Rada Ministrów przyjęła dzisiaj projekt ustawy o dokumentach paszportowych przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. Przyjęte rozwiązania zakładają m.in. powstanie Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP). Będzie on funkcjonował w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Potrzeba włączenia RDP do systemu wynika z tego, że dokumenty paszportowe są jednym z dwóch kluczowych rodzajów dokumentów (obok dowodów osobistych), potwierdzających tożsamość i obywatelstwo ich posiadaczy oraz uprawniających do przekraczania granic państw - czytamy w wyjaśnieniu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Najważniejsze zmiany szykowane w projekcie ustawy:
- likwidacja papierowej wersji wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
- wniosek będzie generowany w RDP przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu służącym do pobierania podpisu.
- uruchomienie usług elektronicznych, jak weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie, jakie dane są przetwarzane w rejestrze i możliwość zgłoszenia utraty paszportu, która powodować będzie automatyczne unieważnienie dokumentu.