Rząd Malty: Turystyka filarem rozwoju kraju przez najbliższe 25 lat

Rząd Malty opublikował wstępne założenia dokumentu „Malta Vision 2050”, który określa kierunki rozwoju kraju w perspektywie najbliższych 25 lat. Strategiczną rolę w nakreślonej w nim wizji odgrywa turystyka.

Publikacja: 07.05.2025 16:01

Rząd Malty: Turystyka filarem rozwoju kraju przez najbliższe 25 lat

Foto: MTA

Nowa strategia rozwoju gospodarczego Malty koncentruje się na siedmiu sektorach: transporcie morskim i lotniczym, usługach finansowych, innowacyjnej produkcji (półprzewodniki, farmacja), rozrywce elektronicznej, budownictwie i turystyce - informuje w komunikacie warszawskie biuro Maltańskiej Organizacji Turystycznej (Malta Tourism Authority - MTA).

Do 2035 roku wartość tych kluczowych segmentów maltańskiej gospodarki ma wzrosnąć o ponad 150 procent, osiągając poziom 18 miliardów euro (obecnie wynosi około 7 miliardów euro).

Maltańska wizja ekonomicznego rozwoju, zakładająca zapewnienie „zdrowej jakości życia dla wszystkich”, ściśle łączy rozwój poszczególnych sektorów z turystyką.

W wypadku gospodarki żeglugowej rozwój nowych szlaków morskich ma przyczynić się do podwojenia wartości tego sektora do 2035 roku, co bezpośrednio przełoży się na wzrost znaczenia turystyki rejsowej.

Czytaj więcej

Z turystyki do dyplomacji. Były szef Maltańskiej Organizacji Turystycznej ambasadorem w Polsce

Maltańskie hotele będą zrównoważone

Znaczące zmiany mają zajść również w budownictwie. Dokument „Malta Vision 2050” zakłada, że sektor ten stanie się bardziej „smart” - skupiony na renowacjach oraz inwestycjach wertykalnych, i to wyłącznie w wyznaczonych strefach. Innymi słowy, rozwój infrastruktury hotelowej ma być zrównoważony. Dodatkowo kontynuowany będzie rozwój projektu „Green Malta”, którego celem jest stworzenie rozległej sieci terenów zielonych (lasów, parków) na Malcie i Gozo.

Ogromne zmiany obejmą również sektor lotniczy. W ciągu najbliższej dekady jego wartość ma wzrosnąć niemal czterokrotnie - z obecnych 700 milionów euro do 3,3 miliarda euro, co stanowi aż 9 procent PKB. Do tego dynamicznego rozwoju przyczyni się między innymi otwarcie nowych połączeń lotniczych z Ameryką Północną, Bliskim Wschodem i Azją. W wypadku ostatniego z tych regionów strategiczną rolę odegra polski LOT, który w kwietniu tego roku uruchomił bezpośrednie połączenia z Maltą.

Czytaj więcej

Wystartowały rejsy na śródziemnomorską wyspę - kolejna nowość w siatce LOT-u

Milion więcej turystów na Malcie

Szersze otwarcie Malty na świat oznacza również wzrost liczby zagranicznych turystów, przede wszystkim spoza Europy. Do 2035 roku ich liczba ma zwiększyć się o milion, osiągając poziom 4,5 miliona rocznie. Szacuje się, że w tym samym czasie średnie dzienne wydatki turysty na Malcie wzrosną o 50-90 procent. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi sektora MICE, turystyki luksusowej – całorocznej, z naciskiem na okres jesienno-zimowy.

Obecnie „Malta Vision 2050” jest w fazie konsultacji społecznych, które potrwają do 9 września. Ostateczna wersja dokumentu ma zostać opublikowana do końca bieżącego roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku Maltę odwiedziło 95 tysięcy turystów z Polski. Tym samym Polacy zajęli drugie miejsce wśród krajów europejskich - liczniejsi w tym czasie byli tylko Brytyjczycy.

Czytaj więcej

Malta: Mamy historyczny rekord turystów. Polacy przegonili Niemców

Nowa strategia rozwoju gospodarczego Malty koncentruje się na siedmiu sektorach: transporcie morskim i lotniczym, usługach finansowych, innowacyjnej produkcji (półprzewodniki, farmacja), rozrywce elektronicznej, budownictwie i turystyce - informuje w komunikacie warszawskie biuro Maltańskiej Organizacji Turystycznej (Malta Tourism Authority - MTA).

Do 2035 roku wartość tych kluczowych segmentów maltańskiej gospodarki ma wzrosnąć o ponad 150 procent, osiągając poziom 18 miliardów euro (obecnie wynosi około 7 miliardów euro).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Kampania promocyjna Poznania w Holandii. 1,3 miliona wyświetleń reklam w dwa tygodnie
Nowe Trendy
"Hiszpania bez plaż, to jak Disneyland bez Myszki Miki. Ale teraz zapraszamy na wieś"
Nowe Trendy
Połowa zarządu organizacji promującej Amerykę zwolniona. Decyzja Białego Domu?
Nowe Trendy
Z Turystyką+ dowiesz się więcej o turystach w Polsce. Pierwszy raz dane z Bookinga i Airbnb
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem