W biurach podróży Grecja goni Turcję i Egipt

PZOT

Poprawia się sprzedaż przyszłorocznych wakacji. W ostatnim tygodniu wynik był podobny do zeszłorocznego. Na razie najchętniej wybierana jest Turcja

4 procent mniej niż przed rokiem klientów odwiedziło biura podróży w ostatnim tygodniu – podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki w cotygodniowym raporcie, tym razem już ze sprzedaży sezonu zaczynającego się 1 listopada a trwającego do 31 października 2019 roku*. To lepszy wynik niż przed dwoma tygodniami, kiedy było o 10,8 procent mniej i przed tygodniem, kiedy różnica wyniosła minus 14,2 procent w stosunku do zeszłego roku.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Okazuje się jednak, że o ile wycieczki lotnicze zanotowały spadek o 5,4 procent, a same noclegi (dojazd własny) spadek o 8,3 procent, o tyle sprzedaż wyjazdów autokarowych wzrosła rok do roku o 10,8 procent.

Najwięcej wycieczek klienci biur kupili do Turcji. W drugiej kolejności wybierali na wypoczynek Egipt, a dalej Grecję (awansowała na trzecie miejsce, dopiero w sobotę, 20 października sprzedaż nowego sezonu rozpoczął specjalista od tego kierunku Grecos Holiday), Hiszpanię, Włochy i Tunezję. Mniejszy apetyt mieli na Albanię i Bułgarię. Średnio najwięcej płacili za wyjazd do Hiszpanii, bo 3169 złotych. Najmniej za Bułgarię – 1908 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

Po pierwszych tygodniach sprzedaży nowego sezonu w skumulowanej klasyfikacji prowadzi Turcja z wynikiem 18,9 procent udziału. Po piętach depcze jej Egipt – 17,3 procent. Trzecia Hiszpania ma 8,1 procent, Grecja 7,2 procent, a Włochy 6,2 procent. W pierwszej dziesiątce mieszczą się jeszcze Tajlandia (3,4 procent), Austria (2,3 procent), Tunezja (2,2 procent), Bułgaria (2,1 procent) i Oman (2,1 procent).

Raport odnotowuje też zmiany w stosunku do stanu sprzed roku. Okazuje się, że najmocniej rośnie pozycja Tunezji, do tej pory sprzedała ona o 253 procent więcej wyjazdów. Egipt zyskuje 135,7 procent klientów, a Turcja – 100,9 procent. Największe spadki notują natomiast w pierwszej dwudziestce Grecja – 50,6 procent, Bułgaria – 50,2 procent i i Maroko – 46,5 procent.

*Raport obejmuje 42. tydzień roku, czyli okres od 15 do 21 października 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2018 roku, a kończący się 31 października 2019 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Itaka precyzuje umowę z Enterem

Czarterowa linia lotnicza i biuro podróży podpisały aneks do umowy z lutego tego roku, ...

Betlej: Czy otrzeźwienie przyjdzie z Węgier?

Rządzący zamiast fundować opinii publicznej debaty ideologiczne, powinni wyjaśnić, jak zamierzają kierować gospodarką, żeby ...

Pracownicy wycieczkowca zastrzelili niedźwiedzia polarnego

Niedźwiedź polarny został zastrzelony na archipelagu Svalbard w Norwegii, ponieważ zaatakował jednego ze strażników ...

Rekordowy rok wrocławskiego lotniska

W ciągu ostatnich 12 miesięcy z wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 2,86 miliona pasażerów, o ...

53 letnie nowości od Air France KLM

Połączenia KLM-u z Gdańska i Transavii z Katowic, nowe kierunki z Paryża i Amsterdamu ...

Jak dotrzeć do portu lotniczego Modlin, gdy podróżujemy z dzieckiem?

Podpowiadamy najwygodniejsze opcje – dla Ciebie i Twojej pociechy. Lot z dzieckiem, zwłaszcza małym, ...