Polacy coraz mniej boją się koronawirusa. Chcą podróżować

Prawie połowa Polaków planuje w najbliższym czasie podróż koleją, a 40 procent zamierza zatrzymać się w hotelu – wynika z badania firmy Deloitte.

Publikacja: 23.07.2020 11:16

Polacy coraz mniej boją się koronawirusa. Chcą podróżować

Foto: Fot. AFP

Obawy Polaków związane z pandemią słabną – wynika z najnowszego badania nastojów konsumenckich („Global State of the Consumer Tracker”) firmy Deloitte. Firma przeprowadza je co dwa tygodnie w 18 krajach: w Australii, Belgii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Irlandii, we Włoszech, w Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Chile i Polsce.

Według ostatniego raportu z pierwszej połowy lipca indeks niepokoju polskich konsumentów związany z pandemią spadł w ciągu dwóch tygodni o 6 punktów procentowych i utrzymuje się na poziomie minus 11 procent. Indeks niepokoju konsumentów wyraża proporcje między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” i które zaprzeczyły temu stwierdzeniu. Liczba Polaków, którzy się z nim nie zgadzają, wzrosła z 35,4 do 37,5 procent, a liczba tych, którzy odczuwają większe obawy niż przed tygodniem, spadła z 30,2 do 26,9 procent.

– To duży skok, tym bardziej że przez dwie poprzednie edycje badania indeks utrzymywał się na poziomie minus 5 procent. Jeszcze pod koniec czerwca byliśmy na dziesiątym miejscu wśród wszystkich badanych krajów i na szóstym w Europie. Teraz mniejszy lęk mają tylko Niemcy, Holendrzy i Belgowie – mówi partner Deloitte Michał Pieprzny, cytowany w komunikacie firmy.

CZYTAJ TEŻ: Mondial: W tym roku 800 tysięcy Polaków zrezygnuje z wakacji

Przez dwa tygodnie przed ostatnim badaniem liczba Polaków, którzy w ciągu najbliższych trzech miesięcy planują wybrać się w podróż koleją, wzrosła do 47 procent. To najlepszy wynik wśród wszystkich badanych nacji. Za Polską plasują się Indie z wynikiem 45 procent i Chiny – 39 procent. Podróż pociągiem planuje w najbliższych tygodniach tylko 34 procent Francuzów i jeszcze mniej, bo nieco ponad jedna czwarta Niemców. Najgorszy wynik zanotowała Kanada, gdzie taką formę podróżowania wybierze tylko 7 procent badanych.

Badanie przeprowadzone pod koniec czerwca pokazało spadek poczucia bezpieczeństwa Polaków podczas rejsów samolotem. Najnowsza ankieta wskazuje jednak odbicie z 22 procent do jednej czwartej konsumentów, którzy podczas lotu nie czują niepokoju. Najwięcej osób, które czują się bezpiecznie, wsiadając do samolotu, jest w Indiach – 44 procent, a najmniej w Korei Południowej, 15 procent, a także w Kanadzie i Chile – po 18 procent.

W najbliższych tygodniach ankietowani częściej będą wybierać loty międzynarodowe (19 procent) niż krajowe (12 proc.). Zainteresowanie podróżami zagranicznymi utrzymuje się na zbliżonym poziomie, ostatnio minimalnie, bo o jeden punkt procentowy, spadło natomiast zainteresowanie rejsami krajowymi.

Połowa badanych o średnich dochodach ma w planach podróż pociągiem. Dużo zarabiający częściej wybiorą w najbliższych trzech miesiącach loty międzynarodowe (23 procent) i krajowe (16 procent) albo wypożyczą samochód (18 procent).

Zdecydowanie wzrosło zaufanie polskich konsumentów do hoteli. Ponad jedna trzecia zapewnia, że nie obawia się pobytu w nich (wzrost o 3 punkty procentowe z 31 procent dwa tygodnie wcześniej). Najmniejsze obawy mają ludzie młodzi, w wieku 18-34 lata. 43 procent z nich deklaruje, że czuje się w hotelach bezpiecznie, podczas gdy w grupie osób w wieku ponad 55 lat jest to niespełna jedna czwarta.

ZOBACZ TAKŻE: Już ponad tysiąc obiektów bezpiecznych higienicznie

– Znacznie większy jest odsetek osób, które planują w ciągu najbliższych trzech miesięcy zatrzymać się w hotelu. Taki zamiar ma aż 40 procent naszych respondentów i aż 57 procent badanych do 34 roku życia. Trzeba też zauważyć, że jednak najczęściej mają oni w planach prywatne zakwaterowanie na wakacjach. Taką formę wybrało aż 43 procent naszych respondentów – mówi Natalia Załęcka z Deloitte. 21 procent polskich konsumentów przyznaje, że obecnie aktywnie szuka hoteli i lotów.

Obawy Polaków związane z pandemią słabną – wynika z najnowszego badania nastojów konsumenckich („Global State of the Consumer Tracker”) firmy Deloitte. Firma przeprowadza je co dwa tygodnie w 18 krajach: w Australii, Belgii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Irlandii, we Włoszech, w Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Chile i Polsce.

Według ostatniego raportu z pierwszej połowy lipca indeks niepokoju polskich konsumentów związany z pandemią spadł w ciągu dwóch tygodni o 6 punktów procentowych i utrzymuje się na poziomie minus 11 procent. Indeks niepokoju konsumentów wyraża proporcje między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” i które zaprzeczyły temu stwierdzeniu. Liczba Polaków, którzy się z nim nie zgadzają, wzrosła z 35,4 do 37,5 procent, a liczba tych, którzy odczuwają większe obawy niż przed tygodniem, spadła z 30,2 do 26,9 procent.

Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty