Transformacja cypryjskiej turystyki była głównym tematem poniedziałkowego wystąpienia ministra turystyki Cypru Savvasa Perdiosa, transmitowanego na żywo na facebookowym profilu Ministerstwa Turystyki. - Po pandemii ten kraj nie będzie już taki sam. Chcemy, by do końca dekady stał się jednym z 30 najbardziej konkurencyjnych kierunków turystycznych na świecie - całorocznym, zaawansowanym cyfrowo, dbającym o klimat i przyrodę. Chcemy też uczynić beneficjentami turystyki wszystkich mieszkańców Cypru - deklarował Perdios.

Minister przypomniał, że w styczniu 2020 roku rozpoczęło się wdrażanie „Narodowej strategii turystyki 2030”. Wbrew obawom po wybuchu pandemii nie poszła ona do szuflady. Jak zapewniał Perdios, koronawirus nie tylko nie zatrzymał działań resortu, ale wręcz je przyspieszył i zintensyfikował. - Nie chodzi w nich wyłącznie o marketing, nie chcemy reklamować tego samego produktu w innym opakowaniu. Nasze nowe podejście do turystyki jest bardziej holistyczne - wyjaśnił.

Czytaj więcej

Cypr: Obowiązkowe testy PCR po przylocie dla wszystkich

Reforma turystyki jest między innymi odpowiedzią na zmiany upodobań i zachowań turystów, które przyniosła pandemia. Perdios wskazał cztery główne trendy.

Po pierwsze, ludzie chcą teraz, by ich podróż miała głębszy sens i cel. Nie chcą już spędzać czasu tylko w hotelu i na plaży i robić tego, co inni, ale szukają różnorodnych, intensywnych i, co ważne, „spersonalizowanych” doświadczeń, chcą się integrować z lokalną społecznością i uczestniczyć w jej życiu. Wielu turystów podróżuje dziś rzadziej, ale za to zostaje gdzieś dłużej. - To daje nam możliwość pokazania im znacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu - mówił Perdios.

Po drugie, jednym z najważniejszych motywów skłaniających do podróżowania stała się przyroda. Zdaniem ministra kierunki turystyczne, które mają jej dużo, szybciej podnoszą się z pandemicznego kryzysu. Z upodobaniem do spędzania czasu na łonie natury wiąże się większe uwrażliwienie na kwestie ekologii, klimatu, zrównoważonego rozwoju czy pochodzenia produktów żywnościowych. - Klienci szukają produktów „eko” i „slow”, pytają, czy na przykład awokado przyleciało z drugiego końca świata, czy wyrosło na miejscu, kto je wyhodował i w jakiej ziemi. Sądzę, że trend „slow” utrzyma się w turystyce także w nadchodzących latach - mówił minister.

Po trzecie, w siłę rośnie turystyka niszowa. Coraz większe wzięcie mają kameralne wycieczki z osobistym przewodnikiem, z dala od tłumów.

Po czwarte, zmieniły się praktyki rezerwacyjne. Rośnie liczba rezerwacji indywidualnych, często na elastycznych warunkach i last minute, kosztem rezerwacji planowanych z dużym wyprzedzeniem i zlecanych biurom podróży czy agencjom turystycznym. Te z kolei coraz częściej składają pakiety dynamiczne, które zaczynają wypierać tradycyjne pakiety z lotami czarterowymi i pobytami all iclusive.

Inne zmiany, które Cypr bierze pod uwagę, to łączenie urlopu z pracą, podróżowanie poza szczytem sezonu, więcej VFR (visiting friends and relatives), czyli odwiedzin krewnych i znajomych (efekt lockdownów i długotrwałej izolacji) oraz wzrost kompetencji cyfrowych turystów 65+, dzięki któremu można łatwo dotrzeć także do tej grupy.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ
Wystąpienie Savvasa Perdiosa transmitowało na żywo na swoim facebookowym profilu Ministerstwo Turyst

Wystąpienie Savvasa Perdiosa transmitowało na żywo na swoim facebookowym profilu Ministerstwo Turystyki

Ministerstwo Turystyki Cypru

Savvas Perdios omówił następnie podjęte przez jego ministerstwo działania, które mają odmienić cypryjską turystykę. Jednym z najważniejszych jest rozwijanie obszarów wiejskich i ułatwianie ich mieszkańcom prowadzenia turystycznych biznesów. - We współpracy z innymi ministerstwami opracowaliśmy przepisy, które zalegalizują pobyty na farmach i w winnicach oraz domową produkcję i sprzedaż cypryjskich specjałów, na przykład sera halloumi czy marmolad. Mamy nadzieję, że parlament przyjmie je do końca roku - mówił Perdios.

- W czasie pandemii sponsorowaliśmy małe, rodzinne warsztaty rękodzielnicze w górskich regionach, płacąc między innymi za materiały i robociznę. W tym roku na ten cel wydamy kolejne 700 tysięcy euro. Dużo pieniędzy poszło też na rewitalizację małych miasteczek i wiosek. W efekcie Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych uznała jedną z nich - Pano Lefkarę - za jedną z najlepszych wiosek turystycznych na świecie. Zmodernizowaliśmy też leśne schroniska i już w marcu będziemy oceniać ich użyteczność dla piechurów i rowerzystów. To ważny produkt, którego wcześniej nie mieliśmy. Systematycznie usuwamy też z plaż plastikowe leżaki i parasole i zastępujemy je sprzętami z naturalnych materiałów. W zeszłym roku kosztowało nas to 300 tysięcy euro, w tym roku wydamy na ten cel tyle samo - wyliczał minister.

- Unowocześniliśmy porty i mariny, dzięki czemu udało się sprowadzić na Cypr największego armatora rejsów wycieczkowych - Royal Caribbean. Światowej klasy mariny mamy w Limassol i Aya Napie, niedługo powstaną takie w Larnace i Pafos. Inwestycje w infrastrukturę pozwoliły też ściągnąć kilka ważnych wydarzeń, między innymi turniej golfowy DP World Tour, który będzie śledzić 500 milionów ludzi na świecie, wyścig kolarski Tour de France czy zawody sommelierów - kontynuował Perdios.

Minister zapowiedział też otwarcie tego lata w Limassol luksusowego ośrodka wypoczynkowego z największym w Europie kasynem, luksusowymi hotelami, restauracjami, centrami spa i wellness i przestrzenią do organizacji widowisk i wydarzeń MICE. Ośrodek ten pobudzi jego zdaniem rozwój turystyki całorocznej.

Czytaj więcej

Cypr zaprosi do stołu, na pokera

Minister zapowiedział, że w najbliższych pięciu latach na inwestycje związane z turystyką pójdzie 40 milionów euro z funduszy europejskich. - Za te pieniądze zrealizujemy cztery projekty - uściślił, wymieniając ulepszenie i dostosowanie infrastruktury hotelowej do potrzeb turystyki medycznej i wellness, która nie była dotąd „mocną stroną” Cypru, ale to się wkrótce zmieni, renowację obiektów noclegowych w wioskach i górach, dalsze wspieranie warsztatów rękodzielniczych oraz modernizację restauracji i delikatesów oferujących regionalne dania i produkty. Wszystkie cztery projekty mają ruszyć przed końcem czerwca.

Inicjatywą, z której minister jest szczególnie dumny, są etykiety - rodzaj certyfikatów przyznawanych markowym produktom turystycznym. Jest ich w sumie 12. - Nie chcemy być ogólnikowi. Etykiety pozwolą nam wyróżnić produkty, pokazać ich specyfikę, stworzyć historie o nich, trafnie wytypować odbiorców i celniej nakierować promocję, a także zmienić sposób postrzegania Cypru - tłumaczył Perdios.

Pięć etykiet związanych jest z gastronomią i winem. Jedną z nich jest Cyprus Breakfast (cypryjskie śniadanie). - Nie wystarczy powiedzieć: mamy wspaniałe jedzenie, bo każdy je ma, poza tym to zbyt ogólnikowe. Ale cypryjskie śniadanie to już coś wyjątkowego i unikatowego. Będzie dostępne w hotelach w formie bufetu i à la carte w restauracjach - wyjaśnił Perdios.

Cypryjskie śniadanie dostało swoją etykietę

Cypryjskie śniadanie dostało swoją etykietę

Ministerstwo Turystyki Cypru

Etykietę Taste Cyprus (smakuj Cypr) ministerstwo przyznaje producentom, sprzedawcom i restauratorom, którzy używają produktów regionalnych, promują cypryjskie specjały, unowocześniają i dostosowują do wymagań współczesnych podniebień tradycyjne przepisy. Gastronomicznych biznesów z tą etykietą jest już około 80.

Niemal dwa razy więcej restauracji i hoteli dostało etykietę Vegan Friendly (przyjazne dla weganów). - Musimy pamiętać, że coraz więcej ludzi, zwłaszcza młodych, z pokolenia Z, nie je produktów pochodzenia zwierzęcego. Chcemy stworzyć dla nich miejsca, w których będą czuć się komfortowo. Wierzę, że Cypr może stać się jednym z najlepszych kierunków przyjaznych dla weganów, jeśli nie na świecie, to przynajmniej w Europie - podkreślił Perdios.

Pod etykietą Wine Routes kryje się z kolei siedem winnych szlaków. - Dzięki niej świat dowie się, że Cypr produkuje wino od 5,5 tysiąca lat i był jednym z pierwszych jego producentów na świecie. Nasze wina są protoplastami tak wspaniałych trunków jak tokaj czy gewürztraminer. Trzeba o tym głośno mówić - wskazywał Savvas Perdios.

Kolejna etykieta to Blue Flag (Błękitna Flaga). Ten znany na świecie certyfikat czystości ma 69 kąpielisk na Cyprze. - Cypr ma najczystsze wody w Europie. Europejska Agencja Środowiska (European Environment Agency) zbadała 112 naszych kąpielisk i uznała, że we wszystkich czystość wody jest 100-procentowa. Żaden inny kraj w Europie nie może się czymś takim pochwalić - mówił Perdios.

Etykieta Troodos Geopark wyróżnia między innymi miejsca o unikatowych walorach geologicznych w górach Troodos. - 90 milionów lat temu Cypr był pod wodą, dopiero trzęsienie ziemi wyniosło go ponad jej powierzchnię. Dziś lawa z tamtej erupcji licząca 90 milionów lat pokrywa 15 procent powierzchni wyspy. Postawienie na niej stopy jest moim zdaniem wystarczającym powodem, by przyjechać na Cypr - stwierdził minister.

W ciągu najbliższych kilku miesięcy około 15-20 wiosek i małych miasteczek dostanie etykietę Colourful Villages of Cyprus (kolorowe wioski Cypru). - Nie chodzi tu o malowidła czy graffiti, ale o naturalne kolory zachodów słońca, kwiatów, całych krajobrazów. Certyfikat ten premiuje także dbałość o środowisko, ma być również zachętą dla mieszkańców, by zostali w swoich wioskach i pracowali w turystyce - tłumaczył Perdios.

Jedna z najnowszych etykiet to Christmas Villages (wioski bożonarodzeniowe). - Tej zimy wybraliśmy pięć wiosek i udekorowaliśmy je świątecznie. To był pilotażowy projekt, który się powiódł i będziemy realizować go co roku. Za rok udekorujemy 10 lub 15 wiosek. Sam pomysł zapożyczyliśmy od Francuzów. Liczymy, że pomoże nam rozruszać turystykę zimą - wyjaśniał Perdios.

Pod hasłem Heartland of Legends (centrum legend) promowane będą z kolei wielokulturowe tradycje Cypru, którego historia liczy 11 tysięcy lat, i unikatowe doświadczenia, z których można „uszyć” podróż wedle własnych potrzeb i upodobań. O jakie doświadczenia chodzi? - Może to być na przykład robienie halloumi lub dżemów z cypryjską rodziną, zbieranie winogron w winnicy, praca na farmie - podpowiadał minister. Co ważne, atrakcje te można kupić zarówno w pakiecie, jak i zarezerwować indywidualnie.

Pozostałe etykiety to Les Vignobles de la Grande Commanderie (winnice wielkiej komandorii), Theme Parks of Cyprus (parki tematyczne Cypru) i Nature Trails (szlaki przyrodnicze).

- Nie da się zmienić tak dużo w turystyce, pozostając przy starym logo - stwierdził Savvas Perdios, przechodząc do ostatniego wątku swojego wystąpienia. Stare logo Cypru przedstawiało Afrodytę wyłaniającą się z morskich fal na tle słońca w kształcie serca z podpisem „Love Cyprus” (kochaj Cypr), zamienionym później na „Cyprus in your heart” (Cypr w twoim sercu). Zdaniem Perdiosa umacniało ono wizerunek wyspy jako miejsca wyłącznie do plażowania. - Ale czas, kiedy Cypr definiowały wyłącznie słońce, plaża i morze, minął bezpowrotnie. Weszliśmy w erę promowania wszystkich naszych walorów i nowe logo musi to pokazywać - oświadczył szef resortu turystyki.

Czytaj więcej

Cypr ma nowe logo turystyczne. Jak „wezwanie do działania”

Nowy logotyp, który Ministerstwo Turystyki zaprezentowało już w połowie zeszłego roku, ma podkreślać różnorodność kultur, krajobrazów i przeżyć, jest też plastyczne pod względem graficznym - można je wypełniać różnymi treściami i kolorami wedle potrzeb. - Wróciliśmy do sprawdzonego hasła „Love Cyprus”, bo, po pierwsze, jest proste i zrozumiałe dla wszystkich i nie trzeba go tłumaczyć, po drugie, jest apelem do Cypryjczyków, aby kochali swój kraj i dbali o niego, a po trzecie, daje do zrozumienia obcokrajowcom, że na Cyprze jest wiele do kochania - objaśnił Savvas Perdios.

Nowe logo podkreśla różnorodność Cypru

Nowe logo podkreśla różnorodność Cypru

Ministerstwo Turystyki Cypru

- Myślę, że nasza strategia uczynienia z Cypru kierunku całorocznego wreszcie zaczyna się materializować. Po pandemii nie będziemy już tym samym krajem - zakończył minister.