Hotelarze: Mało rezerwacji na grudzień. Nawet listopad sprzedawał się lepiej

Rezerwacje na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w obiektach wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych - Bożego Narodzenia i sylwestra - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Publikacja: 13.12.2024 16:03

Hotelarze: Mało rezerwacji na grudzień. Nawet listopad sprzedawał się lepiej

Foto: Adobe Stock

W listopadzie 13 procent hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30 procent, natomiast nieco ponad połowa obiektów (55 procent, to o 20 punktów procentowych mniej niż w październiku) miała obłożenie powyżej 50 procent, w tym 22 procent powyżej 70 procent (16 pp. mniej niż październiku) - pisze Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego w podsumowaniu najnowszej ankiety.

59 procent hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 21 procent powyżej 70 procenty. To wyniki słabsze od październikowych o około 20 pp. Frekwencji 30 procent nie osiągnęło 7 procent hoteli.

Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki słabsze niż w październiku, z wyraźnie zwiększonym udziałem hoteli „środka” - tylko 28 procent zapełniło się w więcej niż połowie, 12 procent w mniej niż jednej trzeciej. Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 procent, z udziałem 60-procentowym (20 pp. więcej niż miesiąc temu).

Tegoroczny listopad lepszy od ubiegłorocznego

Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. W połowie ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do listopada ubiegłego roku - 26 procent obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 38 procent hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 21 procent obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 12 procent hoteli miało wyniki na tych samych poziomach jak w zeszłym roku.

W listopadzie odwróciła się tendencja ostatnich miesięcy i tym razem hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. 43 procent hoteli biznesowych poprawiło wskaźnik obłożenia w stosunku do listopada ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 22 procent w grupie do 5 pp. 38 procent hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 19 procent stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp.

56 procent obiektów wypoczynkowych poprawiło wskaźnik obłożenia w stosunku do listopada ubiegłego roku, dominowała grupa 36 procent ze wzrostem do 5 pp. Natomiast 44 procent obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 20 procent zanotowało spadek do 5 pp.

Czytaj więcej

Święta i sylwester w polskich górach droższe niż rok temu. Wyjątkiem Zakopane

Stabilny wzrost cen w hotelach

Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi w ankietach wskazują, że 62 procent hoteli (o 2 pp. więcej niż w październiku) podniosło ceny w stosunku do listopada 2023 roku, w tym 45 procent odnotowało wzrost do 10 pp. 38 procent hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym jedna piąta utrzymała te same ceny, a 13 procent zanotowało spadek do 10 procent.

Grudzień z niskim poziomem rezerwacji

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w segmencie obiektów wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych - Bożego Narodzenia i sylwestra.

45 procent hoteli (o 11 pp. więcej niż w listopadzie) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 procent. Natomiast obłożenie powyżej 50 procent ma 21 procent obiektów (o 6 pp. mniej niż w listopadzie). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent stanowi 34 procent.

Ponad połowa (52 proc.) hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 procent, a powyżej 50 procent wskazuje 10 procent. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent stanowi 38 procent.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to również 52 procent z frekwencją poniżej 30 procent, obiektów z obłożeniem powyżej 50 procent jest 16 procent. Grupa hoteli „środka” stanowi 32 procent.

Czytaj więcej

Coraz mniej wolnych noclegów na święta i sylwestra. „W górach zostały najdroższe oferty”

Rezerwacje na święta i sylwestra

55 procent hoteli posiada aktualnie obłożenie w okresie Bożego Narodzenia (25-29 grudnia) poniżej 30 procent. W tym spora grupa, bo 34 procent obiektów, nie przekracza frekwencji 10 procent, co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. Jedna trzecia hoteli wypełniona jest więcej niż w połowie.

Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 procent notuje 85 procent obiektów, w tym ponad połowa (52 procent) ma frekwencję nie większą niż 10 procent.

W hotelach wypoczynkowych 16 procent ma obłożenie poniżej 30 procent, a 68 procent obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 44 procent ma już frekwencję powyżej 70 procent.

Z kolei w okresie noworocznym (29 grudnia - 1 stycznia) 39 procent hoteli ma aktualnie obłożenie poniżej 30 procent. Hoteli wypełnionych w więcej niż połowie jest 48 procent.

Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30 procent ma 55 procent obiektów, w tym 31 procent nie przekracza 10 procent frekwencji.

Hotele wypoczynkowe prezentują obecnie wskaźniki niemal identyczne jak w czasie świąt. 16 procent ma obłożenie poniżej 30 procent, natomiast 72 procent obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 44 procent ma frekwencję powyżej 70 procent.

Czytaj więcej

Sopocki hotel Grand przechodzi w polskie ręce. Inwestor wyda ponad 200 mln złotych

W ankiecie przeprowadzonej od 1 do 6 grudnia 2024 roku wzięło udział 127 hoteli we wszystkich województwach. 72 procent z nich to hotele miejskie, 29 procent sieciowe, 46 procent biznesowe, 20 procent wypoczynkowe, a 34 procent łączące profil biznesowy z turystycznym. 85 procent hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 61 procent mniej niż 100 (średnio 90). 94 procent ankietowanych obiektów to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Hotele
Tego lata polskie hotele będą miały więcej gości. „Wyprzedzają rozleniwiony świat”
Hotele
Nielegalne hotele na Santorynie. „Ziemia się zatrzęsie i zsuną się prosto do morza”
Hotele
Katalońscy hotelarze mówią „nie” podwyżkom podatku turystycznego
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Hotele
Rekordowa liczba gości we włoskich hotelach. Drugie miejsce w Europie
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście