Lotnisko w Gdańsku: Mgły nie są już przeszkodą w lądowaniu

W ubiegłym roku na prawie 57 tysięcy operacji lotniczych na gdańskim lotnisku nie odbyły się tylko trzy lądowania. To dzięki systemowi nawigacyjnemu ILS kategorii III, jednemu z najnowocześniejszych w Polsce.

Publikacja: 09.01.2025 13:42

Lotnisko w Gdańsku: Mgły nie są już przeszkodą w lądowaniu

Foto: Port Lotniczy Gdańsk

W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty - informuje w komunikacie Port Lotniczy Gdańsk.

W sumie w całym ubiegłym roku odbyło się ponad 56,8 tysiąca operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii gdańskiego lotniska.

Trzy razy piloci zdecydowali się nie lądować we mgle z powodu wyposażenia samolotu. W tym samym czasie wiele innych samolotów wylądowało w Gdańsku.

Czytaj więcej

Krakowskie lotnisko z rekordem na koniec roku. Prezes przeprasza za odwołane loty

- Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III. Dzięki niemu od czterech lat nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł – mówi kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk Jarosław Trzoska, cytowany w komunikacie.

Jak dodaje, obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, ile zdarzające się zakłócenia sygnału GPS.

W ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk 95 razy uruchamiał procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie z powodów pogodowych nie wylądowało osiem samolotów. Przyczyną był silny i porywisty wiatr, wiejący z niekorzystnych kierunków.

Czytaj więcej

Lotnisko w Gdańsku zyska parking i farmę fotowoltaiczną w jednym

Systemy ILS (Instrument Landing System) kategorii III mają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle.

Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 metrów, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera. System składa się między innymi z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym i zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, a prace trwały cztery lata.

W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty - informuje w komunikacie Port Lotniczy Gdańsk.

W sumie w całym ubiegłym roku odbyło się ponad 56,8 tysiąca operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii gdańskiego lotniska.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Kraków zyskuje całoroczne połączenie ze Skandynawią. Zapewni je nowa linia lotnicza
Lotniska
Pasażerowie wybrali najlepsze lotniska świata. Azja potwierdziła najwyższą pozycję
Lotniska
Nowa trasa z krakowskiego lotniska. „Ważny kierunek biznesowy”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Lotniska
Spadki na lotnisku w Radomiu. W letniej siatce sześć połączeń