Przyszły rok będzie rokiem rejsów morskich. Ceny niskie, chętnych coraz więcej

Rok 2024 będzie czasem rejsów wycieczkowych, twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. Powód dużego zainteresowania to niższe ceny w porównaniu z wakacjami na lądzie - donosi agencja Reutera.

Publikacja: 07.12.2023 01:11

Przyszły rok będzie rokiem rejsów morskich. Ceny niskie, chętnych coraz więcej

Foto: Adobe Stock

Rejsy wycieczkowe budzą zainteresowanie turystów o małych i dużych budżetach. Wyjazdy te są bowiem tańsze niż podobne wakacje na lądzie - twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. To sprawia, że obłożenie statków zaczyna dochodzić do wartości notowanych przed pandemią, co w konsekwencji przełoży się na podwyżkę stawek w nadchodzących miesiącach.

– Rynek jest wyjątkowo mocny, szczególnie w segmencie luksusowym – mówi Bob Levinstein, prezes porównywarki cenowej Cruise Compete.

Czytaj więcej

Armator radzi: Kupujcie rejsy wycieczkowe, bo drożeją... bilety lotnicze

Z kolei Patrick Scholes, analityk z firmy Truist Securities, twierdzi, że chociaż część podróżnych anulowało lub przesunęło wyjazdy na Bliski Wschód, rezerwacje na rejsy nadal spływają i to w rekordowych ilościach.

Zanim doszło do ataku Hamasu na Izrael, a więc do 7 października, rynek notował wzrost sprzedaży wobec 2019 roku na 2024 rok na poziomie około 25 procent. Według Scholesa tylko w listopadzie rezerwacji było więcej o około 20 procent niż w tym samym czasie w 2019 roku.

W podobnym tonie wypowiada się prezes Caribbean Group, Jason Liberty, który w czasie październikowej prezentacji wyników finansowych i rozmowy z analitykami, podkreślał, że popyt na rejsy realizowane w 2024 roku cały czas przyspiesza, a rezerwacji jest więcej niż przed pandemią.

Szacunki mówią, że w przyszłym roku w podróż statkiem wybierze się około 35,7 miliona pasażerów – w tym roku będzie ich 31,5 miliona, co oznacza wzrost o 6 procent wobec 2019 roku. Takie wyliczenia przedstawiło Międzynarodowe Stowarzyszenie Operatorów Linii Wycieczkowych. Royal Caribbean poinformował inwestorów, że dwie trzecie klientów, którzy wybrali się na rejs w trzecim kwartale tego roku, było na takim wypoczynku po raz pierwszy lub po raz pierwszy korzystało z oferty armatora. Podwoiła się także liczba klientów powracających. Także mniejsi organizatorzy notują dobre wyniki. Przykładem może być luksusowa linia SeaDream Yacht Club z siedzibą w Oslo, która nie tylko potwierdza, że sprzedaż na przyszły rok, ale i kolejny, idzie świetnie – jak mówi prezes Atle Brynestad, operator udostępnił już program na jesień 2026 roku.

Dobry poziom rezerwacji notują również agenci specjalizujący się w sprzedaży rejsów wycieczkowych. Jak mówi Kari Dillon z biura agencyjnego Marvelous Mouse Travels, część osób korzysta z krótszych rejsów – cztero- lub pięciodniowych rozpoczynających się w portach na Florydzie. Jest to związane także z rozwojem pracy zdalnej – ludzie chętniej wyskakują na takie krótkie wypady, żeby odpocząć. Inny amerykański agent, Intele Travel, twierdzi, że sprzedaż na przyszły rok jest o około 70 procent wyższa niż w tym samym czasie w 2019 roku.

Czytaj więcej

Rejs po Karaibach lub na Antarktydę z Booking.com? To już możliwe

Segmentem rejsów wycieczkowych interesuje się coraz więcej firm, a Booking.com wprowadził w listopadzie ich ofertę do sprzedaży. - Klienci wycieczkowców są lojalni, a dane pokazują, że większość osób, które była na rejsie, zamierza wybrać się na niego ponownie – mówił Ben Harrell, dyrektor zarządzających w amerykańskim oddziale Booking.com.

Hamulcem w rozwoju segmentu są braki w dostępności miejsc. Prezes Carnival, Josh Weinstein, tłumaczył we wrześniu, że poziom sprzedaży na 2024 rok będzie malał z tego powodu i to pomimo powiększenia przez armatora programu o 5 procent wobec zeszłego roku.

Rejsy wycieczkowe budzą zainteresowanie turystów o małych i dużych budżetach. Wyjazdy te są bowiem tańsze niż podobne wakacje na lądzie - twierdzą amerykańscy organizatorzy i agenci. To sprawia, że obłożenie statków zaczyna dochodzić do wartości notowanych przed pandemią, co w konsekwencji przełoży się na podwyżkę stawek w nadchodzących miesiącach.

– Rynek jest wyjątkowo mocny, szczególnie w segmencie luksusowym – mówi Bob Levinstein, prezes porównywarki cenowej Cruise Compete.

Pozostało 87% artykułu
Popularne Trendy
Turystyka kulturowa i piłka nożna wypromują "Niemcy – kraj kultury i sztuki”
Popularne Trendy
Spot kampanii promocyjnej „Wrocław miasto przygody” nagrodzony
Popularne Trendy
Małgorzata Wilk-Grzywna wiceprezesem Polskiej Organizacji Turystycznej
Popularne Trendy
Grecja - prawie 5 milionów turystów więcej. Atakują Niemcy, rezygnują Rosjanie
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Popularne Trendy
20 milionów turystów w Małopolsce. „Magiczny próg” przekroczony
Popularne Trendy
Małgorzata Wilk-Grzywna kandydatką na wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej