Według analizy przeprowadzonej przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) na podstawie badań międzynarodowych, Niemcy to wiodący cel podróży Europejczyków wywołanych chęcią zobaczenia miast i uczestniczenia w rozrywkach kulturalnych. Ten rodzaj turystyki ma potencjał, uważą DZT. Dlatego zamierza wykorzystać go w ożywianiu turystyki przyjazdowej w 2024 roku.
Turyści chcą odwiedzać niemieckie miasta
Niemiecka
turystyka przyjazdowa wciąż się odbudowuje po pandemii. W zeszłym
roku, do listopada, odnotowała 74,9 mln noclegów zagranicznych
gości, co dało 89,6 procent wartości z roku 2019.
Czytaj więcej
W tym roku Polskę odwiedziło około trzech milionów Niemców, a być może nawet więcej. To oznacza, że wróciła sytuacja sprzed covidu – mówi dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie Konrad Guldon.
Zgodnie z danymi zebranymi do września 2023 roku, dziesięć najpopularniejszych, poza Berlinem, wśród turystów miast Niemiec, tak zwanych magic cities (Brema, Kolonia, Düsseldorf, Drezno, Frankfurt, Hamburg, Lipsk, Monachium, Norymberga, Stuttgart) osiągnęło 91,6-procentowy wynik powrotu turystów. Najczęściej miasta były celem podróżnych ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Holandii. Dalej plasowali się goście ze Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii, Austrii, Francji, Danii i Polski.
Miasta wzmacniają turystykę wysokiej jakości
DZT przeprowadziła w 15 krajach europejskich i Izraelu badania stylu życia środowisk społecznych (tzw. milieus) w związku z ich podróżami do miast. Na wszystkich rynkach źródłowych 35 procent ankietowanych szczególnie zainteresowanych było city breakami i spędziło wakacje w Niemczech, kolejne 34 procent bardzo dobrze zna Niemcy jako cel podróży wakacyjnych, a 31 procent jest zaznajomiona z ofertą turystyczną Niemiec. Osoby zainteresowane city breakami są zazwyczaj młodsze i mają wykształcenie wyższe niż przeciętne. Grupy społeczne określone przez badaczy jako „intelektualiści”, „performerzy”, „kosmopolityczna awangarda” i „postępowi realiści” wykazują szczególną skłonność do podążania za nowymi trendami, z jakimi kojarzone są miasta.