Analiza wyszukiwań w Google’u, obejmująca dane z maja 2024 roku i maja 2025 roku, wskazuje na odwrócenie dominującego w Polsce trendu podróżniczego.
W tym roku pierwszy raz przewagę w wyszukiwaniach zyskały wyjazdy zagraniczne – odpowiadają one za 51 procent wszystkich zapytań, podczas gdy krajowe za niecałe 49 procent. Jeszcze w 2024 roku proporcje wynosiły: 52 procent zapytań o wypoczynek w kraju i 48 procent za granicą.
– W tym roku widzimy wyraźną zmianę w zachowaniach użytkowników – pierwszy raz w wyszukiwaniach Google’a było więcej zapytań o wyjazdy zagraniczne niż o podróże krajowe – komentuje analityk ds. branży turystycznej w Google’u Jacek Bisiński, cytowany w komunikacie firmy.
– Jeszcze w 2024 roku przewaga wypoczynku w Polsce nad wyjazdami zagranicznymi wynosiła 4 procent. W poprzednich latach ta tendencja utrzymywała się – w 2023 roku 53 procent zapytań dotyczyło wyjazdów w Polsce, a 47 procent poza jej granicami, z kolei w 2022 roku proporcje te wynosiły 55 procent i 45 procent. W latach pandemii (2020-2021), gdy ruch turystyczny był ograniczony, ponad 60 procent wyszukiwań dotyczyło lokalnych kierunków. Jeśli chodzi o liczbę i intensywność zapytań o podróże w Polsce, w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku wzrosły one nieznacznie, bo o 3 procent w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Choć zmienia się rozkład preferencji, ulubione kierunki Polaków pozostają właściwie te same – uzupełnia Bisiński.