Młodzi gardzą wakacjami all inclusive? Nic bardziej mylnego, zaskakujące wyniki badania

Aż 42 procent turystów z pokolenia Z przedkłada ośrodki all inclusive nad inne rodzaje zakwaterowania - wynika z raportu Expedii, platformy z wycieczkami.

Publikacja: 14.01.2025 06:59

Młodzi gardzą wakacjami all inclusive? Nic bardziej mylnego, zaskakujące wyniki badania

Foto: Nelly Kamińska

Expedia we współpracy z Hotels.com i Vrbo opublikowała raport „Unpack ‘25”, w którym analizuje najważniejsze, jej zdaniem, trendy nadchodzącego sezonu turystycznego.

Raport powstał na podstawie danych własnych tych platform i badania przeprowadzonego wśród 25 tysięcy respondentów z 19 krajów, którzy podróżowali w celach wypoczynkowych w zeszłym roku lub planują to zrobić w ciągu najbliższych trzech lat.

Z raportu wynika, że turyści z pokolenia Z (urodzeni po 1995 roku) wcale nie odżegnują się, jak można by się spodziewać, od wakacji w formule all inclusive. Aż 42 procent ankietowanych młodych urlopowiczów woli ośrodki all inclusive od innych rodzajów zakwaterowania, a jedna trzecia twierdzi, że ich postrzeganie ofert all inclusive zmieniło się na lepsze.

W okresie od 1 stycznia do 1 lipca 2024 roku wyszukiwania z użyciem filtra „all inclusive” w serwisie Hotels.com wzrosły o 60 procent w porównaniu z drugim półroczem 2023 roku. Co ciekawe, hasztag #allinclusive zyskuje coraz większy zasięg na TikToku.

Głównymi powodami, dla których „zetki” skłaniają się ku all inclusive, są „minimalny stres” podczas wakacji (41 procent wskazań), łatwość rezerwacji (39 procent) i skojarzenia z luksusem (38 procent).

Czytaj więcej

Najliczniej odwiedzane miasta świata. Azja goni Europę

Jeśli hotel, to z dobrą restauracją

Na jakie jeszcze trendy zwraca uwagę Expedia?

W hotelach podróżni szukają nie tylko noclegu, ale też wyjątkowych doświadczeń kulinarnych. Chętnie zatrzymują się w obiektach, które mają restauracje chwalone przez krytyków kulinarnych i gości. Na Hotels.com pozytywne opinie o hotelowych restauracjach, barach i szefach kuchni wzrosły w okresie 1 stycznia - 4 lipca 2024 roku o 40 procent w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

39 procent turystów przepytanych przez Expedię odwiedza w czasie wakacji sklepy spożywcze, a 44 procent kupuje produkty, których nie dostanie u siebie. Niektórzy wręcz organizują swoje podróże wokół zdobywania pożądanych towarów, , takich jak „czekolada z Dubaju, kosmetyki do pielęgnacji skóry z Korei, słodycze z Japonii i masło z Francji”.

Czytaj więcej

Tajlandia zapowiada „rok wielkiej turystyki i sportu”, zniżki i odwiedziny celebrytów

Znany już trend FOMO (fear of missing out - strach przed przegapieniem czegoś, który mobilizuje do aktywności i intensywnego zwiedzania) ma też swoje przeciwieństwo - JOMO (joy of missing out - radość z przegapienia czegoś).

JOMO, jak wynika z badania Expedii, zdobywa coraz więcej zwolenników. 62 procent turystów uważa, że podróżowanie JOMO zmniejsza stres i niepokój, a prawie połowa, że pozwala nawiązać lepsze relacje z bliskimi.

Zwolennicy JOMO często zatrzymują się w domkach przy plaży, nad jeziorami czy w górach. Mile przez nich widziane są baseny, ogrody czy werandy z widokiem, które pomagają im się zrelaksować i odciąć od zgiełku codzienności.

Jednym z wiodącym trendów tego roku będzie podróżowanie w celu zobaczenia „zapierających dech cudów natury”. Już w latach poprzednich turyści byli gotowi lecieć na drugi koniec świata, żeby zobaczyć takie zjawiska jak całkowite zaćmienie słońca.

Najwięcej, bo 61 procent podróżnych, chce zobaczyć zorzę polarną, 30 procent - wulkany, gejzery i gorące źródła. Wielu chce oglądać nocne niebo w parkach ciemnego nieba, wykluwanie się żółwi morskich, bioluminescencyjny plankton czy taniec godowy żurawi japońskich.

80 procent podróżnych chciałoby zatrzymać się w miejscu, które oferuje najlepsze widoki. W takich miejscach noclegi wyprzedają się wiele miesięcy naprzód.

Czytaj więcej

Dwa polskie miasta w rankingu najatrakcyjniejszych w roku 2025 miast na świecie

Turyści szukają inspiracji na ekranie

Stosunkowo nowym zjawiskiem, które z roku na rok zyskuje na popularności, jest set-jetting, czyli podróżowanie śladem miejsc, w których kręcono popularne filmy, seriale czy reality show.

Dwie trzecie turystów (o 16 procent więcej w porównaniu z poprzednim rokiem) twierdzi, że filmy i programy telewizyjne miały wpływ na ich decyzje wyjazdowe, a 36 procent uważa, że był on większy niż rok wcześniej.

Listę takich miejsc otwiera w tym roku Dubaj - według danych Expedii zainteresowanie nim wzrosło o ponad 30 procent po emisji serialu „The Real Housewives of Dubai”. Na liście znalazły się także Montana i Wyoming („Yellowstone”), Nowy Jork („And Just Like That…”, Kapsztad („One Piece”) i Szkocja („The Traitors”).

Expedia we współpracy z Hotels.com i Vrbo opublikowała raport „Unpack ‘25”, w którym analizuje najważniejsze, jej zdaniem, trendy nadchodzącego sezonu turystycznego.

Raport powstał na podstawie danych własnych tych platform i badania przeprowadzonego wśród 25 tysięcy respondentów z 19 krajów, którzy podróżowali w celach wypoczynkowych w zeszłym roku lub planują to zrobić w ciągu najbliższych trzech lat.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Najliczniej odwiedzane miasta świata. Azja goni Europę
Nowe Trendy
Baleary wydadzą 850 mln euro na zrównoważoną turystykę. "Od tego zależy rozwój"
Nowe Trendy
Grecja szuka nowych turystów dla siebie. Patrzy na Azję i Arabię Saudyjską
Nowe Trendy
Prezydenci miast upominają się o opłatę turystyczną i uregulowanie krótkiego najmu