Aquapark reklamował się przekreślonym dzieckiem. „Nieetyczne i dyskryminujące”

Reklama „dnia dla dorosłych” Aquaparku Fala narusza ogólnie przyjęte normy etyczne i zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek - uznała Komisja Etyki Reklamy. To efekt skargi złożonej przez Rzeczniczkę Praw Dziecka. Decyzja jest prawomocna.

Publikacja: 15.04.2025 13:25

Aquapark reklamował się przekreślonym dzieckiem. „Nieetyczne i dyskryminujące”

Foto: Adobe Stock

W październiku zeszłego roku łódzki Aquapark Fala zamieścił na Facebook ogłoszenie o treści: „Fala tylko dla dorosłych. Dzień na basenie bez chlapania, dziecięcych pisków i kolejek na zjeżdżalnie? Tak! W sobotę, 19 października, w Aquaparku Fala mogą się bawić wyłącznie osoby pełnoletnie” - pisze biuro Rzecznika Praw Dziecka w komunikacie prasowym.

„Dzień dla dorosłych” promował plakat przedstawiający przekreślone płaczące dziecko w czerwonym okręgu przypominającym znak zakazu (znany z kodeksu ruchu drogowego) oraz hasła „Dzieciom wstęp wzbroniony” i „Fala tylko dla dorosłych”.

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak złożyła do Rady Reklamy skargę na Aquapark Fala.

„Tego rodzaju oferty nie służą dobru ogółu, jakim jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego, opartego na szacunku dla praw wszystkich, niezależnie od wieku, płci, wyznania, niepełnosprawności, orientacji i bliskiej mi idei partycypacji młodych ludzi w życiu społecznym, obywatelskim” - uzasadniała.

Czytaj więcej

Nowe prawa i obowiązki hotelarzy i ich gości w Grecji. Co się zmieniło?
Reklama
Reklama

Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z jej stanowiskiem.

„Skarżona reklama zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek. Wydarzenie promowane w sposób nieuzasadniony ogranicza dostęp dzieci do przestrzeni publicznej, co może stanowić naruszenie ich podstawowych uprawnień, w tym przywileju równego dostępu do usług rekreacyjnych. Nie bez znaczenia jest fakt, że wydarzenie miało miejsce w sobotę, czyli w czasie, który dla wielu rodzin jest jedyną okazją do wspólnego spędzania czasu. Ogranicza to możliwość korzystania z miejskiej infrastruktury przez rodziny z dziećmi w dogodnym dla nich terminie” - uznała komisja w uchwale z 29 stycznia 2025 roku.

Foto: Biuro Rzecznika Praw Dziecka

Brak szacunku względem najmłodszych

Ponadto użycie charakterystycznej symboliki (przekreślony wizerunek płaczącego dziecka) i jednoznacznych sformułowań („Dzieciom wstęp wzbroniony”) wzbudza negatywne emocje względem dzieci, godzi w ich godność i może przyczyniać się do społecznej marginalizacji. Forma reklamy przedstawiająca w negatywnym świetle dzieci i eksponująca ich wykluczenie prowadzi do normalizacji postaw umniejszających szacunkowi względem najmłodszych, a także ich rodziców i opiekunów - czytamy w komunikacie.

Naruszającym zakaz dyskryminacji jest, zdaniem zespołu orzekającego Komisji Etyki Reklamy, przekaz pejoratywnie generalizujący, a więc utrwalający i odwołujący się do negatywnych stereotypów dotyczących określonych grup. W omawianej sprawie tam, gdzie są dzieci, są także „piski, chlapanie i duże kolejki”, a rozpłakane dziecko na plakacie ma ten przekaz potwierdzić i utrwalić. Decyzja komisji jest prawomocna.

Komisja Etyki Reklamy zwróciła również uwagę, że reklamodawcą jest spółka miejska. Zdaniem komisji „tym bardziej nieodpowiednie jest dopuszczenie się wskazanej praktyki przez podmiot odpowiedzialny między innymi za świadczenie usług użyteczności publicznej. Podmiot taki powinien realizować swoje działania, mając na celu interes ogólny i dobro społeczne”.

Reklama
Reklama

W październiku zeszłego roku łódzki Aquapark Fala zamieścił na Facebook ogłoszenie o treści: „Fala tylko dla dorosłych. Dzień na basenie bez chlapania, dziecięcych pisków i kolejek na zjeżdżalnie? Tak! W sobotę, 19 października, w Aquaparku Fala mogą się bawić wyłącznie osoby pełnoletnie” - pisze biuro Rzecznika Praw Dziecka w komunikacie prasowym.

„Dzień dla dorosłych” promował plakat przedstawiający przekreślone płaczące dziecko w czerwonym okręgu przypominającym znak zakazu (znany z kodeksu ruchu drogowego) oraz hasła „Dzieciom wstęp wzbroniony” i „Fala tylko dla dorosłych”.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nowe Trendy
Pokolenia Z i X w podróży - co je różni? „Motywacja, podejście do planowania, styl”
Nowe Trendy
Hiszpania nie toleruje fałszywej troski o środowisko naturalne. "Greenwashing? To nie u nas"
Nowe Trendy
Polska ze 143 międzynarodowymi wydarzeniami w 2024 roku. 21. miejsce na świecie
Nowe Trendy
Badanie. Polscy turyści polują na okazje, ale nie są w tym biegli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama