Polskie lotniska: To był rekordowy rok

W tym roku na polskich lotniskach zostanie odprawionych przynajmniej 33 miliony pasażerów. To będzie kolejny rekordowy rok – miniony został zamknięty wynikiem 31,2 miliona

Publikacja: 20.12.2016 06:38

Polskie lotniska: To był rekordowy rok

Foto: 123RF

Główne powody takiej dynamiki, jednej z najwyższych w Unii Europejskiej, to m.in. rosnący ruch biznesowy i coraz skuteczniejsza promocja turystyki. Dodatkowo jeszcze w tym roku w Polsce odbyły się dwie duże imprezy międzynarodowe: szczyt NATO i Światowe Dni Młodzieży, które dodały pasażerów przede wszystkim lotniskom w Warszawie i Krakowie. Dzięki temu krakowski port bardzo zbliży się do wyniku 5 mln, a warszawski otrze się o 13 mln pasażerów. Duży udział w tym wzroście miał LOT, który po trzech latach cięcia połączeń zaczął się rozwijać i w tym roku przewiezie przynajmniej 5,5 mln osób, czyli o 1,3 mln więcej niż w roku 2015, który był jeszcze czasem ograniczeń kompensacyjnych po skorzystaniu linii z pomocy państwa. Zapowiedziana rozbudowa siatki LOT-u na przyszły rok dobrze rokuje także lotniskom regionalnym. Rozpoczną się chociażby zapowiedziane już loty z Krakowa do Chicago.

Nie bez znaczenia jest oczywiście ekspansja linii niskokosztowych – Ryanaira i Wizz Aira, które w większości portów regionalnych nie tylko nie zwinęły siatki na okres zimowy, ale nawet ją rozszerzają, a Wizz Air przyspieszył swoje loty z Katowic do Izraela.

Aktywność w Polsce ograniczają cztery linie: Lufthansa wycofała się z Lublina, słoweńska Adria z Radomia, czeska CSA z Łodzi, a Sprint Air z Szyman.

Mimo rozwoju przyszłość warszawskiego portu stoi pod wielkim znakiem zapytania. Trudno jest przecież podejmować decyzje o rozbudowie, gdy wciąż nie wiadomo, czy powstanie Centralny Port Lotniczy, czy też nie.

– Nowe i nowoczesne lotnisko przydałoby się Polsce – powiedział „Rzeczpospolitej" Mark Schwab, prezes Star Alliance, do którego należą między innymi Lufthansa i LOT.

– Polska ma dobrą, nowoczesną i coraz silniejszą linię lotniczą, jaką jest LOT, a atrakcyjność biznesowa i turystyczna kraju stale rośnie – dodał. – Bez nowoczesnej infrastruktury polski transport lotniczy nie ma co marzyć o rozwoju – wtórował mu, również w rozmowie z „Rzeczpospolitą", Alexandre de Juniac, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Niezależnie od dalszych planów warszawski port inwestuje w poprawę infrastruktury. 80 mln złotych ma być np. przeznaczone na rozbudowę terminalu.

Bez względu na to, czy CPL ostatecznie powstanie, czy nie, swoje inwestycje planuje lotnisko w Modlinie. – Rozmawiamy z właścicielem portu na temat inwestycji rozwojowych. Bez względu na scenariusz, jaki ostatecznie zostanie wybrany, my musimy się rozwijać. Musimy więc uzyskać zgodę na rozbudowę terminalu pasażerskiego, który umożliwi nam odprawę 6 mln pasażerów rocznie – powiedział „Rzeczpospolitej" Leszek Chorzewski, p.o. prezesa modlińskiego lotniska. Do roku 2020 na inwestycje port zamierza wydać 96,3 mln złotych.

Zresztą inwestować chcą wszystkie polskie lotniska. Jak wynika z raportu Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL), na rozbudowę infrastruktury zamierzają one wydać prawie 2,4 mld złotych. To o ponad połowę mniej niż w poprzednim pięcioleciu, ale i środków unijnych na ten cel już praktycznie nie ma, ponieważ Bruksela uznała, że lotnisk w Europie jest już dosyć.

Mijający rok przyniósł sukces najmłodszemu polskiemu portowi – Olsztyn Mazury w Szymanach. Ponad 40 tysięcy pasażerów, jakich w tym roku odprawi, nie przewidywali nawet najwięksi optymiści. Udało się to głównie dzięki Wizz Airowi, a wyniki poprawiło również pojawienie się w Szymanach Ryanaira.

Dalsze plany też są ambitne. Jak wynika z raportu ZRPL, Szymany prognozują, że w 2020 roku przewinie się tam 168 tys. pasażerów, a w ciągu kolejnych pięciu lat – 384 tysiące. Do tego czasu lotnisko zamierza zainwestować 40 milionów złotych.

To skromnie w porównaniu np. z Radomiem, którego plany inwestycyjne sięgają 450 mln złotych, a plany przewozowe odpowiednio 470 tys. w 2020 i miliona w 2025. Tylko że nadal nie wiadomo, kto stamtąd miałby latać.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta