Rząd Malty: Turystyka filarem rozwoju kraju przez najbliższe 25 lat

Rząd Malty opublikował wstępne założenia dokumentu „Malta Vision 2050”, który określa kierunki rozwoju kraju w perspektywie najbliższych 25 lat. Strategiczną rolę w nakreślonej w nim wizji odgrywa turystyka.

Publikacja: 07.05.2025 16:01

Rząd Malty: Turystyka filarem rozwoju kraju przez najbliższe 25 lat

Foto: MTA

Nowa strategia rozwoju gospodarczego Malty koncentruje się na siedmiu sektorach: transporcie morskim i lotniczym, usługach finansowych, innowacyjnej produkcji (półprzewodniki, farmacja), rozrywce elektronicznej, budownictwie i turystyce - informuje w komunikacie warszawskie biuro Maltańskiej Organizacji Turystycznej (Malta Tourism Authority - MTA).

Do 2035 roku wartość tych kluczowych segmentów maltańskiej gospodarki ma wzrosnąć o ponad 150 procent, osiągając poziom 18 miliardów euro (obecnie wynosi około 7 miliardów euro).

Maltańska wizja ekonomicznego rozwoju, zakładająca zapewnienie „zdrowej jakości życia dla wszystkich”, ściśle łączy rozwój poszczególnych sektorów z turystyką.

W wypadku gospodarki żeglugowej rozwój nowych szlaków morskich ma przyczynić się do podwojenia wartości tego sektora do 2035 roku, co bezpośrednio przełoży się na wzrost znaczenia turystyki rejsowej.

Czytaj więcej

Z turystyki do dyplomacji. Były szef Maltańskiej Organizacji Turystycznej ambasadorem w Polsce

Maltańskie hotele będą zrównoważone

Znaczące zmiany mają zajść również w budownictwie. Dokument „Malta Vision 2050” zakłada, że sektor ten stanie się bardziej „smart” - skupiony na renowacjach oraz inwestycjach wertykalnych, i to wyłącznie w wyznaczonych strefach. Innymi słowy, rozwój infrastruktury hotelowej ma być zrównoważony. Dodatkowo kontynuowany będzie rozwój projektu „Green Malta”, którego celem jest stworzenie rozległej sieci terenów zielonych (lasów, parków) na Malcie i Gozo.

Ogromne zmiany obejmą również sektor lotniczy. W ciągu najbliższej dekady jego wartość ma wzrosnąć niemal czterokrotnie - z obecnych 700 milionów euro do 3,3 miliarda euro, co stanowi aż 9 procent PKB. Do tego dynamicznego rozwoju przyczyni się między innymi otwarcie nowych połączeń lotniczych z Ameryką Północną, Bliskim Wschodem i Azją. W wypadku ostatniego z tych regionów strategiczną rolę odegra polski LOT, który w kwietniu tego roku uruchomił bezpośrednie połączenia z Maltą.

Czytaj więcej

Wystartowały rejsy na śródziemnomorską wyspę - kolejna nowość w siatce LOT-u

Milion więcej turystów na Malcie

Szersze otwarcie Malty na świat oznacza również wzrost liczby zagranicznych turystów, przede wszystkim spoza Europy. Do 2035 roku ich liczba ma zwiększyć się o milion, osiągając poziom 4,5 miliona rocznie. Szacuje się, że w tym samym czasie średnie dzienne wydatki turysty na Malcie wzrosną o 50-90 procent. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi sektora MICE, turystyki luksusowej – całorocznej, z naciskiem na okres jesienno-zimowy.

Obecnie „Malta Vision 2050” jest w fazie konsultacji społecznych, które potrwają do 9 września. Ostateczna wersja dokumentu ma zostać opublikowana do końca bieżącego roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku Maltę odwiedziło 95 tysięcy turystów z Polski. Tym samym Polacy zajęli drugie miejsce wśród krajów europejskich - liczniejsi w tym czasie byli tylko Brytyjczycy.

Czytaj więcej

Malta: Mamy historyczny rekord turystów. Polacy przegonili Niemców

Nowa strategia rozwoju gospodarczego Malty koncentruje się na siedmiu sektorach: transporcie morskim i lotniczym, usługach finansowych, innowacyjnej produkcji (półprzewodniki, farmacja), rozrywce elektronicznej, budownictwie i turystyce - informuje w komunikacie warszawskie biuro Maltańskiej Organizacji Turystycznej (Malta Tourism Authority - MTA).

Do 2035 roku wartość tych kluczowych segmentów maltańskiej gospodarki ma wzrosnąć o ponad 150 procent, osiągając poziom 18 miliardów euro (obecnie wynosi około 7 miliardów euro).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Połowa zarządu organizacji promującej Amerykę zwolniona. Decyzja Białego Domu?
Nowe Trendy
Z Turystyką+ dowiesz się więcej o turystach w Polsce. Pierwszy raz dane z Bookinga i Airbnb
Nowe Trendy
Baleary bronią się przed „turystofobiczną retoryką”. Wzmocnią przedsiębiorców
Nowe Trendy
Turystyczny bojkot Ameryki. Przez politykę Donalda Trumpa rośnie ryzyko recesji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku