Kiedy myślisz „Niemcy"

Niemcy to Berlin, natura, piwo, kultura i kiełbaski - Niemiecka Centrala Turystyki zastanawiała się z dziennikarzami turystycznymi z całego świata nad marką swojego kraju w turystyce

Publikacja: 17.12.2016 09:32

Foto: archiwum prywatne

120 dziennikarzy i blogerów z osiemnastu krajów świata wraz z reprezentantami niemieckiej branży turystycznej wzięło udział w konferencji „Travel Destination Germany Incoming & Brand Summit" (8 - 9 grudnia) w Monachium, zorganizowanej przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT). Spotkanie miało miejsce w hotelu Sheraton Munich Arabellapark, a jego moderatorką była Sandra Maria Gronewald, znana dziennikarka telewizji ZDF (prowadzi m.in. codzienny program „Hallo Deutschland") i Deutsche Welle TV.

Kluczowy jest wizerunek marki

Gości powitała i wygłosiła inauguracyjne przemówienie prezes Niemieckiej Centrali Turystyki Petra Hedorfer. Podkreśliła, że 25 lat po zjednoczeniu Niemiec marka tego kraju w światowej turystyce jest bardzo silna. Kraj odwiedza rocznie około 80 milionów zagranicznych turystów. Niemcy – ze swoimi 6 tysiącami muzeów i dziesiątkami zabytków na liście dziedzictwa UNESCO – to jeden z najważniejszych kierunków turystyki kulturalnej. To także miejsce najczęściej wybierane przez młodych Europejczyków w wieku 15 - 24 lata. Tym wyborom, poza atrakcjami kulturalnymi, sprzyja natura, walory krajobrazowe i świetne warunki do uprawiania sportów, m.in. 200 tysięcy kilometrów pieszych szlaków turystycznych i 70 tysięcy kilometrów tras rowerowych.

Petra Hedorfer wyjaśniła cel spotkania w stolicy Bawarii. – Stały wzrost konsumpcji i chęć podróżowania na rynkach o największym potencjale wzrostu, czyli w Azji, Ameryce Południowej i w Europie Wschodniej z jednej strony i coraz większa konkurencja między kierunkami turystycznymi z drugiej, prowadzą do zmian w światowej geografii turystyki. W tej sytuacji wizerunek marki i odpowiednia komunikacja mają kluczowe znaczenie. Spotkanie i wymiana zdań z przedstawicielami międzynarodowych mediów z pewnością nam w tym pomoże - tłumaczyła.

Berlin i kiełbaski...

- Turystyka jest ważnym czynnikiem wzrostu w XXI wieku – mówiła także. – Tworzy miejsca pracy i dobrobyt, jednoczy ludzi na świecie.

Nie pominęła wpływu na turystykę bieżących wydarzeń politycznych, m.in. zagrożeń terrorystycznych i problemu uchodźców. Niemcy, podkreśliła, stoją wobec nowych wyzwań.

Zanim zabrał głos pierwszy prelegent, Sandra Maria Gronewald zaprosiła uczestników konferencji do zabawy: „Weźcie smartfony i napiszcie, co przychodzi wam do głowy, kiedy myślicie o Niemczech". Najczęściej powtarzały się takie hasła jak: Berlin, natura, piwo, kultura i kiełbaski. Nieco dalej w rankingu uplasowały się: piękno, zamki, wino, punktualność, przemysł i Bayern.

Pierwszy dzień konferencji dotyczył postrzegania Niemiec jako marki z różnych perspektyw. Vadim Volos, wiceprezes Consulting GfK z Nowego Jorku, przedstawił analizę postrzegania Niemiec według najnowszego raportu GfK „Nation Brands Index". Niemcy zajmują w tym raporcie drugie miejsce po Stanach Zjednoczonych. Kraje, które najwyżej oceniają Niemcy, to: Argentyna (sport), Meksyk (sport), Chiny (biznes), Brazylia (likwidacja ubóstwa) i Egipt. Kto najkrytyczniej patrzy na Niemcy w tym rankingu? Wielka Brytania, Australia, Kanada, Polska i Włochy.

W rankingu miast (City's Brand Index) Berlin zajmuje 7., a Monachium 18. miejsce. Bezwzględnie królują Paryż, Londyn i Nowy Jork (w tej kolejności). Warszawa dopiero na 38. miejscu.

BMW i piwo „Made in Germany"

Temat postrzegania marki analizował także Bill McAndrews, dyrektor ds. komunikacji BMW Group. Zwrócił uwagę, że koncern od późnych lat 60. nie zmienił sloganu reklamowego „Freude am Fahren", czyli „Radość z jazdy". Wersja angielska w BMW USA brzmi „Sheer driving pleasure". – Jeśli masz sprawdzony slogan, to wal, wal, wal! – radził McAndrews.

Firma obchodzi właśnie stulecie istnienia, są w Europie starsze marki, na przykład Mercedes-Benz czy Audi. Jednak „czasami nie jest ważne, by być pierwszym, ważne, by być najlepszym". Wieczorem dziennikarze mieli okazję odwiedzić BMW Welt i muzeum BMW, miejsce zachwycające futurystyczną architekturą. Istnieje od 1973 roku i wyrosło w tym czasie na największą atrakcję turystyczną Bawarii. Z trzema milionami odwiedzających rocznie przebiło Neuschwanstein, słynny bajkowy zamek Ludwika II Bawarskiego.

Na konferencji w Monachium nie mogło, rzecz jasna, zabraknąć tematu piwa. Franz Inselkammer, właściciel i prezes zarządu Ayinger Privatbrauerei przedstawił historię rodzinnego browaru. Recepta na sukces marki? Łączenie tradycji z nowoczesnością. Firma Aying istnieje od 1878 roku, a sam Franz Inselkammer należy już do szóstego pokolenia piwowarów wytwarzających „najlepsze piwo w Bawarii".

Simon Lehmann, prezes Phocuswright, zaprezentował wyniki i omówił znaczenie badań konsumenckich. Informacją, że dla Amerykanów europejskie piwa to tylko Bock, Stella Artois i Heineken, wywołał zrozumiały śmiech na sali.

Atrakcje przede wszystkim

Drugi dzień konferencji przebiegał pod hasłem „Niemcy jako kierunek podróży – dialog z marką".

Justin Reid, szef marketingu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę w TripAdvisor.com, obszernie omówił doświadczenia największej na świecie strony turystycznej. Przytoczył kilka imponujących liczb: portal rejestruje 390 mln odwiedzin miesięcznie, dostępny jest w 49 krajach, w 218 językach. Niemiec szuka tam 345 milionów ludzi! Najbardziej lojalne wobec tego kraju rynki to Dania, Hiszpania i Australia, najmniej zainteresowane są Chiny. W rankingu miast prowadzi Hamburg, kolejne miejsca zajmują Monachium, Berlin i Frankfurt. Jeśli zaś chodzi o atrakcje, to... Europa-Park. I jeszcze pięć najczęściej odwiedzanych stron: Mur Berliński, zamek Neuschwanstein w Bawarii, berlińska restauracja A Mano, Reichstag i Stara Pinakoteka w Monachium.

Bloger Alex Vizeo, gwiazda francuskich mediów społecznościowych opowiadał o swoich dialogach z czytelnikami. Rich Maradik, dyrektor generalny frimy nSight z Nashville, analizował, jakie czynniki mają wpływ na szukanie i rezerwowanie urlopu online. Matthias Schultze z GCB German Convention Bureau mówił o trendach w segmencie kongresowym. Niemcy w sektorze MICE są potęgą, zajmują drugie na świecie miejsce po USA, a Berlin jako miasto – pierwsze miejsce.

120 dziennikarzy i blogerów z osiemnastu krajów świata wraz z reprezentantami niemieckiej branży turystycznej wzięło udział w konferencji „Travel Destination Germany Incoming & Brand Summit" (8 - 9 grudnia) w Monachium, zorganizowanej przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT). Spotkanie miało miejsce w hotelu Sheraton Munich Arabellapark, a jego moderatorką była Sandra Maria Gronewald, znana dziennikarka telewizji ZDF (prowadzi m.in. codzienny program „Hallo Deutschland") i Deutsche Welle TV.

Kluczowy jest wizerunek marki

Pozostało 92% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive