TUI poprawił w 2024 roku wyniki finansowe. Na nowy rok zapowiada jeszcze lepsze

Zysk operacyjny wyższy o 33 procent niż przed rokiem, a przychody o 12 procent – Grupa TUI podsumowała rok finansowy zakończony 30 września. Firma zapowiada, że w przyszłym roku te wskaźniki wzrosną.

Publikacja: 12.12.2024 13:50

TUI poprawił w 2024 roku wyniki finansowe. Na nowy rok zapowiada jeszcze lepsze

Foto: Filip Frydrykiewicz

23,2 miliarda euro wyniosły przychody Grupy TUI w roku finansowym, który rozpoczął się 1 października 2023 roku a zakończył 30 września 2024 roku. To o 12 procent więcej niż przed rokiem. Zysk operacyjny był s kolei większy o 33 procent i zamknął się sumą 1,3 miliarda euro. Do lepszych wyników przyczyniły się wszystkie segmenty turystyki, którymi zajmuje się Grupa.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Polska wzorem naszego przyszłego sukcesu w Europie Wschodniej

– Dotrzymaliśmy obietnic. Rok 2024 był dla nas bardzo dobry, a skupienie się na doskonaleniu działalności operacyjnej, szybkie wdrożenie mechanizmów zwiększających zyski i wspierających transformację nadal będzie przynosić efekty – deklaruje prezes Grupy TUI Sebastian Ebel, cytowany w komunikacie firmy.

W 2024 roku w segmencie tak zwanych doświadczeń wakacyjnych (ang. holiday experiences) udało się pozyskać nowe aktywa, dynamicznie rozwijał się również segment touroperatorski, należący teraz do działu markets+airline (ang. rynki i linia lotnicza). Prezes zapowiada, że TUI nadal będzie koncentrować się na sprzedawaniu wycieczek w pakietach, we współpracy z agentami turystycznymi i zaznacza, że na każdym etapie działalności najważniejsze jest zadowolenie klienta i jakość usług.

– Celem pozostaje zwiększenie rentowności, wydajności i wzmocnienie we wszystkich segmentach na całym świecie – zapowiada. Jak dodaje, TUI kładzie nacisk na zrównoważony rozwóju. W tym zakresie koncern chce wyznaczać standardy na rynku, będzie też kontynuować inicjatywy oparte na wiedzy, zwane w skrócie SBTi (ang. science based targets initiative) wyznaczone na rok 2030.

Dyrektor finansowy TUI Group, Mathias Kiep, w tym samym komunikacie zwraca uwagę, że dzięki udało się znacząco zmniejszyć zadłużenie netto. – Przy wskaźniku dźwigni finansowej na poziomie 0,8x nadal jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia średnioterminowego celu znacznie poniżej 1x. Oczekujemy również pozytywnego rozwoju sytuacji w nowym roku finansowym, 2025. Nasze prognozy obejmują wzrost przychodów rok do roku o 5-10 procent i bazowej EBIT-y (zysku operacyjnego) o 7-10 procent – wylicza.

Wszystkie działy firmy zwiększają zyski

W roku obrotowym 2024 z usług TUI skorzystało 20,3 miliona klientów, o ponad milion więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich 19 milionów. Podstawowa EBIT-a za cały rok 2024 wzrosła do 1,3 miliarda euro (w roku poprzednim było to 977 milionów euro), a przychody o 12 procent, do 23,2 miliarda euro (rok poprzedni: 20,7 miliarda euro).

W segmencie holiday experiences, obejmującym hotele, rejsy statkami wycieczkowymi i inne usługi (sprzedawane pod marką TUI Musement), podstawowy zysk operacyjny (EBIT-a) zwiększył się o 270 milionów euro, porównując rok do roku, do 1,1 miliarda euro.

Hotele pobiły własne i tak już dobre wyniki operacyjne z poprzedniego roku, osiągając EBIT-ę w wysokości 668 milionów euro (rok poprzedni 549 milionów euro). Wyniki te były napędzane przez lepszą wydajność operacyjną kluczowych marek, w szczególności hotelowej sieci Riu. Średnia stawka dzienna wzrosła o 7 procent, do 93 euro.

Czytaj więcej

TUI: Zaoszczędzimy na pośrednikach, ale nie na agentach turystycznych

Rejsy – tu prym wiedzie spółka joint venture TUI Cruises z markami Mein Schiff i Hapag-Lloyd Cruises w Niemczech, a także spółka zależna Marella Cruises w Wielkiej Brytanii – rosły napędzane powiększaniem floty. W czerwcu dołączono do niej siedemnasty statek, Mein Schiff 7. W okresie sprawozdawczym podstawowa EBIT-a zwiększyła się do 374 mln euro (rok poprzedni 236 mln euro).

Obłożenie statków TUI Cruises, Hapag-Lloyd Cruises i Marella Cruises wyniosło średnio 99 procent (rok poprzedni 94 procent), podczas gdy liczba dni rejsów była większa o 2 procent

TUI Musement, firma sprzedająca wycieczki, bilety na imprezy w odwiedzanych miejscach i przejazdy z lotnisk. Zwiększyła EBIT-ę z 36 milionów euro rok wcześniej do 49 milionów euro. Sprzedała łącznie 10 milionów wycieczek (rok poprzedni: 9,4 miliona), a transferów 30,5 miliona, o 8 procent więcej.

W segmencie markets + airline, który obejmuje touroperatorów w regionach północnym (Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Dania), centralnym (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Polska) i zachodnim (Holandia, Belgia i Francja), duży popyt utrzymywał się przez cały rok. Mimo dużej konkurencji – relacjonuje TUI w komunikacie - wzrosły zarówno ogólna liczba klientów, jak i średnie ceny. W rezultacie podstawowa EBIT-a w tym sektorze poprawiła się do 304 milionów euro (rok wcześniej - 238 mln euro).

W regionie północnym EBIT-a wzrosła ponad dwukrotnie, do 165 milionów euro (poprzednio 71 milionów euro).

Region centralny z TUI Deutschland odnotował wynik z zyskiem operacyjnym w wysokości 128 milionów euro (rok temu 88 milionów euro).

Transformacja Markets + Airline znacznie przyspieszyła dzięki wprowadzeniu nowej struktury organizacyjnej. Jej celem jest skupienie się na wycieczkach zorganizowanych, przy czym klienci będą mogli wybierać z jeszcze szerszej oferty. Od 1 października działy sprzedaży i marketingu są zarządzane centralnie. Ten pierwszy obejmuje wszystkie działania zakupowe (hotele i loty).

Marketing lokalny, sprzedaż i planowanie liczby miejsc pozostają w gestii poszczególnych regionów – zaznacza firma w podsumowaniu.

Trwa ekspansja TUI na nowych kontynentach

TUI uruchomił nowy dział, Expansion Businesses. Ma on zająć się rozwijaniem koncernu i wyjściem poza obecne ramy działalności.

Co więcej, linie lotnicze będą miały większą odpowiedzialność w zakresie osiągania celów sprzedażowych, co oznacza, że będą mogły wyjść z ofertą na zewnątrz. TUI chce też zmniejszyć swoją zależność od Europy, dlatego wchodzi na nowe rynki – w Ameryce Południowej, Afryce i Azji.

W ramach podsumowania minionego roku pojawiły się też pierwsze oceny bieżącego sezonu zimowego i przyszłego letniego. Rezerwacje na zimę 2024/25 wzrosły o 4 procent. Firma sprzedała 62 procent ofert, czyli tyle, ile rok temu. Średnie ceny są wyższe o 5 procent, na co wpływ ma sprzedaż zarówno ofert czarterowych jak i pakietowanych dynamicznie.

Czytaj więcej

TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków

Rezerwacje na lato 2025 są nadal na bardzo wczesnym etapie, jak dotąd sprzedane zostało 17 procent programu, co pokazuje, że rynek zachowuje się tak jak w roku poprzednim. Rezerwacji jest o 7 procent więcej przy średnich cenach sprzedaży wyższych o 3 procent.

Na przyszły rok Grupa zapowiada wzrost przychodów o 5-10 procent, a zysku operacyjnego o 7-10 procent. W perspektywie średnioterminowej koncern spodziewa się wygenerować bazowy wzrost EBIT na poziomie 7-10 procent rocznie, obniżenie dźwigni netto znacznie poniżej 1x i powrotu do oceny kredytowej zgodnej z tą sprzed pandemii, czyli BB/Ba według agencji Moody's/S&P.

23,2 miliarda euro wyniosły przychody Grupy TUI w roku finansowym, który rozpoczął się 1 października 2023 roku a zakończył 30 września 2024 roku. To o 12 procent więcej niż przed rokiem. Zysk operacyjny był s kolei większy o 33 procent i zamknął się sumą 1,3 miliarda euro. Do lepszych wyników przyczyniły się wszystkie segmenty turystyki, którymi zajmuje się Grupa.

– Dotrzymaliśmy obietnic. Rok 2024 był dla nas bardzo dobry, a skupienie się na doskonaleniu działalności operacyjnej, szybkie wdrożenie mechanizmów zwiększających zyski i wspierających transformację nadal będzie przynosić efekty – deklaruje prezes Grupy TUI Sebastian Ebel, cytowany w komunikacie firmy.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biura Podróży
Anex Tour będzie promował Wietnam. „Nowy rozdział w naszej firmie”
Biura Podróży
Wakacje 2025 przestały drożeć. Tylko jeden kierunek wyłamał się z tej reguły
Biura Podróży
Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biura Podróży
„Turystyka - bez barier”. Dzieci i seniorzy odwiedzili Dolny Śląsk z Polską Izbą Turystyki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego