Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej

Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1,57 miliarda złotych. To o 9 procent więcej niż rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 procent, osiągając ponad 468 milionów złotych. W jej biznesie coraz więcej waży turystyka.

Publikacja: 25.03.2025 10:52

Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej

Foto: Adobe Stock

Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym – czytamy w komunikacie WP. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20 procent, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, było to już 24 procent.

Grupa WP nie ukrywa, że przyszłość widzi w zwiększeniu w swoim portfelu biznesów z turystyki. Od lat jest między innymi właścicielem platform Wakacje.pl i Nocowanie.pl. We wrześniu zeszłego roku przejęła kolejną, po Szallas Group, firmę zagraniczną pośredniczącą w sprzedaży noclegów przez internet - rumuńską platformę Litoralul Romanesc (koszt: 16,69 mln euro). A pod koniec roku ogłosiła, że za miliard złotych (240 mln euro) kupiła Invia Group, firmę działającą głównie w Niemczech, ale posiadającą również serwisy w Austrii, Szwajcarii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Czechach (Invia.cz), Słowacji (Invia.sk), na Węgrzech (Invia.hu) i w Polsce (Travelplanet.pl). Po sfinalizowaniu nabycia Invii (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) „segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie”.

Czytaj więcej

Wirtualna Polska rośnie na turystyce. Głównie dzięki Wakacje.pl

Segment turystyki zaczyna dominować w holdingu Wirtualna Polska

Holding jest właścicielem portalu Wirtualna Polska, jest właścicielem specjalistycznych serwisów, jak Money.pl czy SportoweFakty. 

W segmencie usług turystycznych WP wypracowała w 2024 roku przychody 595,4 miliona złotych, o 20,3 procent więcej niż rok wcześniej. W biznesie WP dominuje jeszcze segment reklamowo-subskrypcyjny (Audioteka Group, Patronite, 746 mln zł przychodu, wzrost o 4,4, procent), a trzecim miejscu, po turystyce, pozostaje segment określany jako „finanse konsumenckie” (Totalmoney.pl, Superauto.pl, 194,5 mln zł przychodu, o 2,5 procent mniej).

– Na 30-lecie swojego istnienia Wirtualna Polska zmieni swój profil zarówno pod względem branż, którymi się zajmuje, jak i geografii rynków, na których działa – tłumaczy prezes Wirtualnej Polski i jej główny udziałowiec Jacek Świderski, cytowany w komunikacie. – I, co najważniejsze, będzie to zmiana wynikająca wprost z naszej oczywistej potrzeby biznesowej. Potrzeby skokowego zwiększenia skali. Mamy wzajemne, oczywiste synergie produktowe w rejonie Europy Środkowej, a rynek niemiecki, gdy się do niego dobrze przygotujemy marketingowo i znajdziemy w sobie wystarczające ambicje, podwoi skalę naszej działalności. Nie możemy się doczekać, aby położyć obie ręce na tej kierownicy.

Wirtualna Polska staje do walki z bigtechami

Jak wyjaśnia dalej w komunikacie firma, inwestowanie w rozwój własnych technologii, wspieranych sztuczną inteligencją, przynosi wymierne efekty również w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym. Dzięki wdrożonym technologiom rekomendacyjnym od października liczba odsłon w portalach WP wzrosła o 25 procent. „W WP Ads, platformie umożliwiającej reklamodawcom – w tym małym i średnim firmom – łatwe planowanie, targetowanie i emisję reklam w serwisach WP oraz w sieci partnerskiej, zarejestrowało się już prawie 3 tys. klientów. WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala wydawcom z całej Europy na skuteczne monetyzowanie swoich powierzchni reklamowych, dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej na modelu programmatic”.

– Sroce spod ogona nie wypadliśmy – zapewnia cytowany Świderski, który zapowiada rywalizowanie z zagranicznymi gigantami internetowymi, zwanymi bigtechami. –  Dzisiaj to Polacy i inni Europejczycy pracujący dla amerykańskich firm, współtworzą bigtechy i ich technologiczne rozwiązania. To jednak nie znaczy, że środkowoeuropejskie firmy takich rozwiązań nie są w stanie stworzyć, czy że ich już nie mają. Sponsorujemy rozwój cudzych technologii i firm, zamiast inwestować we własne. Wiele polskich firm, w tym Wirtualna Polska Holding ma własne rozwiązania chmurowe, które z powodzeniem rozwija od lat i stanowią one serce przewagi technologicznej naszej grupy. Naiwnością jest nazywanie w Polsce „chmurą krajową” rozwiązania, które jest po prostu kupowane od firm, które – poza zatrudnianiem polskich informatyków naszym krajem wiele wspólnego nie mają. A amerykańscy dostawcy do „inwestycji w Polsce” zaliczają kupno… biurowca w Warszawie – dodaje.

Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym – czytamy w komunikacie WP. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20 procent, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, było to już 24 procent.

Grupa WP nie ukrywa, że przyszłość widzi w zwiększeniu w swoim portfelu biznesów z turystyki. Od lat jest między innymi właścicielem platform Wakacje.pl i Nocowanie.pl. We wrześniu zeszłego roku przejęła kolejną, po Szallas Group, firmę zagraniczną pośredniczącą w sprzedaży noclegów przez internet - rumuńską platformę Litoralul Romanesc (koszt: 16,69 mln euro). A pod koniec roku ogłosiła, że za miliard złotych (240 mln euro) kupiła Invia Group, firmę działającą głównie w Niemczech, ale posiadającą również serwisy w Austrii, Szwajcarii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Czechach (Invia.cz), Słowacji (Invia.sk), na Węgrzech (Invia.hu) i w Polsce (Travelplanet.pl). Po sfinalizowaniu nabycia Invii (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) „segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie”.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
TUI: Nowy rząd Niemiec powinien zapewnić biurom podróży uczciwe warunki konkurowania
Biura Podróży
Wakacje all inclusive, ale bez wliczonego alkoholu? To się może (niektórym) opłacać
Biura Podróży
Pracownikom biur podróży należy się duża podwyżka - twierdzi niemiecki związek zawodowy
Biura Podróży
Nie młodzi turyści, ale starsi są przyszłością turystyki. A oni wymagają wygody
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem