Niemiecki rząd (nie) wie, jak rozwijać turystykę

Zrównoważona i konkurencyjna - tak w skrócie można określić przyszły kształt niemieckiej turystyki. Rząd przyjął strategię wyjścia z kryzysu, którą branża przyjęła z zadowoleniem, choć niektórzy jej przedstawiciele życzyliby sobie, by większy nacisk został położony też na segment wyjazdowy.

Publikacja: 14.07.2022 08:14

Niemiecki rząd (nie) wie, jak rozwijać turystykę

Foto: AFP, Valentine Chapuis

Niemcy mają nową strategię wyprowadzenie turystyki z kryzysu wywołanego przez koronawirusa. Dokument ma stanowić podwaliny pod nową strategię dla sektora, która jest z kolei częścią umowy koalicyjnej zawartej przy tworzeniu rządu Olafa Scholza, pisze niemiecki portal branży turystycznej Reisevor-9.

Zgodnie z założeniami, struktury, które przetrwały kryzys, mają zostać wzmocnione, jednocześnie trzeba poprawić konkurencyjność sektora i jego odporność na przyszłe kryzysy. Z drugiej strony chodzi o wsparcie branży przy osiąganiu celów neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju.

Te założenia mają być dalej rozwijane i to zarówno w obrębie samej turystyki, jak i innych sektorów, z którymi jest powiązania. W tym celu trzeba zaangażować do współpracy przedstawicieli różnych segmentów na poziomie krajowym, regionalnym i branżowym, a rząd widzi swoją rolę jako koordynatora tej kooperacji.

Czytaj więcej

Sprzedaż wyjazdów wakacyjnych u niemieckich agentów goni wyniki sprzed pandemii

Jednym z instrumentów dalszego rozwoju ma być narodowa platforma internetowa „Przyszłość turystyki” - by ją zbudować, powołano komitet nadzorujący, w skład którego weszli przedstawiciele resortów, których tematyka dotyczy. W porozumieniu z ekspertami rząd pod przewodnictwem koordynatorki ds. gospodarki morskiej i turystyki Claudii Müller opracuje program roboczy z konkretnymi wytycznymi. Każde z ministerstw ma dołożyć do tego swoją cegiełkę.

DRV (Deutscher ReiseVerband, odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) z zadowoleniem przyjmuje ogólne zasady określone w pierwszych dokumentach, ale jednocześnie podkreśla, że rząd jest bardzo nieprecyzyjny w odniesieniu do rozwiązań i środków działania. Na razie trudno określić, w jakim kierunku pójdzie rozwój, by móc to zrobić, trzeba zaczekać na więcej konkretów. DRV deklaruje swoją pomoc przy dalszych pracach.

W dokumencie tylko zdawkowo wspomina się o znaczeniu turystyki wyjazdowej, tymczasem celem rozwoju strategii narodowej powinno być stworzenie pełnego dokumentu i zakresu działań, by w pełni wykorzystać potencjał sektora. Zarówno rząd, jak i landy zdają się raczej koncentrować na segmencie przyjazdowym, a przecież ten wyjazdowy jest tak samo ważny, bo dwie trzecie Niemców podróżuje za granicę.

- Turystyka to nie tylko podróże po kraju, a strategia dla sektora musi ten fakt uwzględniać - mówi Norbert Fiebig, prezes DRV.

Czytaj więcej

FTI: Jeszcze nigdy biura podróży nie były tak potrzebne jak teraz

Poza podstawowymi kwestiami trzeba też mocniej wziąć pod uwagę sprawy dotyczące turystyki wyjazdowej, chodzi na przykład o przekraczanie granic czy rozwój kierunków turystycznych. W tym zakresie potrzebna jest większa współpraca między branżą a stroną rządową. Turystyka w wielu krajach należy do najważniejszych gałęzi gospodarki i to też trzeba uwzględnić przy tworzeniu strategii narodowej.

Niemcy mają nową strategię wyprowadzenie turystyki z kryzysu wywołanego przez koronawirusa. Dokument ma stanowić podwaliny pod nową strategię dla sektora, która jest z kolei częścią umowy koalicyjnej zawartej przy tworzeniu rządu Olafa Scholza, pisze niemiecki portal branży turystycznej Reisevor-9.

Zgodnie z założeniami, struktury, które przetrwały kryzys, mają zostać wzmocnione, jednocześnie trzeba poprawić konkurencyjność sektora i jego odporność na przyszłe kryzysy. Z drugiej strony chodzi o wsparcie branży przy osiąganiu celów neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju.

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Agenci turystyczni nie zawsze wiedzą, czego chcą ich klienci
Biura Podróży
Rząd: W ramach "tarczy prawnej" odroczenie spłaty TFZ o 12 miesięcy
Biura Podróży
Ranking globalnych agentów turystycznych. Booking pokonał Expedię
Biura Podróży
Grupa TUI spłaca długi z pandemii. Niemiecki rząd odzyskał kolejne 700 mln euro
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Polska Izba Turystyki: Dajmy bony turystyczne dzieciom z Ukrainy