Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej

Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1,57 miliarda złotych. To o 9 procent więcej niż rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 procent, osiągając ponad 468 milionów złotych. W jej biznesie coraz więcej waży turystyka.

Publikacja: 25.03.2025 10:52

Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej

Foto: Adobe Stock

Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym – czytamy w komunikacie WP. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20 procent, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, było to już 24 procent.

Grupa WP nie ukrywa, że przyszłość widzi w zwiększeniu w swoim portfelu biznesów z turystyki. Od lat jest między innymi właścicielem platform Wakacje.pl i Nocowanie.pl. We wrześniu zeszłego roku przejęła kolejną, po Szallas Group, firmę zagraniczną pośredniczącą w sprzedaży noclegów przez internet - rumuńską platformę Litoralul Romanesc (koszt: 16,69 mln euro). A pod koniec roku ogłosiła, że za miliard złotych (240 mln euro) kupiła Invia Group, firmę działającą głównie w Niemczech, ale posiadającą również serwisy w Austrii, Szwajcarii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Czechach (Invia.cz), Słowacji (Invia.sk), na Węgrzech (Invia.hu) i w Polsce (Travelplanet.pl). Po sfinalizowaniu nabycia Invii (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) „segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie”.

Czytaj więcej

Wirtualna Polska rośnie na turystyce. Głównie dzięki Wakacje.pl

Segment turystyki zaczyna dominować w holdingu Wirtualna Polska

Holding jest właścicielem portalu Wirtualna Polska, jest właścicielem specjalistycznych serwisów, jak Money.pl czy SportoweFakty. 

W segmencie usług turystycznych WP wypracowała w 2024 roku przychody 595,4 miliona złotych, o 20,3 procent więcej niż rok wcześniej. W biznesie WP dominuje jeszcze segment reklamowo-subskrypcyjny (Audioteka Group, Patronite, 746 mln zł przychodu, wzrost o 4,4, procent), a trzecim miejscu, po turystyce, pozostaje segment określany jako „finanse konsumenckie” (Totalmoney.pl, Superauto.pl, 194,5 mln zł przychodu, o 2,5 procent mniej).

– Na 30-lecie swojego istnienia Wirtualna Polska zmieni swój profil zarówno pod względem branż, którymi się zajmuje, jak i geografii rynków, na których działa – tłumaczy prezes Wirtualnej Polski i jej główny udziałowiec Jacek Świderski, cytowany w komunikacie. – I, co najważniejsze, będzie to zmiana wynikająca wprost z naszej oczywistej potrzeby biznesowej. Potrzeby skokowego zwiększenia skali. Mamy wzajemne, oczywiste synergie produktowe w rejonie Europy Środkowej, a rynek niemiecki, gdy się do niego dobrze przygotujemy marketingowo i znajdziemy w sobie wystarczające ambicje, podwoi skalę naszej działalności. Nie możemy się doczekać, aby położyć obie ręce na tej kierownicy.

Wirtualna Polska staje do walki z bigtechami

Jak wyjaśnia dalej w komunikacie firma, inwestowanie w rozwój własnych technologii, wspieranych sztuczną inteligencją, przynosi wymierne efekty również w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym. Dzięki wdrożonym technologiom rekomendacyjnym od października liczba odsłon w portalach WP wzrosła o 25 procent. „W WP Ads, platformie umożliwiającej reklamodawcom – w tym małym i średnim firmom – łatwe planowanie, targetowanie i emisję reklam w serwisach WP oraz w sieci partnerskiej, zarejestrowało się już prawie 3 tys. klientów. WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala wydawcom z całej Europy na skuteczne monetyzowanie swoich powierzchni reklamowych, dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej na modelu programmatic”.

– Sroce spod ogona nie wypadliśmy – zapewnia cytowany Świderski, który zapowiada rywalizowanie z zagranicznymi gigantami internetowymi, zwanymi bigtechami. –  Dzisiaj to Polacy i inni Europejczycy pracujący dla amerykańskich firm, współtworzą bigtechy i ich technologiczne rozwiązania. To jednak nie znaczy, że środkowoeuropejskie firmy takich rozwiązań nie są w stanie stworzyć, czy że ich już nie mają. Sponsorujemy rozwój cudzych technologii i firm, zamiast inwestować we własne. Wiele polskich firm, w tym Wirtualna Polska Holding ma własne rozwiązania chmurowe, które z powodzeniem rozwija od lat i stanowią one serce przewagi technologicznej naszej grupy. Naiwnością jest nazywanie w Polsce „chmurą krajową” rozwiązania, które jest po prostu kupowane od firm, które – poza zatrudnianiem polskich informatyków naszym krajem wiele wspólnego nie mają. A amerykańscy dostawcy do „inwestycji w Polsce” zaliczają kupno… biurowca w Warszawie – dodaje.

Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym – czytamy w komunikacie WP. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20 procent, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, było to już 24 procent.

Grupa WP nie ukrywa, że przyszłość widzi w zwiększeniu w swoim portfelu biznesów z turystyki. Od lat jest między innymi właścicielem platform Wakacje.pl i Nocowanie.pl. We wrześniu zeszłego roku przejęła kolejną, po Szallas Group, firmę zagraniczną pośredniczącą w sprzedaży noclegów przez internet - rumuńską platformę Litoralul Romanesc (koszt: 16,69 mln euro). A pod koniec roku ogłosiła, że za miliard złotych (240 mln euro) kupiła Invia Group, firmę działającą głównie w Niemczech, ale posiadającą również serwisy w Austrii, Szwajcarii (Ab-in-den-Urlaub.de, Fluege.de), Czechach (Invia.cz), Słowacji (Invia.sk), na Węgrzech (Invia.hu) i w Polsce (Travelplanet.pl). Po sfinalizowaniu nabycia Invii (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) „segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Biura Podróży
Rainbow: Sprzedaż lata rośnie, ale już nie tak dynamicznie
Biura Podróży
Rainbow wyjeżdża do Azji Centralnej – nowe programy wycieczek
Biura Podróży
Jest nowy rekord ceny wakacji w Grecji. Siedem tygodni wzrostu bez przerwy
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biura Podróży
Transfer kadrowy z Polskich Portów Lotniczych do biura podróży Anex Tour
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście