Hiszpania: Szczepionka warunkiem powrotu dawnej turystyki

Hiszpańska branża turystyczna spodziewa się powrotu do normalności dopiero w sezonie letnim 2022 roku – pokazuje raport Obserwatorium Turystycznego.

Publikacja: 30.12.2020 00:05

Hiszpania: Szczepionka warunkiem powrotu dawnej turystyki

Foto: Fot. Bloomberg

Przedsiębiorcy turystyczni z Hiszpanii zaczynają dostrzegać światełko w tunelu, ale są przekonani, że wcześniejsze prognozy mówiące o poprawie sytuacji już na Wielkanoc 2021 roku nie sprawdzą się. Ich zdaniem na powrót do normalności można liczyć, kiedy większość ludzi zaszczepi się na covid-19, a to nie nastąpi przed latem. Tak mówi raport Obserwatorium Turystycznego, na który powołuje się hiszpański portal branży turystycznej Hosteltur.

84 procent biur podróży, które wzięły udział w badaniu, spodziewa się, że powrót będzie następował powoli, a nawet bardzo powoli. Na Wielkanoc można spodziewać się większego ruchu lokalnego i krajowego. Jak mówi dyrektor wykonawcza działu turystycznego w AON Seguros, firmie sprzedającej usługi finansowe i ubezpieczeniowe, Katia Estace, hiszpańscy agenci szacują, że powrót do czasów sprzed kryzysu zajmie im rok i siedem miesięcy i nie nastąpi przed sezonem letnim 2022 roku.

CZYTAJ TEŻ: Hiszpańska branża turystyczna na dużym minusie

72,3 procent uważa, że w przyszłym roku ich przychody sięgną maksymalnie 50 procent wartości uzyskanych w roku 2019, przy czym najczęściej mówią o przedziale od 30 do 50 procent. 83,3 procent szacuje jednocześnie, że w tym roku obroty spadną o co najmniej 80 procent rok do roku. 30,9 procent przyznaje też, że nie było w stanie utrzymać wszystkich miejsc pracy, a 23 procent mówi, że chociaż jeszcze nie zwolniło nikogo, przygotowuje się do tego w najbliższym czasie.

70 procent pytanych uważa natomiast, że kiedy sytuacja się unormuje, klienci będą podróżować jak dotychczas – większość nie przewiduje pojawienia się nowych trendów. Zdaniem przedsiębiorców na pierwszym etapie normalizacji najważniejszą grupą podróżnych będą osoby w wieku 35-50 lat, które wyjeżdżają z rodziną lub jako para. Zazwyczaj rezerwują pobyty obejmujące 5-7 noclegów lub mniej w hotelu, najczęściej korzystają z samolotów – w czasach po pandemii ten środek transportu może jednak stracić na popularności.

Nadzieję na lepszą przyszłość daje oczywiście szczepionka. Dyrektor generalny Amadeusa w Hiszpanii Christian Boutin mówi, że nie można ciągle czekać na cud. – Musimy iść na przód i podejmować działania zmierzające do otwarcia granic i przywrócenia mobilności – apeluje. Boutin przypomina, że wielu ekspertów podkreśla w swoich analizach konieczność wprowadzenia testów antygenowych, które są szybkie, tanie i pewne. Tymczasem badania PCR hamują turystykę, bo są stosunkowo drogie.

ZOBACZ TAKŻE: Tragiczne skutki pandemii dla hiszpańskiej turystyki

Z kolei władze muszą prowadzić spójną politykę informacyjną. Chodzi o to, by podróżni mogli z większą pewnością planować swoje wyjazdy. Zdaniem szefa Amadeusa w procesie odbudowy dużą rolę odgrywać będzie także technologia jako narzędzie zarówno do przekazywania sprawdzonych informacji o kierunkach, jak i do ograniczania kontaktów między ludźmi.

Hiszpańscy przedsiębiorcy są przekonani, że turyści najpierw wrócą na plaże na wyspach i w części kontynentalnej kraju, równie szybko wzrośnie zainteresowanie podróżami do europejskich stolic. Powodzeniem cieszyć się będą także miejsca, gdzie można odpocząć na łonie natury. Dłużej klientów odzyskiwać będą parki rozrywki i dalekie kraje. Jako ostatnie odrodzą się rejsy wycieczkowe i wyjazdy narciarskie.

Przedsiębiorcy turystyczni z Hiszpanii zaczynają dostrzegać światełko w tunelu, ale są przekonani, że wcześniejsze prognozy mówiące o poprawie sytuacji już na Wielkanoc 2021 roku nie sprawdzą się. Ich zdaniem na powrót do normalności można liczyć, kiedy większość ludzi zaszczepi się na covid-19, a to nie nastąpi przed latem. Tak mówi raport Obserwatorium Turystycznego, na który powołuje się hiszpański portal branży turystycznej Hosteltur.

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku