Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją

Latanie szkodzi klimatowi, ale podróże pociągami są bardzo drogie - wyliczył Greenpeace. Z raportu organizacji wynika, że w siedmiu sytuacjach na dziesięć bardziej niż jechać koleją opłaca się lecieć samolotem. Ekolodzy mają pomysł, jak to zmienić.

Publikacja: 27.07.2023 10:48

Prezes TUI planuje dziesięć kolejowych tras europejskich

Prezes TUI planuje dziesięć kolejowych tras europejskich

Foto: Bloomberg

Branża lotnicza często wskazywana jest jako ta, która odpowiada za sporą część emisji gazów cieplarnianych, a w Europie dużo mówi się o tym, by loty, szczególnie na krótszych trasach, na których istnieje alternatywa w postaci przejazdu pociągiem, były zakazane. Tak zresztą się dzieje, władze Francji zabroniły już lotów na krótkich trasach krajowych. Jak jednak zachęcić ludzi do przesiadania się do pociągu, skoro według Greenpeace'u przejazdy pociągami są najczęściej droższe niż przelot samolotem - pisze niemiecki magazyn "Der Spiegel" w swoim elektronicznym wydaniu.

Czytaj więcej

Długie kolejki, drogie parkingi, spóźnione samoloty - tych lotnisk unikaj

Organizacja twierdzi, że w 71 procentach przypadków za podróż lotniczą po Europie pasażerowie płacą mniej niż za przejazd pociągiem. Greenpeace pod uwagę wziął ceny biletów na 112 trasach dla obu środków transportu. W wypadku 31 odcinków zaczynających się lub kończących w Niemczech, kolej była droższa w połowie. Jednak największa różnica dotyczyła połączenia między Barceloną a Londynem. O ile za pociąg trzeba było zapłacić 384 euro, o tyle za przelot jedynie 12,99 euro. To oznacza, że kolej była w tym wypadku 30 razy droższa niż lot. Organizacja znalazła także przykłady odwrotne - na trasie Hamburg - Bruksela i Hamburg - Monachium za każdym razem koleje wygrywały cenowo z przewoźnikami lotniczymi.

Ekspertka ds. transportu w Greenpeace, Marisa Reiserer, przy okazji przedstawiania wyników zaapelowała o wprowadzenie wspólnego podatku od kerozyny w całej Europie w wysokości 50 eurocentów za litr. To mocno podrożyłoby podróże lotnicze i sprawiło, że stałyby się dla klientów mniej atrakcyjne. Roczne przychody z tego tytułu wyniosłyby 46,2 miliarda euro, pozyskane w ten sposób pieniądze powinny być przeznaczone na rozbudowę infrastruktury kolejowej.

- Coraz więcej ludzi chce podróżować pociągami i zrezygnować tym samym z latania, jednak brak podatku od kerozyny i dalsze subwencje dla branży lotniczej, które szkodzą środowisku, negatywnie wpływają na ceny - mówi ekspertka.

Z wyliczeń wynika, że samolot na tej samej trasie produkuje dziesięć razy wiecej dwutlenku węgla niż pociąg.

Czytaj więcej

Koleje Czeskie będą wozić pasażerów z Pragi do Wrocławia, a może i Gdyni

Branża lotnicza często wskazywana jest jako ta, która odpowiada za sporą część emisji gazów cieplarnianych, a w Europie dużo mówi się o tym, by loty, szczególnie na krótszych trasach, na których istnieje alternatywa w postaci przejazdu pociągiem, były zakazane. Tak zresztą się dzieje, władze Francji zabroniły już lotów na krótkich trasach krajowych. Jak jednak zachęcić ludzi do przesiadania się do pociągu, skoro według Greenpeace'u przejazdy pociągami są najczęściej droższe niż przelot samolotem - pisze niemiecki magazyn "Der Spiegel" w swoim elektronicznym wydaniu.

Kolej
Unia Europejska: Odkryj Europę z bezpłatnym biletem kolejowym
Kolej
Francja, wzorem Niemiec, wprowadza miesięczny bilet kolejowy za 49 euro
Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach