W biurach podróży majówka podnosi ceny

Im bliżej do majówki tym ceny wycieczek z biurami podróży wyższe – tak chyba trzeba tłumaczyć ruch cen, jaki udało się zaobserwować dzięki danym z systemu rezerwacyjnego MerlinX, na których bazuje raport PZOT

Publikacja: 25.04.2018 02:05

W biurach podróży majówka podnosi ceny

Foto: PZOT

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, w ostatnim tygodniu rosła przewaga tegorocznej sprzedaży nad sprzedażą zeszłoroczną. Zmiana rok do roku sięgała 23,4 procent. Rosły wszystkie trzy kategorie wycieczek. Najmocniej lotnicze – o 26,3 procent. Na drugim miejscu autokarowe z wynikiem 26,3 procent. Najmniejszy wzrost zanotował MerlinX w wypadku samych noclegów (z dojazdem własnym), wyniósł on 4,2 procent.

W całej puli sprzedanych w opisywanym w raporcie tygodniu imprez 87 procent to były imprezy lotnicze. Autokarowe zajęły drugie miejsce z udziałem 7,4 procent, a z dojazdem własnym – 5,6 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Niestety, te wzrosty nie kryły dużych wartości bezwzględnych. Pokazują to wskaźniki sprzedaży skumulowanej (liczonej od początku sprzedaży sezonu 2018) – ogólna wartość nadwyżki nad rokiem ubiegłym spadła z 27,4 do 27,3 procent, a w wypadku wyjazdów lotniczych z 31,12 do 30,95 procent.

Ulubionymi krajami turystów, jeśli chodzi o kierunek wyjazdów na wakacje, były w minionym tygodniu: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Portugalia.

Po statystykach skumulowanych widać, że w górę sporo idzie Grecja. Jej nadwyżka nad zeszłorocznym wynikiem o tej porze roku wynosi już 11,3 procent. Jeszcze cztery tygodnie temu było to 9,1 procent. Duże zainteresowanie Grecją widać też na liście najczęściej wybieranych kierunków. W pierwszej dziesiątce greckie nazwy zajmują aż sześć pozycji, są to: Heraklion (2 miejsce), Korfu (3), Zakintos (4), Rodos (8), Chania (9) i Kos (10).

Oprócz nich zmieściły się w tej stawce jeszcze dwie miejscowości tureckie – Antalya (1) i Bodrum (7), jedna egipska, Hurghada (5), i jedna bułgarska – Burgas (6).

Jak pokazuje raport PZOT, miniony tydzień więcej kierunków drożało niż taniało. Średnia cena jaką zapłacili klienci w biurach podróży za którykolwiek nie była niższa niż 2000 złotych. Tydzień wcześniej był taki jeden, Szarm el-Szejk (1929 zł), ale teraz jego średnia cena skoczyła o 16,2 procent, do 2242 złotych. Dlatego tym razem najmniej turyści płacili za podróż do Burgas (2014 zł) i do Salonik (2033 zł). Najdrożej zaś na Teneryfę (2969 zł) i do Chanii na Krecie (2864 zł).

Oprócz Szarm el-Szejk również ceny wakacji w innym egipskim kurorcie, Marsa Alam (2277 zł), poszły w górę – o 9,7 procent (wcześniej trzy tygodnie z rzędu spadały). Ale niewątpliwie to Wyspy Kanaryjskie drożały najmocniej (czyżby turyści szukali w ostatniej chwili wypoczynku na majówkę?). Fuerteventura o 3,6 procent, do 2907 złotych, Teneryfa o 8 procent, do 2969 złotych, Lanzarote o 21 procent, do 2849 złotych i Gran Canaria o 22,4 procent (!), do 2982 złotych. Żaden kierunek nie przebił jednak granicy 3000 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Warto jeszcze odnotować, że jak pokazuje jedna z tablic raportu, w zeszłym roku o tej porze, organizatorzy mieli już sprzedaną prawie połowę całego towaru na rok 2017 (47 procent). Czy w tym roku zaawansowanie sprzedaży było podobne, dowiemy się dopiero za rok.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 16. tydzień roku, czyli okres od 16 do 22 kwietnia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, w ostatnim tygodniu rosła przewaga tegorocznej sprzedaży nad sprzedażą zeszłoroczną. Zmiana rok do roku sięgała 23,4 procent. Rosły wszystkie trzy kategorie wycieczek. Najmocniej lotnicze – o 26,3 procent. Na drugim miejscu autokarowe z wynikiem 26,3 procent. Najmniejszy wzrost zanotował MerlinX w wypadku samych noclegów (z dojazdem własnym), wyniósł on 4,2 procent.

W całej puli sprzedanych w opisywanym w raporcie tygodniu imprez 87 procent to były imprezy lotnicze. Autokarowe zajęły drugie miejsce z udziałem 7,4 procent, a z dojazdem własnym – 5,6 procent.

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Traveldata: Tańsze hotele na wakacje? Najwięcej ma ich Rainbow