Reklama

Fałszywe opinie o hotelach pod lupą Brukseli. Kodeks sprawi, że będą uczciwe?

Przedstawiciele europejskiej branży turystycznej podpisali Kodeks Postępowania dotyczący ocen i recenzji online obiektów noclegowych – podaje Komisja Europejska. To ważny krok do zapewnienia większej przejrzystości i wiarygodności opinii publikowanych w internecie.

Publikacja: 05.09.2025 08:46

Fałszywe opinie o hotelach pod lupą Brukseli. Kodeks sprawi, że będą uczciwe?

Foto: Filip Frydrykiewicz

Kodeks Postępowania w zakresie zasad publikowania ocen w internecie ma pomóc zbudować zaufanie konsumentów i przedsiębiorców do tych opinii. Przewiduje on m.in., że czytającym łatwiej będzie zrozumieć, która recenzja pochodzi od osób faktycznie korzystających z danej usługi, a która od pozostałych.

Ma także wprowadzić mechanizmy zapobiegające nadużyciom i fałszywym wpisom. W efekcie turyści będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje przy wyborze miejsc noclegowych, a branża zyska bardziej uczciwe i transparentne warunki konkurowania.

Czytaj więcej

Hiszpania inwestuje w noclegi dla turystów – stawia nowe hotele, przerabia mieszkania i biura

Wiarygodne opinie budują zaufanie

Kodeks został zainicjowany przez Komisję Europejską i był współtworzony przez szerokie grono interesariuszy – w tym dostawców usług noclegowych, platformy internetowe oraz organizacje branżowe.

Wiarygodne recenzje online są kluczowe dla zaufania w turystyce – podkreślił Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. Zrównoważonego Transportu i Turystyki. – Dzięki temu kodeksowi podnosimy standardy w całej Europie. Tylko rzeczywiści goście będą mogli wystawiać opinie, co oznacza bardziej przejrzyste, sprawiedliwe i rzetelne informacje dla wszystkich. To korzyść zarówno dla podróżnych, jak i dla dostawców usług noclegowych, a także krok w stronę bardziej odpornego sektora turystycznego – dodaje.

Reklama
Reklama

Każdy może działać na rzecz uczciwych opinii w internecie

Kodeks Postępowania jest otwarty dla szerokiego grona uczestników rynku turystycznego: operatorów obiektów noclegowych, stowarzyszeń branżowych, platform internetowych, organizacji konsumenckich oraz innych podmiotów aktywnie zaangażowanych w rozwój turystyki. Podpisanie dokumentu oznacza zobowiązanie się do działań na rzecz zapewnienia autentyczności i wiarygodności opinii publikowanych online.

Kodeks nie stanowi kodeksu postępowania w rozumieniu art. 45 Rozporządzenia (UE) 2022/2065 (Akt o Usługach Cyfrowych – Digital Services Act). Jest to dobrowolna inicjatywa, która ma wspierać uczciwość i transparentność rynku turystycznego, uzupełniając obowiązujące regulacje prawne – podkreśla Komisja Europejska..

Kodeks Postępowania w zakresie zasad publikowania ocen w internecie ma pomóc zbudować zaufanie konsumentów i przedsiębiorców do tych opinii. Przewiduje on m.in., że czytającym łatwiej będzie zrozumieć, która recenzja pochodzi od osób faktycznie korzystających z danej usługi, a która od pozostałych.

Ma także wprowadzić mechanizmy zapobiegające nadużyciom i fałszywym wpisom. W efekcie turyści będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje przy wyborze miejsc noclegowych, a branża zyska bardziej uczciwe i transparentne warunki konkurowania.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Hotele
Klucze Michelina dla hoteli, jak gwiazdki dla restauracji. 12 wyróżnionych z Polski
Hotele
Rewolucja w hotelach arabskiego kraju – mieszkańcy zastąpią obcokrajowców
Hotele
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego powołała nowy zarząd
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Hotele
Wrzesień złotym miesiącem dla zachodniopomorskiej turystyki. „Lepszy niż lipiec”
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama