W biurach podróży Grecja goni Turcję i Egipt

PZOT

Poprawia się sprzedaż przyszłorocznych wakacji. W ostatnim tygodniu wynik był podobny do zeszłorocznego. Na razie najchętniej wybierana jest Turcja

4 procent mniej niż przed rokiem klientów odwiedziło biura podróży w ostatnim tygodniu – podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki w cotygodniowym raporcie, tym razem już ze sprzedaży sezonu zaczynającego się 1 listopada a trwającego do 31 października 2019 roku*. To lepszy wynik niż przed dwoma tygodniami, kiedy było o 10,8 procent mniej i przed tygodniem, kiedy różnica wyniosła minus 14,2 procent w stosunku do zeszłego roku.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Okazuje się jednak, że o ile wycieczki lotnicze zanotowały spadek o 5,4 procent, a same noclegi (dojazd własny) spadek o 8,3 procent, o tyle sprzedaż wyjazdów autokarowych wzrosła rok do roku o 10,8 procent.

Najwięcej wycieczek klienci biur kupili do Turcji. W drugiej kolejności wybierali na wypoczynek Egipt, a dalej Grecję (awansowała na trzecie miejsce, dopiero w sobotę, 20 października sprzedaż nowego sezonu rozpoczął specjalista od tego kierunku Grecos Holiday), Hiszpanię, Włochy i Tunezję. Mniejszy apetyt mieli na Albanię i Bułgarię. Średnio najwięcej płacili za wyjazd do Hiszpanii, bo 3169 złotych. Najmniej za Bułgarię – 1908 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

Po pierwszych tygodniach sprzedaży nowego sezonu w skumulowanej klasyfikacji prowadzi Turcja z wynikiem 18,9 procent udziału. Po piętach depcze jej Egipt – 17,3 procent. Trzecia Hiszpania ma 8,1 procent, Grecja 7,2 procent, a Włochy 6,2 procent. W pierwszej dziesiątce mieszczą się jeszcze Tajlandia (3,4 procent), Austria (2,3 procent), Tunezja (2,2 procent), Bułgaria (2,1 procent) i Oman (2,1 procent).

Raport odnotowuje też zmiany w stosunku do stanu sprzed roku. Okazuje się, że najmocniej rośnie pozycja Tunezji, do tej pory sprzedała ona o 253 procent więcej wyjazdów. Egipt zyskuje 135,7 procent klientów, a Turcja – 100,9 procent. Największe spadki notują natomiast w pierwszej dwudziestce Grecja – 50,6 procent, Bułgaria – 50,2 procent i i Maroko – 46,5 procent.

*Raport obejmuje 42. tydzień roku, czyli okres od 15 do 21 października 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2018 roku, a kończący się 31 października 2019 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rainbow: Zima sprzedaje się z nadwyżką

O 15,2 procent w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła sprzedaż wyjazdów na zimę 2019/2020 ...

MSZ podtrzymuje „nie podróżuj” dla Tunezji

Ministerstwo Spraw Zagranicznych przypomniało swój komunikat odnośnie bezpieczeństwa w Tunezji. Choć przyznaje, że od ...

Lufthansa z najlepszą ofertą na Alitalię

Alitalia jest linią lotniczą w trudnej sytuacji, potrzebuje partnera i z tego punktu widzenia ...

Ryanair będzie szkolił pilotów w Łodzi

Ryanair ogłosił współpracę z polskim ośrodkiem szkolenia pilotów Bartolini Air. Dzięki temu „powiększy swoją ...

Linie lotnicze świętują Dzień Kobiet

Air France i KLM częstują pasażerki czekoladkami i wpuszczają do samolotów w pierwszej kolejności, ...

Lufthansa poleci samolotami Air Berlina

Niemiecki urząd konkurencji zgodził się, by Lufthansa na 6 lat wynajęła od Air Berlina ...