Peter Fankhauser, prezes Grupy Thomasa Cooka, mówi, że choć sprzedaż tak naprawdę dopiero ruszyła, już dziś można uznać, że rok zaczął się dobrze. Jednym z czynników, które pozwoliły osiągnąć przychody wyższe o 7 procent (porównując rok do roku), są dobre wyniki linii lotniczych należących do koncernu.
– Z naszych dotychczasowych obserwacji wynika, że klienci nadal chcą spędzać wakacje za granicą. Podjęliśmy działania, które mają sprostać rosnącemu popytowi na wyjazdy do wschodniej części basenu Morza Śródziemnego – mówi Fankhauser. Jak dodaje, koncernowi udało się już przerzucić część programu z wysp hiszpańskich, czyli z rynku, w którym nacisk na obniżanie marży jest duży, na inne kierunki, m.in. Egipt i Turcję.
– Wzmocniliśmy też naszą grupę lotniczą. O 10 procent zwiększyliśmy liczbę miejsc na lato 2018 roku – podaje Fankhauser. Rozwój obejmie przede wszystkim linię Condor i rynek niemiecki.
W pierwszym kwartale tego roku (liczonym od 1 października do 30 grudnia) przychody grupy wzrosły o 7 procent, do 1,75 miliarda funtów. Zysk brutto wyniósł 376 milionów funtów, był więc wyższy (porównując rok do roku) o 16 milionów funtów. Marża brutto osiągnęła wartość 21,5 procent i była o 50 punktów bazowych mniejsza niż rok wcześniej, głównie z powodu wyższych kosztów hoteli w Hiszpanii i mniejszego udziału w sprzedaży dalekich krajów.
Sezonowa strata operacyjna dla całej grupy wyniosła 42 miliony funtów i była mniejsza o 10 milionów funtów niż w tym samym czasie rok wcześniej. W wypadku biznesu touroperatorskiego wyniosła ona 22 miliony funtów (spadek o milion funtów). Cook poinformował również, że w pierwszym kwartale zamknął 26 salonów w Wielkiej Brytanii, ponieważ coraz więcej klientów kupuje tam przez internet.