Enter Air – duży wzrost, ale i duża strata w I kwartale. „Wina mocnego dolara”

Przychody Enter Aira w pierwszym kwartale 2024 roku wyniosły prawie 393 milionów złotych, co oznacza, że były wyższe o 25 procent niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

Publikacja: 30.05.2024 10:04

Enter Air – duży wzrost, ale i duża strata w I kwartale. „Wina mocnego dolara”

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak tłumaczy przewoźnik w komunikacie, liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 38 procent, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do sprzedaży wynikał z wysokiego kursu dolara.

W pierwszym kwartale Enter Air miał ujemny wynik operacyjny, -25,9 miliona złotych. EBITDA Grupy wyniosła 4,5 miliona złotych. Rok wcześniej było to odpowiednio -13,2 miliona złotych i 49,4 miliona złotych.

Przewoźnik zanotował też stratę w wysokości -64,3 miliona złotych netto (rok wcześniej -16,5 mln zł). Na wyniki wpływ miały ujemne różnice kursów walut, które zabrały firmie -16,6 miliona złotych. Bez ich uwzględniania Enter Air miał 21,1 miliona złotych EBITDA i 47,7 miliona złotych straty netto.

Enter Air: Szykujemy się na rekordowe lato

„Rynek lotów czarterowych związanych z turystycznymi wyjazdami zagranicznymi cechuje się bardzo dużą sezonowością. W trakcie sezonu letniego Grupa wykorzystuje całą posiadaną flotę, natomiast zimą wykorzystanie to spada o ok. 30 procent. W rezultacie wpływ na wyniki Grupy mają niższe w skali roku wpływy ze sprzedaży w okresie zimowym przy stałych kosztach amortyzacji oraz leasingu i jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań samolotów do nadchodzącego sezonu letniego” - czytamy w komentarzu firmy.

Czytaj więcej

Enter Air zwiększa flotę na sezon turystyczny. "Zapowiada się kolejny dobry rok"

– W pierwszym kwartale, jak co roku, przede wszystkim przygotowujemy się do sezonu letniego – tłumaczy członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie. - Aby w drugim, kluczowym dla nas, kwartale przyjąć pięć nowych samolotów musieliśmy zarządzić posiadanymi zasobami ludzkimi i operacyjnymi oraz skumulować przeglądy techniczne w czwartym kwartale ubiegłego i pierwszym kwartale tego roku. Wykonaliśmy w tym czasie wszystkie niezbędne przeglądy techniczne, a nowe kontrakty podpisane z kluczowymi touroperatorami na rynku polskim mają rekordowe wolumeny i wartości.

- Mimo że wykorzystanie floty jest w tym okresie niższe to wyraźnie widać, że z roku na roku rośnie zainteresowanie lataniem także w zimie. Zwykle są to jednak dalekie kierunki, które u nas mają niewielką marżowość. Trzeba też pamiętać, że mimo niższych kosztów w czasie zimy, zasady składania raportów nakładają na nas obowiązek równego rozłożenia kosztów w całym roku, co nadmiernie obciąża kwartały zimowe. Spodziewamy się kolejnego intensywnego sezonu letniego, do którego jesteśmy dobrze przygotowani – dodaje.

Enter Air — cztery biura podróży, 2 miliardy złotych

– Tak jak zapowiadaliśmy chcemy w najbliższym czasie spłacić zobowiązania wobec PFR, co umożliwi nam wypłacenie dywidendy akcjonariuszom. Przez kilka lat nie było to możliwe ze względu na pandemię i ogromne problemy w branży lotniczej, ale wróciliśmy już tam, gdzie nasze miejsce i chcemy dalej mądrze rozwijać się na polskim i europejskim niebie – zapewnia Polaniecki.

W tym roku Enter Air planuje powiększyć flotę o pięć samolotów, w tym cztery boeingi 737 MAX 8. W lecie będzie wtedy wykorzystywać 43 samoloty, w tym 31 własne, cztery wynajęte na zasadach tak zwanego wet-leasu, cztery linii lotniczej, w której ma udziały, Chair Airlines i cztery nowej linii lotniczej, utworzonej wspólnie z TUI Grup (51 procent udziałów), Fly4 Airlines Green.

Czytaj więcej

Enter Air: Rok 2022 był dla nas rekordowy, ale 2023 zapowiada się jeszcze lepiej

W 2024 roku polski przewoźnik czarterowy zawarł z największymi biurami podróży – TUI Poland, Itaką, Coralem Travel i Rainbowem - umowy, których szacunkowa wartość przekroczyła 2 miliardy złotych (518 mln dolarów).

W maju zarząd Enter Air zarekomendował wypłacenie akcjonariuszom dywidendy za 2023 rok w wysokości 4,40 złotego na akcję. Warunkiem będzie całkowite spłacenie pożyczek otrzymanych w covidzie w ramach rządowej tarczy. „Przy założeniu spełnienia powyższego warunku, dzień dywidendy został wyznaczony na 15 sierpnia 2024 r., a wypłata dywidendy na 28 sierpnia 2024 r. O wypłacie dywidendy zdecydują akcjonariusze na walnym zgromadzeniu”.

Jak tłumaczy przewoźnik w komunikacie, liczba wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się o około 38 procent, a nieproporcjonalny wzrost wartości przychodów do sprzedaży wynikał z wysokiego kursu dolara.

W pierwszym kwartale Enter Air miał ujemny wynik operacyjny, -25,9 miliona złotych. EBITDA Grupy wyniosła 4,5 miliona złotych. Rok wcześniej było to odpowiednio -13,2 miliona złotych i 49,4 miliona złotych.

Pozostało 91% artykułu
Linie Lotnicze
Szwecja znosi podatek lotniczy. Rząd: Szkodzi naszemu lotnictwu
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira zmienia zdanie w sprawie pakietów wakacyjnych. „Nie wykluczam”
Linie Lotnicze
Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać
Linie Lotnicze
Roczne karnety Wizz Aira wyprzedały się na pniu. Przewoźnik chce dorzucić więcej
Linie Lotnicze
Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”
Linie Lotnicze
Powstał wyjątkowy program z biletami lotniczymi na cały świat. Pomogła AI