Wyniki ankiety Skytrax ogłoszono podczas Passenger Terminal Expo w Amsterdamie. Changi zostało jeszcze wyróżnione za najlepszą ofertę restauracyjną i różnorodność możliwości spędzenia czasu w tym porcie.
Dodatkowo hotel Crowne Plaza Changi Airport otrzymał (8. raz z rzędu) nagrodę dla najlepszego hotelu przylotniskowego.
Lee Seow Hiang, prezes singapurskiego lotniska cytowany w informacji Skytraxu przypomniał, że lotnisko zostało uhonorowane tym tytułem 12. raz a tytuł ten przychodzi do niego po powrocie do pełni operacji po pandemii covidu, która praktycznie wyłączyła je z operacji.
W tych „covidowych” latach, czyli w 2021 i 2022 tytuł najlepszego lotniska na świecie przypadł Hamad International Airport w Dausze, stolicy Kataru. Teraz Doha spadła nadrugie miejsce w ogólnej klasyfikacji, chociaż pozostała liderem w kategorii najlepszego miejsca na zakupy, a także najlepszego i najczystszego lotniska na Bliskim Wschodzie.
Czytaj więcej
IATA opublikowała raport o bezpieczeństwie w lotnictwie światowym w roku 2022. Pokazuje tam spadek liczby wypadków śmiertelnych i ryzyka śmiertelności w porównaniu z rokiem 2021, a także w porównaniu ze średnią z pięciu lat, 2018-2022.
Trzecie miejsce przypadło tokijskiej Hanedzie, a dodatkowo jeszcze przyznano mu tytuły najczystszego lotniska na świecie, najlepszego portu krajowego i najprzyjaźniejszego lotniska dla osób niepełnosprawnych.
Na 4. miejscu znalazł się seulski Incheon, z którego eksperci pracują razem z Polakami przy projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Seul został wyróżniony również jako oferujący najlepsze usługi, najlepszą w Azji kontrolę imigracyjną oraz najlepszy zespół pracowników.
Wybranie paryskiego Charles de Gaulle , jako najlepszego portu w Europie, to wielki awans tego lotniska, bo jeszcze do niedawna przesiadki w nim były koszmarem dla pasażerów. Za najlepsze lotnisko w Europie Środkowej pasażerowie głosujący w Skytraksie uznali Monachium, a w Europie Wschodniej — Budapeszt.
Helsinki Airport kolejny raz uzyskały tytuł najlepszego lotniska w Europie Północnej. A nowe lotnisko w Stambule zostało uznane za najbardziej przyjazne dla podróżujących rodzin z dziećmi i najlepszy port w Europie Południowej.
W żadnej z kategorii na pierwszych 10. miejscach nie znalazło się warszawskie Lotnisko Chopina, które jednak w kolejnych kategoriach ocen coraz częściej zbliża się do rangi portu 4-gwiazdkowego, czyli oferującego usługi na „dobrym” poziomie.
W Ameryce Północnej pierwsze miejsce przypadło lotnisku Seattle–Tacoma International Airport, ale za najwyższy poziom usług, po raz drugi w ciągu ostatnich 5 lat, wyróżniono lotnisko w Montrealu. W Ameryce Południowej , także po raz kolejny wygrało lotnisko El Dorado w Bogocie. Najlepsze lotnisko regionalne na tym kontynencie, to Quito International Airport w stolicy Ekwadoru. Juan Santamaría International Airport w San Jose w Kostaryce jest w tym roku najlepszym dla pasażerów portem w Ameryce Środkowej.
W Afryce wygrało lotnisko w Kapsztadzie, w regionie Azji i Pacyfiku — Melbourne Airport. Nowe lotnisko w Delhi zostało uznane za najlepsze w Indiach i Azji Południowej. W Chinach kantońskie Guangzhou Baiyun International Airport uznano za najlepsze w tym kraju, a nagroda za najlepszy lotniskowy hotel przypadła Hyatt Regency Shenzhen Airport. Bahrain International Airport został uznany za najlepszy na świecie usługi handlingowe, natomiast w teksańskim Houston można obejrzeć najbardziej interesujące dzieła sztuki ( to nowa kategoria oceny). W tej kategorii jednak głosowali eksperci, a nie pasażerowie.
Dla branży lotniczej był to trudny rok po powrocie z zamknięcia z powodu pandemii COVID-19. Lotnictwo pasażerskie borykało się z wieloma problemami, z których najpoważniejszy, to brak personelu. Wyszkoleni specjaliści odeszli z tej branży, nie wierząc, że szybko podniesie się po kryzysie. Stąd szczególnie ważne są wyróżnienia Skytrax za jakość usług. Ten rok będzie dla branży czasem kolejnej próby, bo latem liczba pasażerów ma przekroczyć poziom z rekordowego 2019. a nadal w portach, zwłaszcza europejskich i amerykańskich nie ma wystarczającej liczby pracowników.