Trendy w podróżach na 2023 rok? Wirtualnie, z małym bagażem i z biometrią

Ludzie będą podróżować z małymi bagażami, a zanim zarezerwują wyjazd, będą chcieli go wirtualnie wypróbować. To dwa z kilku trendów w turystyce, jakie nadejdą lub wzmocnią się w najbliższych latach – twierdzi Amadeus.

Publikacja: 19.11.2022 10:21

Ludzie bedą chcieli lepiej poznać cele podróży przed wyjazdem

Ludzie bedą chcieli lepiej poznać cele podróży przed wyjazdem

Foto: Adobe Stock

Amadeus, jeden z trzech globalnych systemów rezerwacyjnych stosowanych w turystyce, opublikował raport „Amadeus 2023 Travel Trends”, w którym przedstawił najważniejsze trendy, jakie zaznaczą się na rynku turystycznym w przyszłym roku. Na pierwszym miejscu wskazuje rewolucję technologiczną. – Kiedyś o wpływie technologii na podróże mówiło się w kontekście rozwiązań fizycznych, na przykład coraz większych i szybszych środków transportu – mówi wiceprezes ds. globalnego marketingu korporacyjnego, komunikacji i odpowiedzialności społecznej w Amadeusie Daniel Batchelor. Tymczasem przyszłość już jest i wygląda zupełnie inaczej. Ludzie chcą zmniejszyć swój wpływ na planetę, a na pierwszym miejscu stawiają relacje międzyludzkie i szersze kontakty społeczne. Technologia cyfrowa umożliwia nam realizację tych celów – dodaje.

Czytaj więcej

25 zapierających dech w piersiach miejsc na rok 2023 - „National Geographic” podał listę

Raport wskazuje na kilka znaczących zmian, jakie będziemy obserwować w sektorze turystyki w nadchodzących latach. Na pewno nie można pomijać rosnącego znaczenia technologii, która pozwoli ludziom przenosić się wirtualnie w różne części świata. To sprawi, że podróży będzie można „spróbować”, zanim się je kupi. Dzięki temu ludzie będą chętniej odkrywać świat, także w tej luksusowej wersji. To nie tylko śpiew przyszłości, ale prawdziwe plany dużych firm turystycznych. Na przykład Walt Disney planuje stworzyć w swoim parku rozrywki przejażdżkę, która będzie zawierała równoległe doświadczenie w wirtualnym świecie 3D, Seul chce uruchomić do 2023 roku platformę „Metaverse Seoul”, a linie Qatar Airways ogłosiły niedawno otwarcie Qverse, czyli miejsca, w którym przyszły podróżny będzie mógł zwiedzić, przejść i odprawić się na lotnisku Hamad w Dausze w asyście załogi pokładowej MetaHuman.

Kolejny trend to wykorzystanie danych biometrycznych. Skoro pasażer korzysta już z danych biometrycznych do odprawy lotniskowej, oddania bagażu i wejścia na pokład samolotu, te sposoby identyfikacji mogą być zastosowane na przykład do płacenia za posiłek w czasie lotu. W przyszłości porty lotnicze i operatorzy turystyczni zaoferują pasażerom całkowicie bezdotykowe i wygodne sposoby płacenia na wszystkich etapach podróży.

W najbliższych latach ludzie będą też jeździć z mniejszymi, a więc lżejszymi, bagażami. To pozwoli ograniczyć ich oddziaływanie na środowisko. Ma to być możliwe także dzięki temu, że na przykład hotele i ośrodki wypoczynkowe już teraz coraz częściej oferują wynajem sprzętu sportowego czy odzieży treningowej. Turyści są też bardziej gotowi niż kiedyś, kupować podstawowe produkty w miejscu docelowym, bo to pozwala im wesprzeć lokalne społeczności.

Amadeus twierdzi również, że w dalszym ciągu będziemy obserwować rozwój pracy zdalnej (workation) z dowolnego miejsca na świecie. Wiele krajów już teraz zachęca do przeprowadzenia się do nich choćby na kilka miesięcy. Z analizy platformy Nomadlist, która łączy ludzi z całego świata pracujących zdalnie, wynika, że obecnie najlepszymi miejscami do takiego życia są Lizbona i Bangkok.

Czytaj więcej

Hasło "prawdziwe słońce zamiast kaloryferów" działa. Hiszpania się zapełnia

Amadeus, jeden z trzech globalnych systemów rezerwacyjnych stosowanych w turystyce, opublikował raport „Amadeus 2023 Travel Trends”, w którym przedstawił najważniejsze trendy, jakie zaznaczą się na rynku turystycznym w przyszłym roku. Na pierwszym miejscu wskazuje rewolucję technologiczną. – Kiedyś o wpływie technologii na podróże mówiło się w kontekście rozwiązań fizycznych, na przykład coraz większych i szybszych środków transportu – mówi wiceprezes ds. globalnego marketingu korporacyjnego, komunikacji i odpowiedzialności społecznej w Amadeusie Daniel Batchelor. Tymczasem przyszłość już jest i wygląda zupełnie inaczej. Ludzie chcą zmniejszyć swój wpływ na planetę, a na pierwszym miejscu stawiają relacje międzyludzkie i szersze kontakty społeczne. Technologia cyfrowa umożliwia nam realizację tych celów – dodaje.

Linie Lotnicze
Incydent w powietrzu. Pilot: Nie lądujemy, bo pasażerowie nie zapięli pasów
Kolej
Egipcjanie pojadą pociągami dużych prędkości. Obsługę zapewni Deutsche Bahn
Popularne Trendy
Rusza weekend za pół ceny. Można zaoszczędzić 3 złote albo 3600 złotych
Biura Podróży
Traveldata: Wakacje w Grecji i Turcji drożeją najszybciej. W Bułgarii odwrotnie
Nowe Trendy
VisitBritain dopłaci biurom podróży do zagranicznych turystów