Wirtualna Polska przejęła portale turystyczne Grupy Invia. Na ich czele wiceprezes

Wirtualna Polska Holding sfinalizowała przejęcie grupy portali turystycznych Invia Group. Za ponad miliard złotych zyskała marki działające w kilku krajach Europy. Z usług jej portali rocznie korzysta prawie 6 milionów podróżnych.

Publikacja: 27.04.2025 13:39

Aleksander Kusz, wiceprezes Wirtualna Polska Holding

Aleksander Kusz, wiceprezes Wirtualna Polska Holding

Foto: Wirtualna Polska Holding

Pod koniec grudnia zeszłego roku Wirtualna Polska ogłosiła, że zakończyła negocjacje z grupą inwestycyjną pod nazwą CITIC Europe Holding i Rockaway Capital, zarządzającą portfelem o wartości 2,3 miliarda euro (private equity, venture capital, blockchainm aktywa cyfrowe, nieruchomości) w sprawie odkupienia od niej grupy portali z usługami turystycznymi. Cena to 242,8 miliona euro, czyli ponad miliard złotych.

Czytaj więcej

Wirtualna Polska mocno skręca w stronę turystyki. Tu rośnie najdynamiczniej

Czekała jeszcze na, wymaganą w takiej sytuacji, zgodę chińskiego (część kapitału sprzedających pochodzi z Chin) i polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W rękach polskiego holdingu miały między innymi znaleźć się bowiem dwie największe pod względem obrotów i liczby salonów w kraju sieci agencyjne, zajmujące się pośredniczeniem w sprzedaży wycieczek biur podróży – Wakacje.pl i Travelpanet.pl.  Zgodę taką spółka uzyskała, ogłosiła więc 24 kwietnia, że sfinalizowała proces zakupu.

Jak pisze w komunikacie, w jej rękach znalazły się w ten sposób, oprócz wcześniejszych platform, jak Wakacje.pl (pakiety turystyczne) i Szallas Group (pośrednictwo w sprzedaży noclegów, w tym Nocowanie.pl), także takie portale, jak Ab-in-den-Urlaub, Fluege.de, Invia i Travelplanet.pl. Dwie pierwsze działają w krajach niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria), Invia jest popularna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Chorwacja), a ostatnia – w Polsce. „Będą one odpowiadać na wszystkie potrzeby podróżnych: od zorganizowanych wyjazdów wakacyjnych, przez city breaki, turystykę lokalną i wynajem aż po samodzielne podróże lotnicze” - czytamy.

Aleksander Kusz odpowiedzialny za segment turystyki w Wirtualnej Polsce

– Zamykamy największą zagraniczną transakcję w historii Wirtualnej Polski i kontynuujemy budowę środkowoeuropejskiej grupy turystycznej – mówi cytowany w komunikacie prezes holdingu Wirtualna Polska Jacek Świderski. – Łączymy doświadczenie silnych lokalnych marek z naszym podejściem do technologii i marketingu. Skala, jaką dzięki temu zyskujemy, pozwoli nam konkurować z międzynarodowymi platformami. Globalni gracze inwestują dziś ogromne środki, by zdobywać klientów w Europie. My odpowiadamy na to sprawdzonymi modelami działania, szybkością decyzji i naszymi umiejętnościami marketingowymi. 

Czytaj więcej

Wakacje.pl nagrodziły najlepszych pracowników na gali w Turcji

Holding zdecydował, że za całą działalność związaną z usługami turystycznymi odpowiadać będzie Aleksander Kusz, wiceprezes WP Holding od e-commerce.

Kusz jest wiceprezesem Wirtualnej Polski od prawie czterech lat. Zasiada też w radach nadzorczych spółek Szallas Group, Nocowanie.pl, Wakacje.pl i innych.

Z funkcji prezesa Grupy Invia odejdzie Boris Raoul, który kończy współpracę z tą firmą.

– Dziękuję Borisowi za wszystko, co zbudował w ramach Grupy Invia i życzę mu powodzenia w kolejnych wyzwaniach zawodowych – mówi Kusz, cytowany w komunikacie. - Przed nami nowy etap. Wierzę, że razem zbudujemy organizację, która będzie liderem nie tylko pod względem skali, ale przede wszystkim jakości doświadczenia klienta. Naszym celem jest zarządzanie markami pierwszego wyboru – lokalnie osadzonymi, ale z międzynarodowym zasięgiem i najnowszymi technologiami.

„Zintegrowany obszar turystyki będzie działać jako grupa silnych, regionalnych spółek, zachowujących autonomię i tożsamość, jednocześnie korzystających z synergii w kluczowych obszarach, m.in. technologii i marketingu. Odpowiedzialność za budowanie strategii oraz wyniki biznesowe pozostanie w rękach CEO na poszczególnych rynkach – to sprawdzony model, który pozwala na dynamiczny rozwój”.

Zespół menedżerów Wirtualnej Polski od portali turystycznych

Jeśli chodzi o nową strukturę personalną, to dotychczasowy prezes Wakacje.pl Dariusz Górzny, zostaje odpowiedzialnym za turystykę zorganizowaną na rynkach Europy Środkowowschodniej (marki Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Invia), turystyką zorganizowaną na rynkach w Niemczech, Austrii, Szwajcarii (marka Ab-in-den-Urlaub) kieruje Ralph Michaelsen, za segment samodzielnych podróży lotniczych i za rozwój marki Fluege.de odpowiada Hans-Peter Buniat, a za rozwój Szallas Group Piotr Furmański.

Zespół zarządzający, obok prezesów spółek, „tworzą także liderzy obszarów wspólnych: Sergej Manthey – Chief Financial Officer (CFO), Piotr Żołnierek – Chief Technology Officer (CTO), Katarzyna Walczak – Marketing Stream Lead, Alexander Sandow – Product Stream Lead, Anna Wróbel – People Stream Lead”.

Wirtualna Polska i jej biznesy

W okresie 12 miesięcy zakończonym we wrześniu 2024 roku grupa WP miała 183 miliony euro przychodów ze sprzedaży i około 37 milionów euro skorygowanego zysku EBITDA.

W czwartym kwartale 2024 roku pion turystyczny Wirtualnej Polski Holding zwiększył, licząc rok do roku, przychody o 24 procent - do 116,58 miliona złotych, a jego skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 49,2 procent, do 22,77 miliona złotych.

Czytaj więcej

Wirtualna Polska na zakupach w Rumunii. Przejmuje portal z noclegami

W całym zaś 2024 roku przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się o 9,2 procent, do 1,57 miliarda złotych, a korygowany zysk EBITDA urósł z 438,97 miliona do 468,2 miliona złotych. Najszybciej rosły przychody z pośredniczenia w sprzedaży usług turystycznych - o 20,3 procent, do 595,38 miliona złotych. Skorygowany zysk EBITDA zyskał jeszcze więcej, bo 22,5 procent i wyniósł 162,35 miliona złotych.

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzący działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Od 2015 roku spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Pod koniec grudnia zeszłego roku Wirtualna Polska ogłosiła, że zakończyła negocjacje z grupą inwestycyjną pod nazwą CITIC Europe Holding i Rockaway Capital, zarządzającą portfelem o wartości 2,3 miliarda euro (private equity, venture capital, blockchainm aktywa cyfrowe, nieruchomości) w sprawie odkupienia od niej grupy portali z usługami turystycznymi. Cena to 242,8 miliona euro, czyli ponad miliard złotych.

Czekała jeszcze na, wymaganą w takiej sytuacji, zgodę chińskiego (część kapitału sprzedających pochodzi z Chin) i polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W rękach polskiego holdingu miały między innymi znaleźć się bowiem dwie największe pod względem obrotów i liczby salonów w kraju sieci agencyjne, zajmujące się pośredniczeniem w sprzedaży wycieczek biur podróży – Wakacje.pl i Travelpanet.pl.  Zgodę taką spółka uzyskała, ogłosiła więc 24 kwietnia, że sfinalizowała proces zakupu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Itaka ma własną markę lotniczą - Air 001. „Nie boimy się wyzwań, jesteśmy jak James Bond”
Biura Podróży
Rośnie sprzedaż w biurach podróży. To dobra wiadomość. A jaka jest zła?
Biura Podróży
Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę
Biura Podróży
Startuje Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych