Polacy porzucają wakacje w Polsce. Ostry zwrot w stronę zagranicznego all inclusive

Dane z wyszukiwarki Google pokazują wyraźną zmianę turystycznych zainteresowań Polaków – pierwszy raz kierunki zagraniczne prześcignęły krajowe. W wyszukiwaniach dominują Hiszpania, Włochy i Grecja. Ogromny skok notują zapytania o wyjazdy all inclusive.

Publikacja: 15.07.2025 15:15

W tym roku polscy turyści najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę Google frazę „Hiszpania"

W tym roku polscy turyści najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę Google frazę „Hiszpania"

Foto: Aleksander Kramarz

Analiza wyszukiwań w Google’u, obejmująca dane z maja 2024 roku i maja 2025 roku, wskazuje na odwrócenie dominującego w Polsce trendu podróżniczego.

W tym roku pierwszy raz przewagę w wyszukiwaniach zyskały wyjazdy zagraniczne – odpowiadają one za 51 procent wszystkich zapytań, podczas gdy krajowe za niecałe 49 procent. Jeszcze w 2024 roku proporcje wynosiły: 52 procent zapytań o wypoczynek w kraju i 48 procent za granicą.

Foto: Google

–  W tym roku widzimy wyraźną zmianę w zachowaniach użytkowników – pierwszy raz w wyszukiwaniach Google’a było więcej zapytań o wyjazdy zagraniczne niż o podróże krajowe – komentuje analityk ds. branży turystycznej w Google’u Jacek Bisiński, cytowany w komunikacie firmy.

–  Jeszcze w 2024 roku przewaga wypoczynku w Polsce nad wyjazdami zagranicznymi wynosiła 4 procent. W poprzednich latach ta tendencja utrzymywała się – w 2023 roku 53 procent zapytań dotyczyło wyjazdów w Polsce, a 47 procent poza jej granicami, z kolei w 2022 roku proporcje te wynosiły 55 procent i 45 procent. W latach pandemii (2020-2021), gdy ruch turystyczny był ograniczony, ponad 60 procent wyszukiwań dotyczyło lokalnych kierunków. Jeśli chodzi o liczbę i intensywność zapytań o podróże w Polsce, w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku wzrosły one nieznacznie, bo o 3 procent w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Choć zmienia się rozkład preferencji, ulubione kierunki Polaków pozostają właściwie te same – uzupełnia Bisiński.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nie kończy się dobra passa turystyki chorwackiej. Polacy ciągle w czołówce

Hiszpania wyprzedza Włochy

Największymi beneficjentami tej zmiany są Hiszpania, Włochy i Grecja – kierunki, które królują w urlopowych planach Polaków. Przy czym w tym roku na szczyt rankingu popularności wspięła się Hiszpania, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Włochy

Pierwszą dziesiątkę najczęściej wyszukiwanych kierunków uzupełniają Turcja, Chorwacja, Stany Zjednoczone, Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Czechy.

Jeśli chodzi o wyszukiwania stricto wakacyjne, dominowały Turcja, Chorwacja, Albania, Zanzibar, Tajlandia, Grecja, Malediwy, Madera, Cypr i Egipt.

Foto: Google

Barcelona najczęściej wyszukiwanym miastem

Podobnie jak w poprzednim roku najczęściej wyszukiwanymi miastami były Barcelona, Rzym i Paryż.

Reklama
Reklama

Poza podium, na czwartym miejscu uplasował się Londyn, a za nim znalazła się Praga, wyprzedzając Berlin na szóstej pozycji. Za siódmą Wenecją pierwszy raz pojawił się Dubaj, spychając na dziewiąte miejsce Hurghadę. Pierwszą dziesiątkę zamyka Wiedeń, na którego miejscu w poprzednim roku był Nowy Jork.

Czytaj więcej

Portugalska turystyka bije rekordy. Daje pracę i utrzymanie

Dalekie podróże? Do USA, ZEA i Tajlandii

Stany Zjednoczone pozostały najczęściej wyszukiwanym kierunkiem podróży dalekich i egzotycznych. Za nimi uplasowały się Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tajlandia, Japonia, Kanada, Indonezja, Australia, Polinezja Francuska, Meksyk i Chiny.

Biorąc pod uwagę frazy wskazujące na wyjazd typowo wakacyjny, w pierwszej trójce najczęstszych wyszukiwań Polaków znalazły Zanzibar, Tajlandia i Malediwy.

Pierwszy raz w pierwszej dziesiątce, na pozycji siódmej, znalazły się Seszele, które zanotowały wzrost aż o 37 procent, licząc rok do roku. Pozycje od czwartej do szóstej zajęły kolejno Oman, Dominikana i Mauritius, a za Seszelami uplasowały się Sri Lanka, Kenia i Bali.

Foto: Google

Reklama
Reklama

Polacy częściej szukają all inclusive

W tym roku znacznie wzrosła popularność formy wypoczynku all inclusive. Tylko w czerwcu 2025 roku liczba wyszukiwań tej frazy wzrosła o 35 procent, licząc rok do roku, co jasno wskazuje, że Polacy poszukują na wakacjach komfortu i bogatego pakietu udogodnień.

Najczęściej ofert all inclusive szukali w Grecji, Chorwacji i Turcji.

Czytaj więcej

Pokolenia Z i X w podróży - co je różni? „Motywacja, podejście do planowania, styl”

Na last minute najczęściej do Turcji, Egiptu i Grecji

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się zapytania o last minute. Polacy szukają takich ofert głównie poprzez touroperatorów i wyszukiwanie konkretnych miast wylotu, takich jak „z Warszawy” czy „z Poznania”, co pokazuje, że koncentrują się nie tylko na celu podróży, ale też na jej logistyce.

W rankingu najpopularniejszych krajów na podróż last minute prowadzą Turcja, Egipt i Grecja, a na kolejnych miejscach plasują się Hiszpania, Chorwacja, Albania, Tunezja, Bułgaria i Włochy.

Reklama
Reklama

W kategorii wysp największym zainteresowaniem cieszą się Madera, Zanzibar, Teneryfa, Sardynia i Wyspy Kanaryjskie. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce przypadły czterem wyspom greckim – Krecie, Zakintos, Korfu i Rodos – i włoskiej Sycylii.

Analiza wyszukiwań w Google’u, obejmująca dane z maja 2024 roku i maja 2025 roku, wskazuje na odwrócenie dominującego w Polsce trendu podróżniczego.

W tym roku pierwszy raz przewagę w wyszukiwaniach zyskały wyjazdy zagraniczne – odpowiadają one za 51 procent wszystkich zapytań, podczas gdy krajowe za niecałe 49 procent. Jeszcze w 2024 roku proporcje wynosiły: 52 procent zapytań o wypoczynek w kraju i 48 procent za granicą.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Popularny region turystyczny obciąży turystów opłatą. Potrzebuje pieniędzy na szlaki i toalety
Nowe Trendy
Światowa turystyka: Zadbajmy o równowagę, inaczej stracimy przychody i miejsca pracy
Nowe Trendy
Pokolenia Z i X w podróży - co je różni? „Motywacja, podejście do planowania, styl”
Nowe Trendy
Hiszpania nie toleruje fałszywej troski o środowisko naturalne. "Greenwashing? To nie u nas"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama