Klienci nie mają już takiego zaufania do branży turystycznej, jak przed pandemią. Będą jednak lojalni wobec marek, które są dla nich wiarygodne, a od firm oczekują przede wszystkim elastyczności – to wnioski z badania ITB i Travelzoo.
Badanie brytyjskiej firmy Travelzoo we współpracy z berlińskimi targami ITB pokazuje, że na poszczególnych rynkach źródłowych zaufanie do przedsiębiorstw turystycznych mocno się zmieniło. Podczas gdy 47 procent badanych w Stanach Zjednoczonych i 49 procent w Chinach przyznaje, że w czasie pandemii zaczęło bardziej ufać markom turystycznym, to we Francji tak samo odpowiedziało zaledwie 16 procent ludzi, w Niemczech 17 procent, a w Wielkiej Brytanii 18 procent.
Wyniki sumaryczne pokazują, że 25 procent ludzi wierzy firmom turystycznym bardziej niż przed pandemią, 20 procent mniej, a 55 procent w takim samym stopniu.
Generalnie, dla 83 procent respondentów – w badaniu przeprowadzonym w styczniu tego roku udział wzięło 8 tysięcy osób z siedmiu krajów – wiarygodność to najważniejsza cecha, jaką może mieć osoba lub firma. Szczególnie istotna jest w wypadku większych zakupów (57 procent odpowiedzi) i przy zamawianiu wyjazdów (51 procent). Ma jednak różne znaczenie w zależności od wieku konsumentów – im starsi, tym zaufanie staje się ważniejsze. Dokładniejsza analiza pokazuje, że odgrywa ono bardzo dużą rolę dla 55 procent osób od 55 do 64 roku życia, ale już tylko dla 37 procent konsumentów, którzy mają mniej niż 24 lata.
CZYTAJ TEŻ: UNWTO: Co trzeci kraj na świecie zamknięty dla turystów
W badaniu pojawiło się pytanie, które sektory gospodarki cieszą się największym zaufaniem. Turystyka nie znalazła się w pierwszej piątce. Konsumenci wskazywali na banki i instytucje finansowe, organizacje charytatywne i non-profit, prywatne firmy medyczne, sklepy i restauracje. W kategorii turystyka pierwsze miejsca należą natomiast do linii lotniczych, kolejne do sieci hoteli, kolei, agentów turystycznych i internetowych agencji turystycznych. Biura podróży nie znalazły się w ścisłej czołówce, organizatorzy badania nie podali też, na którym uplasowały się miejscu.