczni mają wrażenie, że wakacje sprzedają się ślamazarnie, bo ludzie nie zauważyli nadejścia ...

Rainbow inauguruje letnie czartery z Łodzi

W ostatni piątek maja pierwszy samolot czarterowy Rainbowa zabrał turystów z Łodzi na grecką ...

Targi w Nadarzynie: Turystyka, kampery i jachty

Piątek był pierwszym dniem II Międzynarodowych Targów Turystycznych Word Travel Show w Nadarzynie pod ...