Raport. Jeden z 10 dolarów wydanych na świecie idzie na podróże

W tym roku turystyka przyniesie światowej gospodarce rekordowe 11,1 biliona dolarów - wynika z najnowszego raportu Światowej Rady Podróży i Turystyki.

Publikacja: 11.09.2024 09:01

Raport. Jeden z 10 dolarów wydanych na świecie idzie na podróże

Foto: Getty Images via AFP, Bruce Bennett

W tym roku wkład turystyki do światowej gospodarki będzie większy o 12,1 procent w porównaniu z 2023 rokiem (o 7,5 procent względem 2019 roku) i wyniesie rekordowe 11,1 biliona dolarów, co stanowi 10 procent globalnego PKB - głosi najnowszy raport Economic Impact Trends Report przygotowany przez Światową Radę Podróży i Turystyki (World Travel & Tourism Council - WTTC). To oznacza, że z 10 wydanych dolarów jeden zostanie przeznaczony na podróże.

W 2023 roku najpotężniejszym rynkiem turystycznym na świecie były Stany Zjednoczone. Udział turystyki w PKB tego kraju wyniósł niemal 2,36 biliona dolarów.

Na drugim miejscu znalazły się Chiny z prawie dwukrotnie gorszym wynikiem 1,3 biliona dolarów. Autorzy podkreślają jednak, że to „imponujące odbicie”, osiągnięte pomimo późnego otwarcia dla turystyki chińskich granic po pandemii.

Trzecie miejsce zajęły Niemcy, którym turystyka przyniosła 487,6 miliarda dolarów. Z piątego miejsca w 2022 roku na czwarte awansowała Japonia z wynikiem 297 miliardów dolarów. Pierwszą piątkę zamyka Wielka Brytania - turystyka zasiliła gospodarkę tego kraju 295,2 miliarda dolarów.

Do pierwszej dziesiątki weszły jeszcze: Francja - najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie (264,7 miliarda dolarów), Meksyk (261,6 miliarda dolarów), Indie (231,6 miliarda dolarów, awans z 10. miejsca na ósme), Włochy (231,3 miliarda dolarów) i Hiszpania (227,9 miliarda dolarów).

Czytaj więcej

Protesty w Hiszpanii nie odstraszają turystów. Przyjeżdża ich coraz więcej

Chiny przejmą rolę lidera w turystyce, przegonią Stany Zjednoczone

WTTC przewiduje, że w ciągu następnej dekady największym rynkiem podróży na świecie staną się Chiny, Indie awansują zaś na czwartą pozycję. Zmiany te ilustrują „dynamiczną naturę globalnego sektora podróży i turystyki, w którym rynki wschodzące zyskują na znaczeniu, a tradycyjne potęgi utrzymują swoje pozycje”.

- Oczywistym jest, że podróże i turystyka nie tylko wracają na właściwe tory, ale także osiągają bezprecedensowy wzrost - mówi dyrektor generalna WTTC Julia Simpson, cytowana w komunikacie organizacji.

- Będziemy nadal priorytetowo traktować zrównoważony rozwój i inkluzywność, zapewniając, że ten wzrost przyniesie korzyści wszystkim i ochroni naszą planetę dla przyszłych pokoleń. Odporność sektora i potencjał innowacji nadal nas napędzają - dodaje.

W 2023 roku największy, licząc rok do roku, wzrost wkładu turystyki do PKB miał miejsce w Chinach - wyniósł on 135,8 procent względem 2022 roku.

Czytaj więcej

Wielka Brytania nie odzyskała turystów sprzed covidu. Straty idą w miliardy funtów

W tym roku w skali globalnej wydatki turystów międzynarodowych mają wzrosnąć w porównaniu z 2019 rokiem o prawie 16 procent do 1,9 biliona dolarów, podczas gdy turyści krajowi wydadzą więcej niż kiedykolwiek, to znaczy 5,4 biliona dolarów, czyli o 10,3 procent więcej.

Według raportu na wzroście wydatków na podróże skorzystają przede wszystkim Arabia Saudyjska (plus 91,3 procent względem 2019 roku), Turcja (plus 38,2 procent), Kenia (plus 33,3 procent), Kolumbia (plus 29,1 procent) i Egipt (plus 22,9 procent).

- Pomimo zeszłorocznych obaw, że wejdziemy w globalną recesję i wysoką inflację, w tym roku patrzymy na podróże i turystykę jak na potężny sektor globalnej gospodarki – mówi agencji Reutera Julia Simpson.

Branża turystyczna angażuje się w zrównoważony rozwój

Raport wskazuje również kraje, które odnotowują najwyższe roczne wskaźniki wzrostu wkładu podróży i turystyki do PKB. W 2023 r. Chiny przewodziły z imponującym rocznym wskaźnikiem wzrostu wynoszącym 135,8 procent. Inne kraje azjatyckie, w tym Hongkong, Malezja i Filipiny, wykazały silne ożywienie po zniesieniu ograniczeń w podróżowaniu.

WTTC podkreśla też w raporcie zaangażowanie branży turystycznej w zrównoważony rozwój, zwracając uwagę na udane oddzielenie wzrostu gospodarczego od emisji gazów cieplarnianych. I wskazuje, że to właśnie w turystyce rosną możliwości pracy i awansu dla kobiet, młodych ludzi i zmarginalizowanych społeczności. Oczekuje się, że postęp technologiczny, szczególnie w zakresie sztucznej inteligencji (AI), poprawi jakość podróży i napędzi ich rozwój.

Turystyka wciąż potrzebuje pracowników

W tym roku turystyka zapewni rekordowe 348 milionów miejsc pracy, a to 13,6 miliona więcej niż w 2019 roku. Branża nadal zatrudnia pracowników, aby obsadzić stanowiska w szybko rozwijającej się gałęzi gospodarki.

Według U.S. Travel Association w Stanach Zjednoczonych jest obecnie milion wakatów w branży rozrywkowej i hotelarskiej. W 2023 roku pracowało w niej 27 milionów ludzi.

Czytaj więcej

Jeszcze nigdy nie było tak dużo turystów w Turcji. 60 milionów w zasięgu ręki

10 krajów według przychodów z podróży i turystyki w 2023 roku według raportu WTTC

1. Stany Zjednoczone, 2,36 biliona dolarów

2. Chiny,1,3 biliona dolarów

3. Niemcy, 487,6 miliarda dolarów

4. Japonia, 297 miliardów dolarów

5. Wielka Brytania, 295,2 miliarda dolarów

6. Francja, 264,7 miliarda dolarów

7. Meksyk, 261,6 miliarda dolarów

8. Indie, 231,6 miliarda dolarów

W tym roku wkład turystyki do światowej gospodarki będzie większy o 12,1 procent w porównaniu z 2023 rokiem (o 7,5 procent względem 2019 roku) i wyniesie rekordowe 11,1 biliona dolarów, co stanowi 10 procent globalnego PKB - głosi najnowszy raport Economic Impact Trends Report przygotowany przez Światową Radę Podróży i Turystyki (World Travel & Tourism Council - WTTC). To oznacza, że z 10 wydanych dolarów jeden zostanie przeznaczony na podróże.

W 2023 roku najpotężniejszym rynkiem turystycznym na świecie były Stany Zjednoczone. Udział turystyki w PKB tego kraju wyniósł niemal 2,36 biliona dolarów.

Pozostało 90% artykułu
Popularne Trendy
Patrzenie w gwiazdy, wyprawy na rakietach śnieżnych, morsowanie - Styria czeka na Polaków
Popularne Trendy
Polska budzi zainteresowanie turystów. Przyjeżdżają i chętnie u nas nocują
Popularne Trendy
Nitras: Turystyczna wizyta na Dolnym Śląsku to patriotyczny obowiązek
Popularne Trendy
Rainbow: Polska turystyka zasługuje na duże targi. A my chcemy być ich częścią
Popularne Trendy
Trzy dni święta turystyki w Poznaniu - trzy Salony, pięciuset wystawców