Widać nadal dużą dynamikę wzrostu sprzedaży wyjazdów z biurami podróży – opisuje sytuację w tygodniu przedświątecznym prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Korzystając z danych z raportów Polskiego Związku Organizatorów Turystyki w swoim cotygodniowym materiale przedstawia on tę dynamikę w ujęciu dwuletnim. Przy czym interesuje go jedynie sprzedaż wyjazdów lotniczych.
Zmiany sprzedaży na przestrzeni dwóch lat są zwykle bardziej wyrównane, gdyż często efektowi niskiej bazy wynikającemu z różnych przyczyn (w tym różnego układu dni wolnych od pracy i końca miesiąca) towarzyszy później częściowe wyrównanie w następnym sezonie, gdy efekty te nie miały już miejsca – pisze ekspert.
Generalnie dobre wyniki sprzedaży w ostatnich tygodniach spowodowały, że dynamika sprzedaży czterotygodniowej nadal przewyższała jej poziom zeszłoroczny (+46,1 wobec +27,3 procent), ale dynamika skumulowana kształtuje się jeszcze nieco poniżej wielkości sprzed roku (+31,91 wobec +32,19 procent).
Z ciekawszych kwestii można wymienić nadal relatywnie słaby poziom sprzedaży Grecji (minus 0,2 procent poniżej poziomu zeszłorocznego). Coraz lepiej sprzedaje się natomiast Bułgaria, której dynamika wzrostu zbliża się do zeszłorocznej i osiągnęła już+ 21,8 wobec+ 26 procent przed rokiem – opisuje autor.