O’Leary: Latem bilety lotnicze podrożeją. Liniom lotniczym brakuje samolotów

Ponieważ na rynku brakuje samolotów, oferta Ryanaira w tym roku będzie ograniczona. To przełoży się na gorszy wynik finansowy przewoźnika, spowoduje też wzrost cen biletów - twierdzi prezes Michael O’Leary.

Publikacja: 11.01.2024 11:05

Michael O'Leary, prezes Ryanaira: Liniom lotniczym brakuje samolotów, dlatego bilety muszą podrożeć

Michael O'Leary, prezes Ryanaira: Liniom lotniczym brakuje samolotów, dlatego bilety muszą podrożeć

Foto: Bloomberg

W ostatnich dniach znów okazało się, że Boeing ma problem ze swoimi maszynami. Z samolotu B737-9 użytkowanego przez Alaska Airlines odpadła część kadłuba, co spowodowało uziemienie tych maszyn i konieczność przeprowadzenia inspekcji. Problem nie dotyczy europejskich przewoźników, bo nie mają oni w swojej flocie tego tego akurat modelu maszyn. To wszystko wpływa jednak na generalne możliwości przewoźników – wyjaśnia prezes Ryanaira w rozmowie z „Financial Times”. Powołuje się na nią brytyjski portal branży turystycznej Travel Weekly.

Czytaj więcej

Linia lotnicza zawiozła dwie starsze turystki nie na tę wyspę, na którą chciały

Liniom lotniczym brakuje samolotów, to musi spowodować podwyżki cen biletów

- Przepustowość jest poważnie zagrożona, ceny biletów lotniczych, zwłaszcza w szczycie sezonu letniego, będą wyższe, ponieważ w Europie będzie mniej możliwości przewozowych na krótkich dystansach – twierdzi.

Jak dodaje, zarówno Airbus jak i Boeing stoją przed poważnymi wyzwaniami, bo dodatkowo obaj producenci mają opóźnienia w realizacji zamówień na nowe maszyny. Duża część tych kłopotów wynika z sytuacji w całym łańcuchu dostaw, a zdaniem O’Leary’ego obie firmy muszą znacząco poprawić kontrolę jakości.

Ryanair odczuwa biznesowo skutki opóźnień w dostawach nowych samolotów, co prawdopodobnie odbije się na zyskach, ponieważ linia lotnicza nie będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, ilu oczekiwała w kolejnym okresie finansowym. Boeing odmówił komentarza, ale opublikował aktualizację danych na temat dostaw, z której wynika, że w 2023 roku do linii lotniczych trafiło ogółem 528 samolotów, w tym 396 typu B737.

Czytaj więcej

TUI funduje kursy na pilotów boeingów. Chętnych szuka wśród agentów turystycznych

Producenci dostarczają za mało samolotów

Ryanair złożył zamówienie u Boeinga na około 400 samolotów, prezes szacuje, że w szczycie sezonu wakacyjnego linii zabraknie nawet 10 maszyn. To spowoduje, że w całym roku fiskalnym przewiezie 200 milionów klientów, a nie jak wcześniej zakładał, 205 milionów. To przełoży się na spadek zysków o 2-2,5 procent.

Prezes zapewnia, że samoloty B737 są bezpieczne, ale takie wydarzenia jak ostatnie w Alaska Airlines negatywnie wpływają na jego reputację.

W ostatnich dniach znów okazało się, że Boeing ma problem ze swoimi maszynami. Z samolotu B737-9 użytkowanego przez Alaska Airlines odpadła część kadłuba, co spowodowało uziemienie tych maszyn i konieczność przeprowadzenia inspekcji. Problem nie dotyczy europejskich przewoźników, bo nie mają oni w swojej flocie tego tego akurat modelu maszyn. To wszystko wpływa jednak na generalne możliwości przewoźników – wyjaśnia prezes Ryanaira w rozmowie z „Financial Times”. Powołuje się na nią brytyjski portal branży turystycznej Travel Weekly.

Pozostało 80% artykułu
Linie Lotnicze
UOKiK oskarża Enter Aira o lekceważenie praw pasażerów. "Utrudnia wypłacanie odszkodowań"
Linie Lotnicze
Linie lotnicze boją się turbulencji. Szybciej będą kończyć serwis pokładowy
Linie Lotnicze
Jesienią będzie można polecieć z Wizz Airem do Mołdawii
Linie Lotnicze
Jedna z najlepszych na świecie linii lotniczych zagrożona bankructwem
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Linie Lotnicze
Wizz Air ma cztery nowe trasy z trzech lotnisk. W tym jedną na wakacyjną wyspę
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą