Hotelarze: Mało rezerwacji na grudzień. Nawet listopad sprzedawał się lepiej

Rezerwacje na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w obiektach wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych - Bożego Narodzenia i sylwestra - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Publikacja: 13.12.2024 16:03

Hotelarze: Mało rezerwacji na grudzień. Nawet listopad sprzedawał się lepiej

Foto: Adobe Stock

W listopadzie 13 procent hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30 procent, natomiast nieco ponad połowa obiektów (55 procent, to o 20 punktów procentowych mniej niż w październiku) miała obłożenie powyżej 50 procent, w tym 22 procent powyżej 70 procent (16 pp. mniej niż październiku) - pisze Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego w podsumowaniu najnowszej ankiety.

59 procent hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 21 procent powyżej 70 procenty. To wyniki słabsze od październikowych o około 20 pp. Frekwencji 30 procent nie osiągnęło 7 procent hoteli.

Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki słabsze niż w październiku, z wyraźnie zwiększonym udziałem hoteli „środka” - tylko 28 procent zapełniło się w więcej niż połowie, 12 procent w mniej niż jednej trzeciej. Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 procent, z udziałem 60-procentowym (20 pp. więcej niż miesiąc temu).

Tegoroczny listopad lepszy od ubiegłorocznego

Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. W połowie ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do listopada ubiegłego roku - 26 procent obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 38 procent hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 21 procent obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 12 procent hoteli miało wyniki na tych samych poziomach jak w zeszłym roku.

W listopadzie odwróciła się tendencja ostatnich miesięcy i tym razem hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. 43 procent hoteli biznesowych poprawiło wskaźnik obłożenia w stosunku do listopada ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 22 procent w grupie do 5 pp. 38 procent hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 19 procent stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp.

56 procent obiektów wypoczynkowych poprawiło wskaźnik obłożenia w stosunku do listopada ubiegłego roku, dominowała grupa 36 procent ze wzrostem do 5 pp. Natomiast 44 procent obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 20 procent zanotowało spadek do 5 pp.

Czytaj więcej

Święta i sylwester w polskich górach droższe niż rok temu. Wyjątkiem Zakopane

Stabilny wzrost cen w hotelach

Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi w ankietach wskazują, że 62 procent hoteli (o 2 pp. więcej niż w październiku) podniosło ceny w stosunku do listopada 2023 roku, w tym 45 procent odnotowało wzrost do 10 pp. 38 procent hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym jedna piąta utrzymała te same ceny, a 13 procent zanotowało spadek do 10 procent.

Grudzień z niskim poziomem rezerwacji

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w segmencie obiektów wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych - Bożego Narodzenia i sylwestra.

45 procent hoteli (o 11 pp. więcej niż w listopadzie) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 procent. Natomiast obłożenie powyżej 50 procent ma 21 procent obiektów (o 6 pp. mniej niż w listopadzie). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent stanowi 34 procent.

Ponad połowa (52 proc.) hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 procent, a powyżej 50 procent wskazuje 10 procent. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent stanowi 38 procent.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to również 52 procent z frekwencją poniżej 30 procent, obiektów z obłożeniem powyżej 50 procent jest 16 procent. Grupa hoteli „środka” stanowi 32 procent.

Czytaj więcej

Coraz mniej wolnych noclegów na święta i sylwestra. „W górach zostały najdroższe oferty”

Rezerwacje na święta i sylwestra

55 procent hoteli posiada aktualnie obłożenie w okresie Bożego Narodzenia (25-29 grudnia) poniżej 30 procent. W tym spora grupa, bo 34 procent obiektów, nie przekracza frekwencji 10 procent, co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. Jedna trzecia hoteli wypełniona jest więcej niż w połowie.

Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 procent notuje 85 procent obiektów, w tym ponad połowa (52 procent) ma frekwencję nie większą niż 10 procent.

W hotelach wypoczynkowych 16 procent ma obłożenie poniżej 30 procent, a 68 procent obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 44 procent ma już frekwencję powyżej 70 procent.

Z kolei w okresie noworocznym (29 grudnia - 1 stycznia) 39 procent hoteli ma aktualnie obłożenie poniżej 30 procent. Hoteli wypełnionych w więcej niż połowie jest 48 procent.

Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30 procent ma 55 procent obiektów, w tym 31 procent nie przekracza 10 procent frekwencji.

Hotele wypoczynkowe prezentują obecnie wskaźniki niemal identyczne jak w czasie świąt. 16 procent ma obłożenie poniżej 30 procent, natomiast 72 procent obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 44 procent ma frekwencję powyżej 70 procent.

Czytaj więcej

Sopocki hotel Grand przechodzi w polskie ręce. Inwestor wyda ponad 200 mln złotych

W ankiecie przeprowadzonej od 1 do 6 grudnia 2024 roku wzięło udział 127 hoteli we wszystkich województwach. 72 procent z nich to hotele miejskie, 29 procent sieciowe, 46 procent biznesowe, 20 procent wypoczynkowe, a 34 procent łączące profil biznesowy z turystycznym. 85 procent hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 61 procent mniej niż 100 (średnio 90). 94 procent ankietowanych obiektów to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

W listopadzie 13 procent hoteli zanotowało frekwencję poniżej 30 procent, natomiast nieco ponad połowa obiektów (55 procent, to o 20 punktów procentowych mniej niż w październiku) miała obłożenie powyżej 50 procent, w tym 22 procent powyżej 70 procent (16 pp. mniej niż październiku) - pisze Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego w podsumowaniu najnowszej ankiety.

59 procent hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 21 procent powyżej 70 procenty. To wyniki słabsze od październikowych o około 20 pp. Frekwencji 30 procent nie osiągnęło 7 procent hoteli.

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Hotele
Coraz mniej wolnych noclegów na święta i sylwestra. „W górach zostały najdroższe oferty”
Hotele
Święta i sylwester w polskich górach droższe niż rok temu. Wyjątkiem Zakopane
Hotele
Sopocki hotel Grand przechodzi w polskie ręce. Inwestor wyda ponad 200 mln złotych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Hotele
Drożeją noclegi w Berlinie. Władze podnoszą opłaty