Itaka ma własną markę lotniczą - Air 001. „Nie boimy się wyzwań, jesteśmy jak James Bond”

Biuro podróży Itaka rozszerza swoje możliwości w dziedzinie lotnictwa – wyleasingowało cztery airbusy i nadało im własną markę.

Publikacja: 25.04.2025 09:12

Nowa marka wykorzystuje w malowaniu samolotów czerwień charakterystyczną dla barw biura podróży Itak

Nowa marka wykorzystuje w malowaniu samolotów czerwień charakterystyczną dla barw biura podróży Itaka

Foto: Itaka Holdings

Powołanie do życia nowej marki wiceprezes Itaka Holdings Piotr Henicz ogłosił podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki – wiosna 2025, zorganizowanej w czwartek w Warszawie przez redakcję serwisu Turystyka.rp.pl i „Rzeczpospolitą”. Jak wyjaśnił, Itaka postanowiła zwiększyć i wzmocnić swoje lotnicze możliwości opierając się na współpracy, jaką ma od 2022 roku z linią lotniczą Electra Airways. Polega ona na tym, że touroperator leasinguje samoloty, ale załogi do nich i wszystko co konieczne, żeby samoloty latały, zapewnia przewoźnik. Dzięki temu biuro podróży dysponuje własnymi możliwościami przewozowymi.

Nową markę wiceprezes Itaki Piotr Henicz przedstawił podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki

Nową markę wiceprezes Itaki Piotr Henicz przedstawił podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, organizowanej przez redakcję "Rzaczpospolitej" i Turystyka.rp.pl

Foto: Cezary Piwowarski

Itaka nie boi się wyzwań, jest jak agent James Bond

Początkowo Itaka leasingowała dwa airbusy, ale od tego sezonu zwiększyła tę flotę do czterech airbusów – trzech A320 i jednego A321. Zarazem wymyśliła dla nich markę, Air 001, i przemalowała je. Jednocześnie odnowiła ich wnętrza, wymieniając wszystkie fotele.

Na samolotach nie ma logo Itaki. Dlaczego? Henicz wyjaśnia, że firma nie chce by marka Air 001 była wyłącznie kojarzona z jednym biurem podróży, dzięki temu samoloty z tym brandem mogą być wynajmowane także innym touroperatorom.

Przyjęcie nowego modelu biznesowego jest „zgodne z ambicjami Itaki - pełna kontrola nad przepustowością czarterów oraz budowa unikalnej i rozpoznawalnej marki linii lotniczej”, czytamy w komunikacie spółki.

„Electra Airways zapewnia wszystkie podstawowe usługi operacyjne – w tym załogę, obsługę techniczną i przeglądy serwisowe, ubezpieczenie, planowanie lotów oraz koordynację obsługi naziemnej. Taka struktura gwarantuje pełną zgodność z przepisami lotniczymi, a (...) Itaka zyskuje korzyści z posiadania linii lotniczej, powierzając Electra Airways skomplikowane obowiązki regulacyjne i administracyjne związane z uzyskaniem własnego AOC”.

Itaka odnowiła wnętrza samolotów

Itaka odnowiła wnętrza samolotów

Foto: Itaka Holdings

Samoloty będą miały swoją bazę na lotnisku w Katowicach. A latać będą z Katowic, Warszawy, Wrocławia i Poznania do popularnych miejsc turystycznych w Turcji, Grecji, Egipcie, Albanii, na Wyspach Kanaryjskich i na Wyspach Zielonego Przylądka. Zapewnią około 25 procent potrzeb przewozowych Itaki. Pozostałe 75 procent Itaka nadal będzie zamawiała w Locie, Enter Airze, Smartwingsie i Ryanairze – wyjaśnił Henicz.

- Nazwa i zdecydowana kolorystyka samolotu odzwierciedla tożsamość Itaki. Firmy, która jak słynny agent James Bond, czyli 001, nie boi się żadnych wyzwań i ze wszystkich wychodzi zwycięsko – wyjaśnia Piotr Henicz. - Nazwa Air 001 zapowiada nowy rozdział w historii firmy. Odnowione wnętrza kabin mają nowe elementy designu i udogodnienia podnoszące komfort podróży pasażerów – dodaje.

- Dzięki Air 001 zyskujemy kontrolowaną i gwarantowaną pojemność czarterową, dzięki czemu mamy większą elastyczność naszego programu – to my decydujemy, które kierunki chcemy promować, bez konieczności negocjowania cen miejsc z innymi dostawcami. Dzięki modelowi współpracy z Electra Airways wszystkie wyzwania i ryzyko związane z posiadaniem własnej wewnętrznej linii lotniczych zostały wyeliminowane – mówi Henicz.

Prezes Itaki: Nowy model współpracy z Electrą nam odpowiada

W komunikacie firma cytuje też innych menedżerów. - Nasi przyjaciele z Electra Airways zdecydowanie stanęli na wysokości zadania, profesjonalnie budując razem z nami nowy model biznesowy, jednocześnie rozszerzając i dywersyfikując zakres dotychczasowej współpracy. To układ win-win, a dla nas przede wszystkim wydajna i niezawodna alternatywa dla stworzenia i prowadzenia własnej linii lotniczej, co także rozważaliśmy. Ten model opiera się na zwrocie bezpośrednich kosztów operacyjnych, pozwalając nam na pełną ocenę rentowności na każdym kierunku – mówi prezes Itaka Holdings Mariusz Jańczuk.

Czytaj więcej

Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę

Z dumą wspieramy uruchomienie Air 001 – projektu, który odzwierciedla partnerską współpracę i przyszłościowe myślenie definiujące Electra Airways. Wspólnie z Itaką stworzyliśmy nie tylko niezawodny rozkład lotów, ale także kompleksowe rozwiązanie lotnicze, idealnie dopasowane do celów biznesowych Itaki. Jesteśmy przekonani, że Air 001 stanie się silną i rozpoznawalną marką w sektorze turystyki wypoczynkowej – dodaje prezes Electra Airways Stefan Trifonow.

Electra Airways to założona w 2016 roku linia lotnicza z siedzibą w Sofii, w Bułgarii. Jej działalność opiera się na operacjach czarterowych i lotach typu ACMI, realizowanych na rzecz największych touroperatorów, linii lotniczych i brokerów w Europie i poza nią.

Itaka – największe polskie biuro podróży

Od 2022 roku Electra Airways jest częścią Vector Group – międzynarodowego holdingu lotniczego, w skład którego wchodzą również: ETG Maintenance (jednostka MRO z siedzibą w Warnie), Maverick Horizon (irlandzka firma leasingowa) i Classic Air (firma oferująca usługi ACMI, z siedzibami w Tel Awiwie i na Malcie). Na początku 2024 roku Electra Airways została oficjalnie zarejestrowana jako operator z certyfikatem IOSA.

Itaka to największe polskie biuro podróży. W zeszłym roku obsłużyło 1,15 miliona klientów, a jego przychody w Polsce wyniosły 4,6 miliarda złotych. Spółka działa też jako touroperator w Czechach, na Słowacji, na Litwie, Łotwie i w Estonii oraz na Węgrzech. Jako grupa obsłużyła 1,69 miliona turystów i miała 6,6 miliarda złotych obrotów. Jej spółki córki obsługują turystów w Hiszpanii, Turcji i Grecji. Od niedawna Itaka prowadzi też własne apartamenty i hotele w Hiszpanii i Grecji.

Powołanie do życia nowej marki wiceprezes Itaka Holdings Piotr Henicz ogłosił podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki – wiosna 2025, zorganizowanej w czwartek w Warszawie przez redakcję serwisu Turystyka.rp.pl i „Rzeczpospolitą”. Jak wyjaśnił, Itaka postanowiła zwiększyć i wzmocnić swoje lotnicze możliwości opierając się na współpracy, jaką ma od 2022 roku z linią lotniczą Electra Airways. Polega ona na tym, że touroperator leasinguje samoloty, ale załogi do nich i wszystko co konieczne, żeby samoloty latały, zapewnia przewoźnik. Dzięki temu biuro podróży dysponuje własnymi możliwościami przewozowymi.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rośnie sprzedaż w biurach podróży. To dobra wiadomość. A jaka jest zła?
Biura Podróży
Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę
Biura Podróży
Startuje Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych
Biura Podróży
Siła złotego i tanie paliwo wyhamowały wzrost cen wakacji. Ale jeden kierunek nie przestaje drożeć