Rośnie skłonność Europejczyków do podróżowania. Ale nie Polaków

Trzy czwarte Europejczyków planuje podróż między październikiem tego roku a marcem przyszłego. O ile średnia gotowość do wyjazdów rośnie, o tyle w Polsce entuzjazm dla opuszczania miejsc zamieszkania nieco osłabł - wynika z badania Europejskiej Komisji Podróży.

Publikacja: 30.10.2024 09:49

Francja to po Hiszpanii drugi deklarowany cel podróży Europejczyków

Francja to po Hiszpanii drugi deklarowany cel podróży Europejczyków

Foto: AFP, Bertrand Guay

Jeśli spojrzeć na poszczególne kraje, to przewodzi Wielka Brytania, skąd w podróż chce się wybrać 84 procent respondentów, o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znaleźli się Niemcy, z których 79 procent mówi, że wyjedzie. To o 16 punktów procentowych więcej niż przed rokiem. Trzeci są Francuzi – 78 procent zapowiada podróż, ich liczba wzrosła rok do roku o 15 punktów procentowych.

Czytaj więcej

Polska atrakcyjna na święta dla turystów. Kraków wygrywa z europejskimi stolicami

- Wyniki wskazują na dużą gotowość Europejczyków do podróżowania – komentuje cytowany w podsumowaniu badania prezes ETC Miguel Sanz. I wskazuje, że coraz więcej ludzi chce odkrywać nowe, mniej znane miejsca. To pozwala promować odpowiedzialną turystykę, wspierać lokalną gospodarkę i zachowywać dziedzictwo kulturowe.

Hiszpania, Francja i Włochy – to najczęstszy cel podróży Europejczyków

Największą gotowość do wyjazdów widać wśród osób w średnim wieku, czyli mających 35-44 lata. Pozytywnie na pytanie o plany podróżnicze odpowiedziało 78 procent osób z tej grupy (wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem o 7 punktów procentowych). W grupie 25-34 lata gotowość w tym względzie deklaruje 75 procent pytanych, czyli o 9 punktów procentowych więcej niż przed rokiem. Wśród osób w wieku 18-24 lata, taki zamiar wykazało 64 procent osób (+8 punktów procentowych). Młodsi ludzie są zainteresowani zarówno wyjazdami do dużych miast, jak i wypoczynkiem na plaży.

Na wycieczkę poza sezonem wyruszają również starsi – wśród osób od 55 roku życia o takich planach mówi 75 procent pytanych (+4 punktów procentowych). Niemal połowa z nich, bo 45 procent, chce wyjechać na dłużej niż tydzień, a do zmiany otoczenia popycha ich chęć poznawania kultury i dziedzictwa narodowego, ale też spędzanie czasu na łonie natury. W tej grupie najlepiej sprawdzają się miejsca, w których infrastruktura turystyczna jest dobrze rozwinięta.

Nadal na szczycie listy najpopularniejszych kierunków znajdują się Hiszpania i Francja – wybiera je 7 procent respondentów. Na kolejnych pozycjach znalazły się Włochy (6 procent), a dalej Niemcy, Austria i Grecja (5 procent).

Czytaj więcej

Hiszpania będzie najliczniej odwiedzanym przez turystów krajem na świecie

Raport pierwszy raz ujawnia, jakie miejsca Europejczycy chcą odwiedzać w wybranych przez siebie krajach. Okazuje się, że 51 procent jest zainteresowanych mniej znanymi miejscami, czego powodem jest prawdopodobnie chęć ucieczki od tłumów. Konkretnie, 38 procent szuka mniej turystycznych lokalizacji, podczas gdy 18 procent planuje zwiedzać odległe, „nowe” miejsca, gdzie infrastruktura turystyczna jest mało rozwinięta.

Ta tendencja najbardziej widoczna jest wśród młodszych pokoleń – co ciekawe, Polacy przewodzą trendowi, z utartych szlaków schodzi 50 procent naszych podróżników, 45 procent Hiszpanów i 44 procent Holendrów.

Respondenci przy wyjazdach jesienno-zimowych mniej martwią się o koszty. Co prawda budżet nadal jest ważny, ale wśród 19 procent pytanych, co oznacza spadek o 3 procent rok do roku. Najczęściej Europejczyk na wyjazd przeznacza od 500 do 1000 euro na osobę. Taką deklarację złożyło 27 procent. Prawie tyle samo, bo 26 procent, jest gotowych wydać między 1500 a 2500 euro (o 3 procent więcej).

Jednak 15 procent ankietowych martwi się o swoją sytuację finansową i to mimo spadku cen wyjazdów i wyhamowania inflacji.

Co martwi turystę z Europy?

Wśród innych obaw wymienianych przez respondentów, które mogą wpłynąć na decyzję o podróży, są wojna w Ukrainie (13 procent) i napięcia na Bliskim Wschodzie (9 procent). O 4 procent spadł natomiast odsetek osób, które boją się ekstremalnych zjawisk pogodowych – obecnie wskazuje na nie 10 procent.

Ponadto 9 procent martwi się potencjalnymi zakłóceniami w podróżach z powodu strajków lub braków kadrowych, a kolejne 9 procent jest zaniepokojonych nadmierną turystyką w wybranych miejscach docelowych.

Wybierając miejsce na wypoczynek, 18 procent Europejczyków bierze pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo, na drugim miejscu plasują się stabilne warunki pogodowe i okazje cenowe (12 procent wskazań). Na gościnność mieszkańców jako na ważny czynnik decydujący o wyborze kierunku wskazuje natomiast 10 procent podróżnych.

Polscy turyści z mniejszym entuzjazmem mówią o wyjeździe

Jak na tle Europejczyków na jesienno-zimowe podróże zapatrują się Polacy? Z badania wynika, że są oni turystami najbardziej skłonnymi do odkrywania nieznanych miejsc – taką gotowość wykazuje 64 procent ankietowanych. Dokładna analiza pokazuje jednak, że wśród naszych podróżnych gotowość do wyjazdu poza sezonem jest obecnie nieco niższa niż przed rokiem – o ile wówczas było to 73 procent (odpowiedź: bardzo prawdopodobne, że wyruszę w podróż), o tyle w tym roku wskaźnik ten wynosi 70 procent.

Wśród tych, którzy planują taki wypad, 15 procent ma już pełną rezerwację, 20 procent częściową, 41 procent wybrało kierunek, ale nie zamówiło jeszcze żadnych świadczeń, a 24 procent nie ma zdefiniowanych planów.

Polacy po sezonie najchętniej wyjeżdżają w okresie październik-listopad (29 procent wskazań, spadek o 6 punktów procentowych rok do roku), następnie grudzień-styczeń (24 procent) i luty-marzec (23 procent).

Czytaj więcej

Czarnogóra zadeptywna przez turystów. Gości kilka razy więcej niż mieszkańców

Niemal jedna czwarta (24 procent) za cel podróży wybierze kraj sąsiadujący, 27 procent wyjedzie dalej, 30 procent zdecyduje się na pobyt w Polsce, a 12 procent zamierza wyjechać poza Europę. Największa grupa będzie podróżować z rodziną (37 procent) albo z partnerem (28 procent), a 11 procent w pojedynkę.

Najwięcej, bo 39 procent, ankietowanych zadeklarowało, że zamierza spędzić poza domem od 4 do 6 nocy, 37 procent między 7 a 12. Mniej niż na trzy noce wyruszy 15 procent, a na więcej niż 12 nocy - 9 procent.

Ile Polacy mogą przeznaczyć na wyjazdy w tym czasie? Nieco mniej niż jedna trzecia (29 procent) na wyjazd wyda od 1501 do 2000 euro na osobę, 23 procent ma budżet w skali 501-1000 euro, 20 procent 1001-1500 euro, 16 procent poniżej 500 euro, a 12 procent powyżej 2,5 tysiąca euro.

Jeśli chodzi o typ wyjazdu – na pierwszym miejscu znajdują się wypady do miast (19 procent wskazań), na drugim zwiedzanie (16 procent), na trzecim wypoczynek na plaży (11 procent). Wśród europejskich kierunków wymieniane są Włochy (7 procent, odwiedziło je wcześniej 5 procent badanych), Niemcy (6 procent, 5 procent było tam wcześniej), Hiszpania (odpowiednio 6 i 3 procent), Czechy (5 i 5 procent) i Chorwacja (5 i 5 procent).

Jeśli spojrzeć na poszczególne kraje, to przewodzi Wielka Brytania, skąd w podróż chce się wybrać 84 procent respondentów, o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znaleźli się Niemcy, z których 79 procent mówi, że wyjedzie. To o 16 punktów procentowych więcej niż przed rokiem. Trzeci są Francuzi – 78 procent zapowiada podróż, ich liczba wzrosła rok do roku o 15 punktów procentowych.

- Wyniki wskazują na dużą gotowość Europejczyków do podróżowania – komentuje cytowany w podsumowaniu badania prezes ETC Miguel Sanz. I wskazuje, że coraz więcej ludzi chce odkrywać nowe, mniej znane miejsca. To pozwala promować odpowiedzialną turystykę, wspierać lokalną gospodarkę i zachowywać dziedzictwo kulturowe.

Pozostało 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Popularne Trendy
Dolny Śląsk na ścieżce zrównoważonej turystyki. „Warto to dokończyć”
Popularne Trendy
Niemcy mają nową strategię dla turystyki. "W rozwoju przeszkadza biurokracja"
Popularne Trendy
Niemcy zadowoleni z sezonu letniego. "Rośnie marka naszego kraju"
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Popularne Trendy
Targi turystyczne ITTF Warsaw. Itaka: Odwiedzający poczują się jak na wakacjach