Kontrolerzy lotów: Mamy nadzieję na porozumienie i powrót do pracy 10 lipca

Wprawdzie strony porozumiały się, co do zmian w regulaminie pracy i wynagrodzeń, ale „czekają nas jeszcze długie godziny negocjacji” – piszą w najnowszym komunikacie związkowcy ze Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Publikacja: 10.06.2022 10:06

Spór kontrolerów ruchu z kierownictwem PAŻP dotyczył początkowo lotnisk w Warszawie (na zdjęciu) i M

Spór kontrolerów ruchu z kierownictwem PAŻP dotyczył początkowo lotnisk w Warszawie (na zdjęciu) i Modlinie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Związkowcy ze Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego wydali kolejny komunikat z negocjacji w sporze zbiorowym, jaki prowadzą z kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Niewiele różni się on od poprzedniego, z 27 maja, kiedy to związkowcy ogłosili, że udało się osiągnąć porozumienie w sprawach zasad pracy i podwyżek dla kontrolerów, ale projekty aneksów do regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania będą jeszcze przedstawione „do konsultacji ze stroną społeczną i z Ministerstwem Infrastruktury”.

Czytaj więcej

Kontrolerzy lotów bliżej porozumienia z szefostwem PAŻP

Jak wynika z najnowszej informacji, konsultacje jeszcze trwają, zarówno z Ministerstwem Infrastruktury, jak i „ze stroną społeczną, to znaczy 13 pozostałymi Związkami Zawodowymi. (…) Proces konsultacji powinien zakończyć się najpóźniej 26 czerwca".

ZZKRL "w imieniu wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego” dziękuje „członkom Komisji Parlamentarnej, mediom i Panu Ministrowi Adamczykowi, którzy od czasu ostatniej Komisji nie ustawali w nadzorowaniu procesu dialogu pomiędzy PAŻP i ZZKRL”. Podkreśla też, że „szanuje i docenia ogromne zaangażowanie w dążeniu do porozumienia” prezes PAŻP Anity Oleksiak.

„Obie strony w ramach sporu zbiorowego porozumiały się w zakresie zmian do regulaminu pracy i regulaminu wynagrodzeń" – czytamy po tym wstępie w najnowszym komunikacie.

"Po analizie finansów PAŻP, udało nam się zmieścić w zaplanowanym budżecie. Zgodnie z planem skuteczności działania na okres referencyjny 3, do końca roku 2024. Oznacza to brak konieczności zaciągania pożyczek i kredytów lub wsparcia środkami Skarbu Państwa”.Jak zaznaczają związkowcy, nadal prowadzą negocjacje w sprawie kodeksu etyki, ochrony sygnalistów i regulaminu „rozwoju, szkolenia i wsparcia, dla pracowników PAŻP zatrudnionych na stanowisku Kontrolera Ruchu Lotniczego i Informatora FIS”.

„Musimy zaznaczyć, że decyzje o powrocie lub odrzuceniu nowych warunków pracy podejmuje indywidualnie każdy kontroler. Jako krok we właściwym kierunku odczytujemy wypracowane systemowe zmiany zmierzające w kierunku minimalizacji liczby nadgodzin kontrolerów oraz eliminacji uznaniowości wynagradzania" – podkreślają związkowcy. "Obecny kryzys w PAŻP uświadomił wszystkim, że instytucja musi przejść głęboki audyt i restrukturyzację, o którą nadal postulujemy. Powinien być on przeprowadzony przez renomowanych zewnętrznych doradców. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w trakcie wdrażania 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa sformułowanych przez ZZKRL. Nadal oczekujemy, że osoby odpowiadające za kryzys, które łamały zasady bezpieczeństwa, a także w niektórych wypadkach prawo, nie pozostaną w strukturach PAŻP, co może być zarzewiem wewnętrznego konfliktu" – ostrzegają w oświadczeniu kontrolerzy.

"Szanowni Państwo czekają nas jeszcze długie godziny negocjacji, a przed nami letni szczyt sezonu lotniczego, wierzymy jednak, że uda nam się podpisać porozumienie i rekomendować naszym członkom powrót do pracy przed 10 lipca" – kończą.

Przypomnijmy, że konflikt kontrolerów lotów zatrudnionych w PAŻP z kierownictwem tej firmy trwa od miesięcy. Zaczął się, kiedy ówczesny prezes Janusz Janiszewski ogłosił nowy regulamin wynagrodzeń, zmniejszający stawki ze względu na mniejszy ruch na niebie (a co za tym idzie mniejsze wpływy do kasy PAŻP). W wyniku sporu zdecydowana większość kontrolerów z lotnisk warszawskich (Okęcie i Modlin) złożyła wypowiedzenia. Ich odejście z końcem kwietnia wiązałoby się z częściowym paraliżem ruchu na lotniskach w Warszawie i Modlinie. Negocjacje trwały, ostatecznie strony przedłużyły je do 10 lipca, dzięki czemu nie trzeba było wprowadzać ograniczeń w lotach.

Związkowcy ze Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego wydali kolejny komunikat z negocjacji w sporze zbiorowym, jaki prowadzą z kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Niewiele różni się on od poprzedniego, z 27 maja, kiedy to związkowcy ogłosili, że udało się osiągnąć porozumienie w sprawach zasad pracy i podwyżek dla kontrolerów, ale projekty aneksów do regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania będą jeszcze przedstawione „do konsultacji ze stroną społeczną i z Ministerstwem Infrastruktury”.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość