Niemiecka Centrala Turystyki: Turystów ciągnie do naszych miast, wykorzystamy to

Chęć zobaczenia niemieckich miast będzie najsilniejszym czynnikiem napędzającym niemiecką turystykę przyjazdową w 2024 roku – ocenia Niemiecka Centrala Turystyki. Przygotowuje pod ten trend kampanie promocyjne, by ruch turystyczny osiągnął poziom sprzed pandemii.

Publikacja: 27.01.2024 08:00

Kampanie promujące niemieckie miasta mają wzmóc ruch turystyczny do poziomu sprzed pandemii

Kampanie promujące niemieckie miasta mają wzmóc ruch turystyczny do poziomu sprzed pandemii

Foto: DZT, Francesco Carovillano

Według analizy przeprowadzonej przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) na podstawie badań międzynarodowych, Niemcy to wiodący cel podróży Europejczyków wywołanych chęcią zobaczenia miast i uczestniczenia w rozrywkach kulturalnych. Ten rodzaj turystyki ma potencjał, uważą DZT. Dlatego zamierza wykorzystać go w ożywianiu turystyki przyjazdowej w 2024 roku.

Turyści chcą odwiedzać niemieckie miasta

Niemiecka turystyka przyjazdowa wciąż się odbudowuje po pandemii. W zeszłym roku, do listopada, odnotowała 74,9 mln noclegów zagranicznych gości, co dało 89,6 procent wartości z roku 2019.

Czytaj więcej

Niemców ciągnie do Polski. „Trzy miliony to dobry wynik”

Zgodnie z danymi zebranymi do września 2023 roku, dziesięć najpopularniejszych, poza Berlinem, wśród turystów miast Niemiec, tak zwanych magic cities (Brema, Kolonia, Düsseldorf, Drezno, Frankfurt, Hamburg, Lipsk, Monachium, Norymberga, Stuttgart) osiągnęło 91,6-procentowy wynik powrotu turystów. Najczęściej miasta były celem podróżnych ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Holandii. Dalej plasowali się goście ze Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Francji, Danii i Polski.

Miasta wzmacniają turystykę wysokiej jakości

DZT przeprowadziła w 15 krajach europejskich i Izraelu badania stylu życia środowisk społecznych (tzw. milieus) w związku z ich podróżami do miast. Na wszystkich rynkach źródłowych 35 procent ankietowanych szczególnie zainteresowanych było city breakami i spędziło wakacje w Niemczech, kolejne 34 procent bardzo dobrze zna Niemcy jako cel podróży wakacyjnych, a 31 procent jest zaznajomiona z ofertą turystyczną Niemiec. Osoby zainteresowane city breakami są zazwyczaj młodsze i mają wykształcenie wyższe niż przeciętne. Grupy społeczne określone przez badaczy jako „intelektualiści”, „performerzy”, „kosmopolityczna awangarda” i „postępowi realiści” wykazują szczególną skłonność do podążania za nowymi trendami, z jakimi kojarzone są miasta.

Zostań dłużej w miastach i na wsi

Według analizy World Travel Monitor IPK International 2023, przeprowadzonej na zlecenie DZT w 27 krajach, 93 procent przyjeżdżających do Niemiec jest zainteresowanych połączeniem wycieczki do miasta z możliwością odpoczęcia blisko natury i podziwiania krajobrazów. 34 procent skupiłoby się na mieście, 21 procent na przyrodzie, a 37 procent na mieście i przyrodzie w równym stopniu. Dlatego DZT zachęca do przedłużenia pobytu w Niemczech przez zagranicznych turystów poprzez łączenie pobytu w mieście z wycieczkami po okolicy. Taka kampania przyczynia się – zdaniem DZT – do ochrony klimatu i środowiska naturalnego. Zwiększa też przychody z turystyki i pomaga rozproszyć ruch turystyczny na regiony wiejskie.

Czytaj więcej

Niemcy: Mamy dużo kultury i obiektów UNESCO i nie przestaniemy się nimi chwalić

Dodatkowe możliwości dzięki aplikacjom open data

Uruchomiony w połowie 2023 roku projekt „Knowledge Graph” otwiera nowe możliwości marketingowe - kilka międzynarodowych internetowych platform turystycznych już wykorzystuje gromadzone tam dane do przedstawiania miast i wykorzystywania ich bogatej oferty turystycznej. Poza marketingiem, open data tworzą podstawę technologiczną do usług wspieranych przez sztuczną inteligencję – dzięki nim można regulować natężenie ruchu turystycznego i optymalizować wykorzystanie transportu. A w dalszej konsekwencji zmniejszać negatywny wpływ turystów na klimat i środowisko naturalne przy jednoczesnym poprawianiu wrażeń gości z wizyty w „inteligentnym mieście” (ang. smart city).

Miasto przyszłości jako cel podróży

Centra miast przechodzą intensywne zmiany. Handel detaliczny, który przez długi czas w nich dominował, częściowo przeniósł się do internetu, a wiele gmin opracowuje innowacyjne i ekologiczne koncepcje transportu. Miasto przyszłości staje się coraz „inteligentniejsze”, a jego mieszkańcy łączą pracę zdalną z udziałem w wydarzeniach artystycznych i w społeczno-kulturalnych przestrzeniach spotkań. Miasto „harmonizuje z regionalną tożsamością otaczającego je regionu”.

Prowadzona na świecie kampania DZT „Niemcy - kraj sztuki i kultury" nawiązuje do tych trendów. Jej wątki opisane jako "Design.Kultura.Podróże", "Historia.Kultura.Podróże", "Wino.Kultura.Podróże" i "Muzyka.Kultura.Podróże" są przygotowane z myślą o gościach ze środowisk, dla których ważny jest styl życia zgodny z wyższymi wartościami i które są szczególnie zainteresowane odwiedzaniem miast w Niemczech. Prezentuje im oferty turystyczne, wyraźnie przemawiające do nich.

Czytaj więcej

Niemcy: Lokalne jest piękne. Wpadnij na kilka dni i się przekonaj
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Nowe Trendy
Ukraina planuje turystykę po wojnie. Na razie pokazuje odwagę swoich obywateli