Reklama

Ryanair stawia Hiszpanię pod ścianą. Rząd wściekły, zapowiada „dywersyfikację”

Ryanair zapowiedział zmniejszenie liczby miejsc w swoich samolotach do i z Hiszpanii w sezonie zimowym o milion. To jego odpowiedź na planowaną podwyżkę opłat lotniskowych o 6,6 procent od 2026 roku.

Publikacja: 10.09.2025 08:00

Rządowi Hiszpanii nie podoba się szantarz irlandzkiego przewoźnika, ale musi z nim negocjować

Rządowi Hiszpanii nie podoba się szantarz irlandzkiego przewoźnika, ale musi z nim negocjować

Foto: PAP/EPA, Enric Fontcuberta

Jak ocenił z typową dla Ryanaira arogancją dyrektor generalny tej linii lotniczej, Eddie Wilson, „Hiszpania jest krajem zamkniętym na turystykę”.

W odpowiedzi, jak podaje „El País”, minister turystyki i zatrudnienia Hiszpanii Jordi Hereu oświadczył, że rząd „nie podporządkuje się arbitralnym decyzjom” irlandzkiego przewoźnika.

Czytaj więcej

Hiszpański sąd litościwy dla Ryanaira. Chodzi o kary za bagaże podręczne

Hiszpański rząd chce negocjować z Ryanairem

Dodał jednak, że nie wyklucza dalszego dialogu z Ryanairem, który jest w Hiszpanii – podobnie jak w Polsce – największym przewoźnikiem lotniczym. Podkreślił jednak konieczność zachowania „szacunku” i „obrony interesu ogólnego” – relacjonuje portal branży turystycznej Tourinews. Jednocześnie minister wskazał, że zapewne przejęciem części tras skreślonych przez Ryanaira będą zainteresowane inne linie lotnicze. Chodzi głównie o loty do mniejszych miast w Hiszpanii kontynentalnej i na Wyspy Kanaryjskie. – Najważniejsze jest dowiezienie pasażerów do Hiszpanii, a środki dotarcia do celu mogą być różne. Naszym zadaniem jest dywersyfikacja [przewoźników na rynku] – zaznaczył.

Ryanair zapowiedział przeniesienie samolotów do krajów z niższymi opłatami – między innymi do Włoch, Maroka, Chorwacji, Szwecji i na Węgry. Choć jednocześnie zapowiedział wzrost liczby miejsc w samolotach do dużych miast hiszpańskich, jak Alicante czy Malaga.

Reklama
Reklama

Zimowa redukcja ma objąć przede wszystkim lotniska regionalne. Zamknięta zostanie baza w Santiago de Compostela i na Teneryfie (część północna), a cięcia liczby lotów dotkną między innymi Vigo, Saragossę (-45 procent), Santander (-38 procent), Asturię (-16 procent) i Vitorię (-2 procent). Mniej miejsc będzie także na Wyspach Kanaryjskich – donosi portal Hosteltur. 

Łącznie przewoźnik usunie 36 połączeń do Hiszpanii, w tym 17 tras z samych Wysp Kanaryjskich. Z Polski zimą będzie latał do tej ostatniej destynacji (Teneryfa południowa) tylko z Modlina i Krakowa.

Według ministra transportu i mobilności zrównoważonej, Óscara Puente, Ryanair nie tyle ogranicza ofertę, ile przesuwa ją z portów regionalnych do bardziej rentownych, gdzie może stosować wyższe ceny biletów. Wilson tłumaczy jednak, że przeniesienie samolotów do innych państw Unii Europejskiej wynika z polityki obniżania opłat lotniskowych przez tamtejsze władze, podczas gdy Aena, państwowa spółka zarządzająca lotniskami hiszpańskimi, jego zdaniem, wykorzystuje pozycję monopolisty, by regularnie podnosić ceny.

Czytaj więcej

Ryanair ucieka z hiszpańskich lotnisk. "Kłamliwa strategia komunikacyjna"

Ryanair obiecywał inwestycje w Hiszpanii

Przewoźnik, największa tania linia lotnicza w Europie z ponad 20-procentowym udziałem w rynku hiszpańskim, realizuje program rozwoju. W ciągu dekady planuje kupić 330 nowych samolotów od Boeinga, co ma pozwolić na zwiększenie rocznych przewozów z 200 milionów do 300 milionów pasażerów.

– Chcieliśmy ulokować co najmniej 30 z nich w Hiszpanii, ale nie zrobimy tego, dopóki monopol Aeny będzie czynił lotniska regionalne niekonkurencyjnymi – podkreśla Wilson.

Reklama
Reklama

W styczniu 2024 roku w siedzibie rządu w Moncloa doszło do spotkania prezesa Ryanaira Michaela O’Leary’ego z premierem Pedrem Sánchezem i ministrem transportu Hiszpanii. Irlandzki przewoźnik zaprezentował wówczas plan zainwestowania w Hiszpanii 5 miliardów euro w ciągu siedmiu lat w nowe samoloty, zakładając zwiększenie liczby pasażerów z 55 milionów rocznie do 77 milionów w 2030 roku. Planuje też zwiększenie siatki połączeń z 730 do ponad 1000 i otwarcie pięciu nowych baz dla swoich samolotów.

Strony zgodziły się wówczas co do potrzeby wzmocnienia roli lotnisk regionalnych jako motorów rozwoju gospodarczego i regionalnego.

Turystyka zapewnia Hiszpanii 12 procent PKB i 3 miliony miejsc pracy. W tym roku kraj liczy na 100 milionów gości z zagranicy. 

Czytaj więcej

Barcelona bije kolejne rekordy. Ograniczenia nie działają, turystów coraz więcej
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Prezes Michael O’Leary zapowiada odejście. „Beze mnie Ryanair będzie milszy”
Linie Lotnicze
Wizz Air – 15 samolotów w Warszawie i pięć nowych tras
Linie Lotnicze
AirBaltic otwiera drugą trasę z Polski. Połączy dwie stolice
Linie Lotnicze
LOT poleci do Bangkoku. „Łączymy Polskę z kluczowymi punktami na mapie świata”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama