Dubaj - dzielnica przyszłości dla rowerzystów

Dla 35 tysięcy mieszkańców w Dubaju powstanie eksperymentalna dzielnica przyszłości. Ma zmienić wizerunek miasta kojarzonego dotąd z autostradami i ponad miarę rozwiniętym transportem samochodowym

Publikacja: 04.09.2016 18:06

Dubaj - dzielnica przyszłości dla rowerzystów

Foto: Bloomberg

W mieście przyszłości wysoką jakość życia zapewnią arkady klimatyczne, które pozwolą obniżyć wysoką temperaturę. Według projektu, ścieżki rowerowe połączą ze sobą 33 parki. Jednoślady będzie można wypożyczać w 25 punktach miasta. Mieszkańcy poruszać będą się także podniebnym tramwajem. W dzielnicy ma powstać ponad 7 tysięcy miejsc hotelowych dla turystów.

Dubaj zaprojektowano kiedyś jako miasto dla tych, którzy mają samochody i autostradami poruszają się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Urbanistyka miasta odzwierciedla to założenie. - Teraz chodzi o to, by stworzyć miasto dla pieszych, dla tych, którzy poruszają się z prędkością 5 kilometrów na godzinę - tłumaczy architekt Janus Rostoc.

Od dziesięciu lat w Zjednoczonych Emiratach Arabskich powstaje budowane na jeszcze większą skalę eksperymentalne miasto Masdar. Miało to być pierwsze na świecie miejsce bez emisji dwutlenku węgla. Inwestycja ciągnie się jednak z powodu kłopotów finansowych.

Jednocześnie w Dubaju rozpoczęto testowanie samochodów bez kierowców. Przez najbliższy miesiąc można spróbować przejażdżki elektryczną taksówką. 700-metrowy odcinek bulwaru znajdującego się w pobliżu najwyższego budynku świata pokonuje zaprojektowany w Singapurze EZ 10. Pojazd może przewieźć 10 osób, porusza się po ustalonej trasie do przodu i do tyłu i nie potrzebuje kierowcy.

- Samochód bez kierowcy nigdy nie pije alkoholu, nie rozmawia przez telefon i dostaje sms-ów - tłumaczy Doug Parker z firmy, która przeprowadza testy.

Elektryczny pojazd porusza się z prędkością 25 kilometrów na godzinę. Wyposażony jest w baterię, która przy włączonej klimatyzacji musi być ładowana co cztery godziny. Na dachu auta zamontowano system nawigacyjny GPS, który potrafi wykryć zagrożenie z odległości 40 metrów. Taksówka porusza się po bezkolizyjnym torze wzdłuż bulwaru pełnego samochodów. W następnej fazie testów elektryczne taksówki połączyć mają najważniejsze punkty miasta.

Od sierpnia testy samochodów bez kierowcy produkowanych w tej samej technologii prowadzone są również w Singapurze.

W mieście przyszłości wysoką jakość życia zapewnią arkady klimatyczne, które pozwolą obniżyć wysoką temperaturę. Według projektu, ścieżki rowerowe połączą ze sobą 33 parki. Jednoślady będzie można wypożyczać w 25 punktach miasta. Mieszkańcy poruszać będą się także podniebnym tramwajem. W dzielnicy ma powstać ponad 7 tysięcy miejsc hotelowych dla turystów.

Dubaj zaprojektowano kiedyś jako miasto dla tych, którzy mają samochody i autostradami poruszają się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Urbanistyka miasta odzwierciedla to założenie. - Teraz chodzi o to, by stworzyć miasto dla pieszych, dla tych, którzy poruszają się z prędkością 5 kilometrów na godzinę - tłumaczy architekt Janus Rostoc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek