PZOT: Sezon zakończony 20-procentowym wzrostem

Bloomberg

Polski Związek Organizatorów Turystyki podsumował krótko zakończony rok turystyczny. Według jego danych od listopada zeszłego roku do października tego roku w biurach podróży przybyło w stosunku do poprzedniego roku 20 procent klientów

Jak podał PZOT w październiku wyjechało z biurami podróży o 8,67 procent więcej turystów. W sumie rok zakończył się nadwyżką nad poprzednim, 2017/2018 o 19,7 procent. Tak wynika z danych na jakich się opiera PZOT zaczerpniętych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX.

Jak wzrost rozkładał się w poszczególnych kategoriach podróży? Na imprezy lotnicze wyjechało o 22,65 procent więcej klientów a na autokarowe o 2,4 procent więcej. Tylko na same noclegi (tzw. dojazd własny) było o 0,5 procent mniej chętnych.

Zobacz też: „W biurach podróży nagły zwrot akcji”.

Najchętniej Polacy korzystali z wyjazdów zorganizowanych do Grecji – urlop spędził tam prawie co trzeci klient biura podróży (31,5 procent). Aż o połowę mniej (14,1 procent) zdecydowało się na podróż do Turcji. Na trzecim miejscu najchętniej klienci touroperatorów wyjeżdżali do Hiszpanii (10,8 procent). Piąte miejsce w tym rankingu zajął Egipt (8,2 procent), nieznacznie tylko wyprzedzając Bułgarię (8 procent). Dalej uplasowały się Włochy (5,2 procent) i Albania (3,7 procent). W pierwszej dziesiątce zmieściły się jeszcze Tunezja (2 procent), Chorwacja (1,6 procent, warto pamiętać, że do tego kraju wyjeżdża najwięcej turystów, ale jadą głównie indywidualnie, stąd w zestawieniu wyjazdów zorganizowanych jej dalekie miejsce) i Cypr (1,5 procent). Poza tą stawka znalazła się między innymi Portugalia (1,3 procent), Maroko (0,8 procent) i Malta (0,8 procent).

Jaki kraj zrobił największe postępy w minionych dwunastu miesiącach? Z kierunków najpopularniejszych (PZOT publikuje listę dwudziestu) była to Tunezja ze wzrostem 247 procent sprzedanych wyjazdów. Następne były Wyspy Zielonego Przylądka z wynikiem 115,9procent i Turcja z 110,2 procent. Mocno rosły tez Albania – 68,7 procent, Czarnogóra – 51,4 procent i Egipt – 49,9 procent. Grecja zyskała 17,8 procent. Ale były też kraje, które traciły turystów z Polski, głównie jak się można domyślać ze względu na wysokie ceny hoteli. Należały do nich Portugalia – minus 35,1 procent, Hiszpania – minus 22,3 procent i Chorwacja – minus 15,1 procent.

Najwięcej turystów z Polski poleciało samolotami na lotniska w tureckiej Antalyi (109,9 procent więcej niż rok wcześniej), Heraklionie na Krecie (wzrost o 10,9 procent), Burgas w Bułgarii (wzrost o 10,9 procent), na Korfu (wzrost o 21 procent), na Zakintos (10,8 procent), na Rodos (13,4 procent), w Hurghadzie (wzrost o 63,6 procent), w Chanii (wzrost o 30,3 procent), na Kos (wzrost o 35,9 procent) i do Tirany (wzrost o 64,4 procent).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Litwa promowała się zdjęciami… innych krajów

Szefowa departamentu turystyki Litwy przyznała, że jej instytucja reklamowała uroki Litwy w mediach społecznościowych, ...

Boris Raoul na czele Travelplanet.pl

Boris Raoul został prezesem sieci agencyjnej Travelpanet.pl. Tę samą funkcję pełni w Grupie Invia, ...

Amadeus pomoże Dubajowi w promocji

Travel audience, platforma reklamowa należąca do firmy Amadeus, pomoże Dubai Turism lepiej poznać potrzeby ...

Grecka promocja turystyki za europejskie pieniądze

Region Grecji Zachodniej przeznaczy milion euro na promocję turystyki przyjazdowej. Pieniądze pochodzą z funduszy ...

14 nowych kierunków Ryanaira z Krakowa

Do Aten, Barcelony, Berlina, Lizbony, Marrakeszu, czy Tel Awiwu będzie można polecieć z Krakowa ...

PPL kupił większość udziałów Baltony

Spółka skarbu państwa przejmie 80,68 procent udziałów w Baltonie i ogłosi wezwanie do sprzedaży ...