Enter Air – duży wzrost, ale i duża strata w I kwartale. „Wina mocnego dolara”

Przychody Enter Aira w pierwszym kwartale 2024 roku wyniosły prawie 393 milionów złotych, co oznacza, że były wyższe o 25 procent niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

Publikacja: 30.05.2024 10:04

Enter Air – duży wzrost, ale i duża strata w I kwartale. „Wina mocnego dolara”

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak tłumaczy przewoźnik w komunikacie, liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 38 procent, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do sprzedaży wynikał z wysokiego kursu dolara.

W pierwszym kwartale Enter Air miał ujemny wynik operacyjny, -25,9 miliona złotych. EBITDA Grupy wyniosła 4,5 miliona złotych. Rok wcześniej było to odpowiednio -13,2 miliona złotych i 49,4 miliona złotych.

Przewoźnik zanotował też stratę w wysokości -64,3 miliona złotych netto (rok wcześniej -16,5 mln zł). Na wyniki wpływ miały ujemne różnice kursów walut, które zabrały firmie -16,6 miliona złotych. Bez ich uwzględniania Enter Air miał 21,1 miliona złotych EBITDA i 47,7 miliona złotych straty netto.

Enter Air: Szykujemy się na rekordowe lato

„Rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego Grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30 procent. W rezultacie wpływ na wyniki Grupy mają niższe w skali roku wpływy ze sprzedaży w okresie zimowym przy stałych kosztach amortyzacji oraz leasingu i jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego” - czytamy w komentarzu firmy.

Czytaj więcej

Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"

– W pierwszym kwartale, jak co roku, przede wszystkim przygotowujemy się do sezonu letniego – tłumaczy członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie. - Aby w drugim, kluczowym dla nas, kwartale przyjąć pięć nowych samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w czwartym kwartale ubiegłego i pierwszym kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości.

- Mimo że wykorzystanie floty jest w tym okresie niższe to wyraźnie widać, że z roku na roku rośnie zainteresowanie lataniem także w zimie. Zwykle są to jednak dalekie kierunki, które u nas mają niewielką marżowość. Trzeba też pamiętać, że mimo niższych kosztów w czasie zimy, zasady składania raportów nakładają na nas obowiązek równego rozłożenia kosztów w całym roku, co nadmiernie obciąża kwartały zimowe. Spodziewamy się kolejnego intensywnego sezonu letniego, do którego jesteśmy dobrze przygotowani – dodaje.

Enter Air — cztery biura podróży, 2 miliardy złotych

– Tak jak zapowiadaliśmy chcemy w najbliższym czasie spłacić zobowiązania wobec PFR, co umożliwi nam wypłacenie dywidendy akcjonariuszom. Przez kilka lat nie było to możliwe ze względu na pandemię i ogromne problemy w branży lotniczej, ale wróciliśmy już tam, gdzie nasze miejsce i chcemy dalej mądrze rozwijać się na polskim i europejskim niebie – zapewnia Polaniecki.

W tym roku Enter Air planuje powiększyć flotę o pięć samolotów, w tym cztery boeingi 737 MAX 8. W lecie będzie wtedy wykorzystywać 43 samoloty, w tym 31 własne, cztery wynajęte na zasadach tak zwanego wet-leasu, cztery linii lotniczej, w której ma udziały, Chair Airlines i cztery nowej linii lotniczej, utworzonej wspólnie z TUI Grup (51 procent udziałów), Fly4 Airlines Green.

Czytaj więcej

Enter Air: Rok 2022 był dla nas rekordowy, ale 2023 zapowiada się jeszcze lepiej

W 2024 roku polski przewoźnik czarterowy zawarł z największymi biurami podróży – TUI Poland, Itaką, Coralem Travel i Rainbowem - umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 miliardy złotych (518 mln dolarów).

W maju zarząd Enter Air zarekomendował wypłacenie akcjonariuszom dywidendy za 2023 rok w wysokości 4,40 złotego na akcję. Warunkiem będzie całkowite spłacenie pożyczek otrzymanych w covidzie w ramach rządowej tarczy. „Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 r., a wypłata dywidendy na 28 sierpnia 2024 r. O wypłacie dywidendy zdecydują akcjonariusze na walnym zgromadzeniu”.

Jak tłumaczy przewoźnik w komunikacie, liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 38 procent, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do sprzedaży wynikał z wysokiego kursu dolara.

W pierwszym kwartale Enter Air miał ujemny wynik operacyjny, -25,9 miliona złotych. EBITDA Grupy wyniosła 4,5 miliona złotych. Rok wcześniej było to odpowiednio -13,2 miliona złotych i 49,4 miliona złotych.

Pozostało 91% artykułu
Linie Lotnicze
Wizz Air ma cztery nowe trasy z trzech lotnisk. W tym jedną na wakacyjną wyspę
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Linie Lotnicze
Lotnicze Oskary 2024. Poznaliśmy najlepsze linie lotnicze świata. Degradacja LOT-u
Linie Lotnicze
Lufthansa dolicza pasażerom nową opłatę. Zbiera pieniądze na ochronę środowiska
Linie Lotnicze
Europa chce ekologicznego lotnictwa? To musi się bardziej postarać
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Linie Lotnicze
EasyJet uruchamia trasę z Krakowa do Birmingham. Poleci dwa razy w tygodniu