Eksperci z Traveldaty porównali też ceny paliwa lotniczego i kuru złotego, by ocenić, o ile wzrosły koszty organizatorów wyjazdów tylko w tych dwóch aspektach. Okazało się, że paliwo kosztowało w ostatnim tygodniu 5,17 zł za litr, było więc o 90,8 procent droższe niż przed rokiem (2,71 zł za litr). Złoty był z kolei o 9 procent słabszy w stosunku do dolara i euro niż rok temu. W efekcie wspólny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek nie sprzyjał organizatorom, bo zawierał się w przedziale 510-520 złotych (przed tygodniem było to rekordowe 605-615 złotych, a przed dwoma tygodniami 560-570 złotych).
Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata
Z pięciu wiodących kierunków zdecydowanie najwięcej, licząc rok do roku, skoczyła cena wypoczynku w Egipcie – o 1122 złotych. Mniej podrożały wyjazdy do Turcji, na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji – o 862, 783 i 699 złotych. Najskromniej w skali roku wzrosła cena wycieczek do Bułgarii, bo o 309 złotych – wylicza raport Traveldaty.
Jeśli chodzi o pozostałe kierunki, monitorowane przez Traveldatę, to zdecydowanie najwięcej, bo o 1837 złotych, wzrosły – licząc rok do roku – ceny wycieczek do Maroka. Inne też mocno zdrożały: Portugalia o 1032, Hiszpania kontynentalna o 900, a Majorka o 898 złotych. W mniejszym stopniu wzrosły ceny wyjazdów na Maltę, do Tunezji i na Cypr – o 633, 585 i 541 złotych. A w najmniejszym stopniu podniosły się ceny wyjazdów do Włoch – o 196 złotych.
Tanio, taniej, najtaniej
W porównaniach średnich cen wycieczek rok do roku ceny wyjazdów w październiku nie obniżyło żadne z monitorowanych dużych i średnich biur podróży. Można więc mówić tylko o mniejszych lub większych podwyżkach. Te najmniejsze Traveldata odnotowała w wypadku TUI Poland, Itaki i biura Best Reisen – odpowiednio o 680, 720 i 750 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od 790 złotych (Grecos i Coral Travel) do ponad 2100 złotych.
W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, liderem był TUI Poland z liczbą 43 ofert, a za nim Rainbow z 24 takimi ofertami i Exim Tours z liczbą 19 podobnych ofert.