Z ankiety przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Branży Eventowej wśród prawie 100 uczestników tegorocznej konferencji przedstawicieli przemysłu spotkań Event Biznes wynika, że 80 procent z nich jest zaszczepionych jedną lub dwiema dawkami, a 20 procent planuje szczepienie. – Te satysfakcjonujące dane pokazują, że jesteśmy odpowiedzialnym zespołem przedsiębiorców gotowych do realizacji projektów eventowych. Teraz liczymy na pełną gotowość rządu do wsparcia nas – mówi prezes SBE Dagmara Chmielewska.
RPSiW postuluje stworzenie racjonalnej polityki limitów w zależności od sytuacji epidemicznej i poziomu zakażeń, z uwzględnieniem gotowych już w Unii Europejskiej rozwiązań, jak choćby wprowadzony 1 lipca green pass, czyli unijne cyfrowe zaświadczenie COVID, czy finansowanie przez państwo szybkich testów dla niezaszczepionych uczestników spotkań i wydarzeń. Od początku trwania pandemii zwraca uwagę, że przemysł spotkań potrzebuje jasnej komunikacji, konkretów i przewidywalności, które umożliwią planowanie działalności biznesowej z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. To jest kluczowe dla wznowienia sprzedaży usług tego sektora.
– W żadnym kraju Unii Europejskiej nie ma rozwiązania polegającego na możliwości uczestnictwa jedynie po zaszczepieniu. Najczęściej stosowanym modelem jest wyjęcie z limitów, poza zaszczepionymi, również osób przetestowanych i po przechorowaniu covidu-19. Jeśli ktoś nie jest zaszczepiony, bo na przykład nie może, to ma prawo być przetestowanym i wziąć udział w imprezie. Co ważne, w większości krajów Europy testy są darmowe lub dofinansowywane przez państwo – mówi prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystyczno-Rozrywkowych Mikołaj Ziółkowski. – Postulujemy wykorzystanie wiedzy naszej i europejskiej oraz wypracowanie równie rozsądnych standardów, które przecież realnie wesprą proces szczepień i pomogą wrócić wyczekiwanym koncertom i wydarzeniom do kalendarzy – dodaje.
– Od wielu miesięcy pracujemy na rzecz odpowiedzialnej organizacji wydarzeń. Ale widzimy też wiele nierówności pomiędzy branżami, przede wszystkim odnośnie liczby osób mogących przebywać we wspólnej przestrzeni. Celem naszego apelu jest przede wszystkim korekta takich nierówności, a także rozmowa o zasadach działania jesienią. Paszport covidowy, który zniósłby limity dla zaszczepionych, ozdrowieńców i przetestowanych, przy jednoczesnym wysokim stopniu zaszczepienia organizatorów wydarzeń, pozwoliłby nam z wyprzedzeniem rozmawiać z naszymi partnerami biznesowymi o projektach na jesień – wskazuje dyrektor ds. marketingu agencji Live Age i członkini zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR Dorota Wojtczak.
WARTO: Polska z nagrodą The Best MICE Destination 2019
Uruchomiona w lipcu pod honorowym patronatem prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Rafała Szlachty kampania #ZnowuSieSpotykamy ma pokazać na przykładzie projektów z sukcesem zrealizowanych przez członków RPSiW, że z udziałem profesjonalnych firm da się organizować bezpieczne wydarzenia biznesowe i rozrywkowe. W tych trudnych czasach spełnienie społecznej potrzeby spotkań i integracji jest kluczowe, a profesjonaliści z przemysłu spotkań są gotowi realizować te potrzeby, stosując wypracowane przez ostatnie miesiące bezpieczne narzędzia i rozwiązania – podkreśla RPSiW. Organizatorzy wydarzeń potrzebują jednak w tej materii przejrzystej komunikacji ze strony administracji publicznej, a nie hamulców.