W tym roku wkład turystyki do światowej gospodarki będzie większy o 12,1 procent w porównaniu z 2023 rokiem (o 7,5 procent względem 2019 roku) i wyniesie rekordowe 11,1 biliona dolarów, co stanowi 10 procent globalnego PKB - głosi najnowszy raport Economic Impact Trends Report przygotowany przez Światową Radę Podróży i Turystyki (World Travel & Tourism Council - WTTC). To oznacza, że z 10 wydanych dolarów jeden zostanie przeznaczony na podróże.
W 2023 roku najpotężniejszym rynkiem turystycznym na świecie były Stany Zjednoczone. Udział turystyki w PKB tego kraju wyniósł niemal 2,36 biliona dolarów.
Na drugim miejscu znalazły się Chiny z prawie dwukrotnie gorszym wynikiem 1,3 biliona dolarów. Autorzy podkreślają jednak, że to „imponujące odbicie”, osiągnięte pomimo późnego otwarcia dla turystyki chińskich granic po pandemii.
Trzecie miejsce zajęły Niemcy, którym turystyka przyniosła 487,6 miliarda dolarów. Z piątego miejsca w 2022 roku na czwarte awansowała Japonia z wynikiem 297 miliardów dolarów. Pierwszą piątkę zamyka Wielka Brytania - turystyka zasiliła gospodarkę tego kraju 295,2 miliarda dolarów.
Do pierwszej dziesiątki weszły jeszcze: Francja - najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie (264,7 miliarda dolarów), Meksyk (261,6 miliarda dolarów), Indie (231,6 miliarda dolarów, awans z 10. miejsca na ósme), Włochy (231,3 miliarda dolarów) i Hiszpania (227,9 miliarda dolarów).