Choć według ostatniego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki rok turystyczny 2016/2017 zamknął się wzrostem 16,77 procent, to w rzeczywistości był on sporo wyższy – uważa prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej, który w poniedziałkowym podsumowaniu poprzedniego tygodnia przywołuje dane z systemu rezerwacyjnego MerlinX za ostatni pełny tydzień października (czytaj: „W biurach podróży optymistyczne pożegnanie lata”). Na razie jednak za wcześnie, by weryfikować ostatecznie ten wynik, trzeba poczekać na inne wskaźniki.
PZOT opublikował również raport podsumowujący sprzedaż w biurach podróży wyjazdów na sezon 2017/2018. Wynika z niego, że sprzedaż bardzo istotnie przyspieszyła – 60,9 procent wobec 18,2 i 18,9 procent z dwóch poprzednich raportów – jeśli chodzi o najważniejsze dla branży turystycznej imprezy lotnicze („W biurach podróży Grecja liderem”). Nadal jednak dynamika wzrostu pozostawała na wyraźnie niższym poziomie niż w ubiegłym sezonie, jeśli wziąć pod uwagę okres czterech ostatnich tygodni, gdyż wyniosła 27,1 procent wobec 44,3 procent notowanych przed rokiem – wskazuje Betlej.
I zaraz przestrzega, że „z danych o sprzedaży skumulowanej, czyli obejmujących okres kilku ostatnich miesięcy, nie należy wyciągać zbyt daleko idących wniosków, gdyż dużą rolę odgrywają w niej wyjazdy egzotyczne, których sprzedaż rządzi się swoimi prawami, a ponadto (…) dane w tym segmencie wskazują na tym etapie dość duże rozbieżności, w zależności z jakiego źródła pochodzą”.
Sezon zimowy w statystykach Wakacji.pl
Ekspert dalej przygląda się obrazowi sprzedaży wyjazdów na sezon zimowy, która zbliża się już do jednej czwartej całości. Dane te mogą więc być już przydatne do obserwowania trendów. Wykres jaki przygotowała Traveldata przedstawia przebieg sprzedaży najważniejszych kierunków od ostatniego tygodnia września, gdy relacja sprzedaży odnoszona do sprzedaży dla lipca tego roku przekroczyła około 8 procent do 5 listopada, gdy wyniosła ona 23,4 procent – podaje.