Wystawiasz hotelowi lub restauracji opinię w internecie? Pokaż dowód osobisty

Włochy planują zaostrzenie zasad oceniania hoteli i restauracji przez internautów. Portale z recenzjami będą miały obowiązek dbać o autentyczność opinii i sprawdzać, czy oceniający faktycznie odwiedzili miejsca, o których piszą.

Publikacja: 21.01.2025 06:04

Wystawiasz hotelowi lub restauracji opinię w internecie? Pokaż dowód osobisty

Foto: Filip Frydrykiewicz

Włoski parlament pracuje nad ustawą, która ma zapobiec pojawianiu się nieprawdziwych opinii w internecie na temat miejsc odwiedzanych przez turystów. Projekt zyskał poparcie tamtejszej minister turystyki Danieli Santanchè. Jeśli będzie przyjęty, nałoży na serwisy recenzujące podróże, na przykład takie jak Tripadvisor, obowiązek sprawdzenia, czy osoba wystawiająca opinię rzeczywiście odwiedziła opisywany obiekt i czy nie dostaje wynagrodzenia za pisanie pozytywnych opinii – pisze portal CNN.

Uczciwe opinie o hotelach, to uczciwa konkurencja i praca dla hoteli

Każda recenzja musi zostać zweryfikowana za pomocą ważnego dokumentu tożsamości, a jej autor musi udowodnić, że był w danym miejscu w ostatnich dwóch tygodniach przed zamieszczeniem wpisu. Celem jest ograniczenie nieuczciwej konkurencji, ukrytej reklamy i wyeliminowanie oszustw.

– Dzisiaj robimy ważny krok w ochronie naszych przedsiębiorstw – mówiła minister Santanchè, przedstawiając projekt ustawy. – Dotrzymujemy zobowiązania chronienia włoskiej turystyki, gwarantując uczciwy i przejrzysty rynek.

Czytaj więcej

„Tętniące życiem miasta, dobre jedzenie i życzliwi mieszkańcy”. Polska w amerykańskiej telewizji

Jak tłumaczyła, „interwencja regulacyjna” zapewni, że recenzje, które często są głównym czynnikiem decydującym o rezerwowania hotelu lub restauracji, będą prawdziwe. To z kolei ochroni miejsca pracy i wzmocni jakość turystyki.

W projekcie ustawy uwzględnione zostanie prawo do udzielenia odpowiedzi i żądania usunięcia nieprawdziwych recenzji hoteli lub restauracji. Ustawa pozwoli też firmom turystycznym żądać wycofania złych opinii, nawet prawdziwych, po dwóch latach, jeśli rozwiążą problem, który wywołał negatywne wrażenia turysty.

Bat na nieuczciwych influencerów

Według włoskiego Urzędu Regulacji Łączności, który będzie egzekwował przestrzeganie ustawy, nowe prawo sprawi, że nielegalne stanie się również płacenie komuś za napisanie pozytywnej oceny lub oferowanie zachęt, takich jak zniżki w zamian za takie usługi. Na razie nie ma jeszcze odpowiednich regulacji w tym zakresie. Jeśli przepisy zostaną przyjęte, będzie to pierwsze takie prawo w Europie.

Confescercenti Nazionale, stowarzyszenie reprezentujące małe podmioty turystyczne, stwierdziło, że proponowane prawo nie idzie wystarczająco daleko.  To za mało, aby wzmocnić system włoskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw – twierdzi.

Czytaj więcej

Młodzi gardzą wakacjami all inclusive? Nic bardziej mylnego, zaskakujące wyniki badania

Assoutenti, włoskie stowarzyszenie organizacji non-profit, uważa z kolei, że ustawa powinna zostać rozszerzona na serwisy społecznościowe, a nie tylko oficjalne strony z recenzjami. Każde działanie gwarantujące konsumentom większą przejrzystość w wyborze produktów i usług jest mile widziane – stwierdza. Podobnie należy skuteczniej regulować sferę sieci społecznościowych, w której niezliczona liczba influencerów i mikroinfluencerów codziennie recenzuje restauracje, kluby, uzdrowiska i obiekty noclegowe za pośrednictwem treści, które nie wydają się osobistymi i bezstronnymi opiniami, ale które są wynikiem umów handlowych lub przyjmowania przez nich darowizn, co nie zawsze jest jasno przedstawione opinii publicznej – zaznacza.

Ustawa na razie ma dotyczyć wyłącznie hoteli, restauracji i witryn prywatnych, ale w przyszłości może objąć również towary i usługi, w tym recenzje zamieszczane w dużych międzynarodowych witrynach, takich jak Amazon.

Włoski parlament pracuje nad ustawą, która ma zapobiec pojawianiu się nieprawdziwych opinii w internecie na temat miejsc odwiedzanych przez turystów. Projekt zyskał poparcie tamtejszej minister turystyki Danieli Santanchè. Jeśli będzie przyjęty, nałoży na serwisy recenzujące podróże, na przykład takie jak Tripadvisor, obowiązek sprawdzenia, czy osoba wystawiająca opinię rzeczywiście odwiedziła opisywany obiekt i czy nie dostaje wynagrodzenia za pisanie pozytywnych opinii – pisze portal CNN.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Hotele
Hotelarze: Święta i sylwester były udane, ale niepokoją słabe prognozy na ferie
Hotele
Arche zapowiada nowe hotele w zabytkowych wnętrzach. „Powracamy do tempa sprzed covidu”
Hotele
Mövenpick debiutuje w Polsce. Otwiera od razu dwa hotele
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Hotele
Sonda. Coraz więcej nowych technologii i ekologicznych rozwiązań w hotelarstwie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego