Bruksela liczy efekt cieplarniany w liniach lotniczych. „Pasażer wybierze, z kim poleci”

Komisja Europejska opracowała system obliczania emisji gazów cieplarnianych, które powstają w czasie lotu. Przewoźnicy latający po Unii Europejskiej lub z niej wylatujący mogą dobrowolnie przystąpić do programu, który nosi nazwę Flight Emissions Label. W pełni zacznie działać od lipca 2025 roku.

Publikacja: 31.12.2024 06:29

Bruksela liczy efekt cieplarniany w liniach lotniczych. „Pasażer wybierze, z kim poleci”

Foto: MARIO TAMA, GETTY IMAGES NORTH AMERICA, Getty Images via AFP

Etykieta określająca poziom emisji wytwarzanych przez linie lotnicze będzie dostępna od lipca 2025 roku, informuje Komisja Europejska. Chodzi o system Flight Emissions Label (FEL), który ma być jasną i wiarygodną metodą obliczania produkcji gazów cieplarnianych. Linie lotnicze latające w obrębie Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej będą mogły do programu przystąpić dobrowolnie – jeśli to zrobią, dadzą możliwość pasażerom przeglądania i porównywania szacowanych emisji, dzięki czemu podejmą bardziej świadome decyzje zakupowe. Miarą będzie ekwiwalent dwutlenku węgla.

Czytaj więcej

Turkish Airlines wpisany do Księgi rekordów Guinnessa

Bruksela: Chociaż jest wiele linii lotniczych, to sposób obliczania CO2 powinien być jeden

KE tłumaczy, że obecnie brakuje wspólnej metodyki i kryteriów szacowania emisji z lotów, co sprawia, że przewoźnicy podają dane liczone w różnych sposób, przez co nie zawsze są one ze sobą porównywalne. Przy systemie unijnym pod uwagę brane będą takie czynniki jak rodzaj samolotu, średnia liczba pasażerów i wielkość ładunku na pokładzie, a także rodzaj wykorzystywanego paliwa lotniczego.

W praktyce ma to wyglądać następująco: przy prezentacji wyników wyszukiwania lotów lub rezerwacji biletów przez internet pojawi się informacja o emisji gazów, co będzie okraszone specjalnym logo – i właśnie to logo ma gwarantować wiarygodność informacji. KE chce w ten sposób zapobiegać wprowadzaniu klientów w błąd, co obecnie ma miejsce w związku z marketingiem pseudoekologicznym. Program ma też stanowić wsparcie przy przechodzeniu lotnictwa na zeroemisyjność netto poprzez zapewnienie uczciwej konkurencji między przewoźnikami, promowanie wykorzystywania paliwa ekologicznego SAF oraz wspieranie odnawiania floty. Ponieważ szacunki opierają się na danych dotyczących rzeczywistego zużycia, zachęci to linie lotnicze do zwiększania starań na rzecz prowadzenia działalności w bardziej zrównoważony sposób.

- Unia Europejska czyni kolejny znaczący krok w kierunku czystszego i bardziej konkurencyjnego europejskiego lotnictwa – mówi Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki. - Etykieta poziomu emisji zmieni podróże lotnicze, ponieważ dostarczy pasażerom przejrzystych i wiarygodnych informacji, położy kres wprowadzającym w błąd informacjom dotyczącym emisji z lotów i będzie sprzyjać równym warunkom działania, umożliwiając uczciwą konkurencję i stymulując zrównoważony rozwój we wszystkich sektorach transportu i turystyki – dodaje.

Czytaj więcej

Lotnisko w Gdańsku zyska parking i farmę fotowoltaiczną w jednym

Za szacowanie emisji z lotów zgodnie z najbardziej zaawansowanymi normami międzynarodowymi w zakresie rozliczania emisji lotniczych będzie odpowiedzialna Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Jednocześnie ma się pojawić zakaz stosowania innych oznaczeń, tworzonych przez prywatne inicjatywy, by nie wprowadzać klientów w błąd.

Unia Europejska namawia do dbania o klimat i środowisko naturalne

Do 1 lutego 2025 roku linie lotnicze, które obsługują loty w obrębie Unii Europejskiej lub z niej odlatują, mogą przystąpić do programu. W tym celu będą musiały przedłożyć EASA odpowiednie dane. Pierwsze oznaczenia zostaną przyznane do 1 lipca i mają odnosić się do lotów zaplanowanych w sezonie zimowym 2025 roku.

Etykieta określająca emisję gazów w podróżach lotniczych została zapisana w art. 14 rozporządzenia ReFuelEU Aviation. Jest ono częścią szerszej strategii Unii Europejskiej na rzecz promowania zrównoważonego lotnictwa, ze szczególnym naciskiem na zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) za pośrednictwem różnych inicjatyw, w tym ReFuelEU Aviation, unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i innych środków. Celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji w przemyśle lotniczym przy jednoczesnym zachęcaniu go do stosowania praktyk jak najmniej szkodzących klimatowi.

Etykieta określająca poziom emisji wytwarzanych przez linie lotnicze będzie dostępna od lipca 2025 roku, informuje Komisja Europejska. Chodzi o system Flight Emissions Label (FEL), który ma być jasną i wiarygodną metodą obliczania produkcji gazów cieplarnianych. Linie lotnicze latające w obrębie Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej będą mogły do programu przystąpić dobrowolnie – jeśli to zrobią, dadzą możliwość pasażerom przeglądania i porównywania szacowanych emisji, dzięki czemu podejmą bardziej świadome decyzje zakupowe. Miarą będzie ekwiwalent dwutlenku węgla.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Linie Lotnicze
IATA: Na świecie brakuje samolotów. Rośnie wiek używanych maszyn, rosną koszty
Linie Lotnicze
Ryanair odbiera nowe samoloty. Niektóre przylecą do Polski
Linie Lotnicze
Niemiecki minister transportu: Linie lotnicze płacą u nas za dużo
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Linie Lotnicze
Turkish Airlines wpisany do Księgi rekordów Guinnessa
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay