Przyszły rok będzie rokiem rejsów morskich. Ceny niskie, chętnych coraz więcej

Rok 2024 będzie czasem rejsów wycieczkowych, twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. Powód dużego zainteresowania to niższe ceny w porównaniu z wakacjami na lądzie - donosi agencja Reutera.

Publikacja: 07.12.2023 01:11

Przyszły rok będzie rokiem rejsów morskich. Ceny niskie, chętnych coraz więcej

Foto: Adobe Stock

Rejsy wycieczkowe budzą zainteresowanie turystów o małych i dużych budżetach. Wyjazdy te są bowiem tańsze niż podobne wakacje na lądzie - twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. To sprawia, że obłożenie statków zaczyna dochodzić do wartości notowanych przed pandemią, co w konsekwencji przełoży się na podwyżkę stawek w nadchodzących miesiącach.

– Rynek jest wyjątkowo mocny, szczególnie w segmencie luksusowym – mówi Bob Levinstein, prezes porównywarki cenowej Cruise Compete.

Czytaj więcej

Armator radzi: Kupujcie rejsy wycieczkowe, bo drożeją... bilety lotnicze

Z kolei Patrick Scholes, analityk z firmy Truist Securities, twierdzi, że chociaż część podróżnych anulowało lub przesunęło wyjazdy na Bliski Wschód, rezerwacje na rejsy nadal spływają i to w rekordowych ilościach.

Zanim doszło do ataku Hamasu na Izrael, a więc do 7 października, rynek notował wzrost sprzedaży wobec 2019 roku na 2024 rok na poziomie około 25 procent. Według Scholesa tylko w listopadzie rezerwacji było więcej o około 20 procent niż w tym samym czasie w 2019 roku.

W podobnym tonie wypowiada się prezes Caribbean Group, Jason Liberty, który w czasie październikowej prezentacji wyników finansowych i rozmowy z analitykami, podkreślał, że popyt na rejsy realizowane w 2024 roku cały czas przyspiesza, a rezerwacji jest więcej niż przed pandemią.

Szacunki mówią, że w przyszłym roku w podróż statkiem wybierze się około 35,7 miliona pasażerów – w tym roku będzie ich 31,5 miliona, co oznacza wzrost o 6 procent wobec 2019 roku. Takie wyliczenia przedstawiło Międzynarodowe Stowarzyszenie Operatorów Linii Wycieczkowych. Royal Caribbean poinformował inwestorów, że dwie trzecie klientów, którzy wybrali się na rejs w trzecim kwartale tego roku, było na takim wypoczynku po raz pierwszy lub po raz pierwszy korzystało z oferty armatora. Podwoiła się także liczba klientów powracających. Także mniejsi organizatorzy notują dobre wyniki. Przykładem może być luksusowa linia SeaDream Yacht Club z siedzibą w Oslo, która nie tylko potwierdza, że sprzedaż na przyszły rok, ale i kolejny, idzie świetnie – jak mówi prezes Atle Brynestad, operator udostępnił już program na jesień 2026 roku.

Dobry poziom rezerwacji notują również agenci specjalizujący się w sprzedaży rejsów wycieczkowych. Jak mówi Kari Dillon z biura agencyjnego Marvelous Mouse Travels, część osób korzysta z krótszych rejsów – cztero- lub pięciodniowych rozpoczynających się w portach na Florydzie. Jest to związane także z rozwojem pracy zdalnej – ludzie chętniej wyskakują na takie krótkie wypady, żeby odpocząć. Inny amerykański agent, Intele Travel, twierdzi, że sprzedaż na przyszły rok jest o około 70 procent wyższa niż w tym samym czasie w 2019 roku.

Czytaj więcej

Rejs po Karaibach lub na Antarktydę z Booking.com? To już możliwe

Segmentem rejsów wycieczkowych interesuje się coraz więcej firm, a Booking.com wprowadził w listopadzie ich ofertę do sprzedaży. - Klienci wycieczkowców są lojalni, a dane pokazują, że większość osób, które była na rejsie, zamierza wybrać się na niego ponownie – mówił Ben Harrell, dyrektor zarządzających w amerykańskim oddziale Booking.com.

Hamulcem w rozwoju segmentu są braki w dostępności miejsc. Prezes Carnival, Josh Weinstein, tłumaczył we wrześniu, że poziom sprzedaży na 2024 rok będzie malał z tego powodu i to pomimo powiększenia przez armatora programu o 5 procent wobec zeszłego roku.

Rejsy wycieczkowe budzą zainteresowanie turystów o małych i dużych budżetach. Wyjazdy te są bowiem tańsze niż podobne wakacje na lądzie - twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. To sprawia, że obłożenie statków zaczyna dochodzić do wartości notowanych przed pandemią, co w konsekwencji przełoży się na podwyżkę stawek w nadchodzących miesiącach.

– Rynek jest wyjątkowo mocny, szczególnie w segmencie luksusowym – mówi Bob Levinstein, prezes porównywarki cenowej Cruise Compete.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Popularne Trendy
Polacy coraz chętniej jeżdżą nad Balaton. Są tam liderem wzrostu
Popularne Trendy
Grecka turystyka stoi przed ważną decyzją – jak działać, żeby utrzymać sukces?
Popularne Trendy
Znani sportowcy promowali polską turystykę. "Setki milionów wyświetleń"
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Popularne Trendy
Polska Organizacja Turystyczna promowała polską turystykę w Ameryce
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont