Aż 105,3 procent wyniosła dynamika sprzedaży wyjazdów lotniczych z biurami podróży w przedostatnim tygodniu sezonu letniego – pokazał raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki opartego na danych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX (zobacz: "W biurach podróży - Egipt przejął prowadzenie"). To wartość rekordowa – zauważa otwierając cotygodniowy materiał prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Trzeba jednak pamiętać, że tak wysoki przyrost jest w dużym stopniu skutkiem wydłużenia tegorocznego sezonu przez organizatorów na niektórych kierunkach, czyli pojawienia się dodatkowej podaży ofert.
PZOT pokazał zarazem już drugi raport ze sprzedaży podróży na rok turystyczny, który zaczął się 1 listopada (czytaj też: "W biurach podróży rośnie apetyt na Egipt, Albanię i Bułgarię"). „Wynikają z niego te same dwa ogólne wnioski, które były widoczne w raporcie poprzednim, czyli, że dynamika wzrostu sprzedaży najważniejszych dla branży imprez lotniczych jest mniejsza niż przed rokiem i do tego spada (dwa tygodnie temu 18,2 procent, a tydzień temu 18,9 procent). W czterech ostatnich tygodniach z 22,6 do 17,6 procent. Z kolei ogólny wskaźnik skumulowanej dynamiki, który przed rokiem wynosił 34,4 procent obniżył się jeszcze bardziej, bo do 26,6 procent – wyjaśnia ekspert.
Zwraca uwagę spadek dynamiki sprzedaży (rok do roku) wyjazdów do niektórych krajów Najbardziej obniżyła się ona wobec Bułgarii, w mniejszym stopniu w odniesieniu do Albanii, Egiptu i Grecji (w tej ostatniej z 0 do minus 7,8 procent). Stosunkowo niewielka jest obniżka w Hiszpanii (z 1,6 do minus 2 procent). Zachowała za to swoją pozycję Turcja – dynamika sprzedaży jest mniej więcej na poziomie zeszłorocznym – opisuje Betlej.
„Warte zaznaczenia jest jednak, że inne źródła wskazują na odmienny przebieg sprzedaży, a różnice, zwłaszcza w odniesieniu do Egiptu, Bułgarii i Malty, osiągają znaczne wartości.
Pogoda napędziła klientów biurom
Zgodnie z przewidywaniami sprzedaż wycieczek na październik zakończyła się na poziomie (w relacji do lipca) zdecydowanie wyższym niż w ubiegłym roku. Wskaźniki pozwalają szacować, że mogła ona osiągnąć poziom o około 40 procent większy niż przed rokiem, co w przeliczeniu oznaczałoby 130 tysięcy klientów. To rekordowa wartość, bo w dotychczas najlepszym październiku 2008 roku było to około 115 tysięcy.